تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 15 اکتبر 2020 - 19:03

اختصاص ۸۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان به کشت دانه روغنی کلزا

اختصاص ۸۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان به کشت دانه روغنی کلزا

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از اختصاص ۸۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت دانه روغنی کلزا خبر داد. هما خوزستان: تورج نوروزی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اینکه  پارسال ۴۷ هزار هکتار از زمین‌های مستعد کشاورزی

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از اختصاص ۸۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت دانه روغنی کلزا خبر داد.

هما خوزستان: تورج نوروزی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اینکه  پارسال ۴۷ هزار هکتار از زمین‌های مستعد کشاورزی استان به زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته است، گفت: امسال ۸۵ هزارهکتار از اراضی کشاورزی خوزستان که شامل ۱۵ هزار هکتار دیم و ۷۰ هزار هکتار آبی است، به کشت این محصول اختصاص یافته است.

او ارقام کشت شده دانه روغنی کلزا در خوزستان را هایولا ۵۰، هایولا ۴۸۱۵ و تراپر عنوان کرد و افزود: در تمام شهرستان‌ها این کشت انجام می‌شود، ولی شهر‌های شوش، بهبهان و دزفول کانون‌های اصلی کشت این محصول هستند.

نوروزی با بیان اینکه کشت کلزا در فصل پاییز از ۲۰ مهرماه شروع شده و تا ۲۰ آبان ادامه داشته و برداشت آن نیز نیمه دوم فروردین خواهد بود، اظهار کرد: کشت این دانه روغنی در ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان آغاز شد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان داشت: وزارتخانه جهاد کشاورزی با امضای تفاهم نامه ای با ۳ کارخانه روغن کشی که یکی در استان و مابقی خارج از استان هستند، برای استفاده مطلوب از این محصول به توافق رسید.

این مقام مسئول قیمت خرید تضمینی کلزا را ۷۸ هزار ریال عنوان و تصریح کرد: با توجه به اینکه کشت کلزا، کشت تناوبی خوبی برای گندم  بوده، سازمان جهاد کشاورزی به دنبال ایجاد تعادل تناوبی بین این کشت و غلات است.

او بهبود روش‌های کشت و آبیاری، مصرف بهینه و افزایش  بهره وری آب، استفاده از آب صرفه جویی در توسعه کشت و فاکتور‌های موثر در تولید کلزا از جمله بذر اصلاح شده، تراکم مطلوب محصول، تغذیه متعادل بر اساس آزمون خاک،  پایش و کنترل عوامل زیان رسان مانند آفات، بیماری‌ها را از توصیه‌های مهم برای افزایش تولید این محصول در واحد سطح  برشمرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.