تاریخ انتشار : جمعه 27 دسامبر 2019 - 12:25

برآورد خسارت ناشی از آبگرفتگی شهرهای خوزستان آغاز شد

برآورد خسارت ناشی از آبگرفتگی شهرهای خوزستان آغاز شد

هما خوزستان: مسعود انصاریان پنجشنبه شب در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری ایرنا با اشاره به مصوبه اخیر دولت در خصوص پرداخت خسارت به واحدهای مسکونی آسیب دیده ناشی از بارندگی اظهارداشت: دولت در این رابطه کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می کند ، روند توزیع منابع درنظر گرفته شده به استان بعد از ابلاغ این

هما خوزستان: مسعود انصاریان پنجشنبه شب در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری ایرنا با اشاره به مصوبه اخیر دولت در خصوص پرداخت خسارت به واحدهای مسکونی آسیب دیده ناشی از بارندگی اظهارداشت: دولت در این رابطه کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می کند ، روند توزیع منابع درنظر گرفته شده به استان بعد از ابلاغ این مصوبه و تعیین بانک‌های عامل از سوی بانک مرکزی انجام می‌گردد.

وی ادامه داد: با این وجود کار ارزیابی واحدهای مسکونی آسیب دیده شروع شده و در این رابطه اقدامات لازم به ویژه در اهواز و دیگر مناطقی که دچار بحران بودند، در حال انجام است.

انصاریان از بکارگیری نیروهای متخصص مهندسی ساختمان در کار ارزیابی خسارت‌ها خبر داد و افزود: بر همین اساس کار ارزیابی به نوبت در شهرهای استان آغاز شده است.

این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان افزود: بعد از ارزیابی‌میزان خسارت هر واحد در سامانه‌ای که تعریف شده ثبت خواهد شد، به منظور رفاه مردم با دفاتر پیشخوان دولت در مناطق مذکور قرارداد بسته شده که بعد از انجام فرآیندهای لازم، طی پیامکی از افراد خسارت دیده خواسته می‌شود تا جهت تشکیل پرونده به دفاتر درنظر گرفته شده مراجعه کنند.

انصاریان یادآور شد: بعد از اینکه پرونده افراد خسارت دیده تشکیل شد، بنیاد مسکن اقدام به پرداخت کمک‌های بلاعوض تعیین شده می کند و علاوه بر این متقاضیان واجد شرایط برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه به سیستم بانکی معرفی خواهند شد.

زمان نامعلوم پایان ارزیابی‌ها به دلیل وسعت خسارت‌ها

وی همچنین به مصوبه دولت برای پرداخت تسهیلات و کمک های بلاعوض ویژه واحدهای احداثی و تعمیری گفت: به عنوان مثال در حال حاضر بخاطر پهنه وسیع شهر اهواز، برآورد قطعی از تعداد واحدهای خسارت دیده وجود ندارد و به همین دلیل نمی توانیم درباره پایان انجام برآوردها زمان دقیقی را اعلام کنیم.

انصاریان در تشریح جزییات بیشتر مصوبه دولت، اضافه کرد: تعداد واحدهایی که در این مصوبه تحت عنوان ۲هزار و ۵۰۰ واحد تعمیری و یک هزار واحد احداثی اعلام شده، عدد تقریبی است و قطعا خسارت های وارده بیش از این میزان است.

نبود دستورالعمل برای پرداخت خسارت خودروها و مشاع های ساختمانی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان همچنین در پاسخ به این سوال که تکلیف خسارت‌های وارده به مشاعات ساختمان های آپارتمانی چه می‌شود، گفت: ممکن است بر اثر آبگرفتگی به بخشی از مشاعات از جمله پارکینگ، پمپ‌ها و همچنین خودروها خسارت وارد شده باشد که در این رابطه دستورالعملی برای پرداخت خسارت موجود نیست.

وی تصریح کرد: با این وجود همه اطلاعات مربوط به خسارت‌ها از سوی کارشناسان بنیاد مسکن در سامانه ثبت خواهد شد.

پرداخت کمک‌های بلاعوض تعمیری و احداثی به مالکان و هزینه لوازم خانگی به مستاجران

انصاریان در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص نحوه پرداخت خسارت‌ها بیان داشت: خسارت تعمیر واحدهای مسکونی به مالکین و پرداخت‌های مربوط به لوازم خانگی واحدها به مستاجران یا همان ساکنین انجام می‌شود. تسهیلات تعمیری واحدها نیز به مالکین و تسهیلات قرض‌الحسنه لوازم خانگی به مستاجران یا همان ساکنان پرداخت خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان خاطرنشان کرد: پرداخت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض‌الحسنه تعمیری و ساخت واحدهای خسارت دیده منوط به داشتن پروانه ساختمانی است که از سوی شهرداری صادر شده است.

انصاریان در پاسخ به این سوال که ممکن است بخشی از واحدهای آسیب دیده در مناطق آبگرفته به دلیل ساخت و ساز غیرمجاز، پروانه ساختمانی نداشته باشند، گفت: چنین واحدهایی از دریافت کمک‌های بلاعوض و یا تسهیلات بانکی محروم هستند اما همچنان می توانند از منابعی که برای خسارت‌های وارده به لوازم خانگی اختصاص یافته بهره مند شوند.

بر اساس این گزارش، در مصوبه روز چهارشنبه چهارم آبان ماه هیئت دولت، برای خانواده‌هایی که در جریان آبگرفتکی اخیر دچار خسارت شدند ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض تصویب شده که از این مبلغ ۵۰ میلیون ریال آن برای تعمیر واحد مسکونی و ۵۰ میلیون ریال دیگر برای تعمیر لوازم خانگی اختصاص می‌یابد.

همچنین مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه برای لوازم خانگی پرداخت می‌شود وعلاوه بر این نیز مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال دیگر برای تعمیر واحدهای مسکونی تسهیلات داده خواهد شد.

برای واحدهای مسکونی که نیاز به احداث مجدد دارند مبلغ ۵۰ میلیون ریال ویژه لوازم خانگی به عنوان کمک‌های بلاعوض پرداخت می‌شود و ۱۲۰ میلیون ریال دیگر تحت عنوان کمک بلاعوض برای احداث واحد مسکونی پرداخت خواهد شد.

در خصوص تسهیلات به واحدهای مسکونی که نیاز به احداث مجدد دارند؛ مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه ویژه لوازم خانگی و همچنین ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه برای احداث مجدد واحدهای مسکونی پرداخت می‌شود که در مجموع شامل ۲۲۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۶۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه است.

بارندگی شدید اواخر آذرماه موجب آبگرفتگی بسیاری از معابر و واحدهای مسکونی در شهرهای مختلف استان خوزستان از جمله اهواز و کارون شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.