تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 اکتبر 2023 - 12:50

اجرای موفقیت آمیز طرح دانش بنیان پوشش نانو سرامیک جهت بازسازی مخازن API Gravity

اجرای موفقیت آمیز طرح دانش بنیان پوشش نانو سرامیک جهت بازسازی مخازن API Gravity

با ابتکار کارشناسان معاونت تعمیرات مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین آلات فرآیندی، و با اتکا به توان داخلی، بهره برداری موفقیت آمیز از فنآوری نوین پوشش نانو سرامیک جهت تاسیسات صنعتی برای اولین بار در مخازن ثقلی(مخازن API Gravity) نمک زدایی اهواز ۳ شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون محقق شد.

هما خوزستان: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نفت‌خیز، در مراسمی که به همین منظور روز شنبه ۸ مهرماه ۱۴۰۲ با حضور مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به میزبانی شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون برگزار شد، برای اولین بار از این دستاورد ارزشمند دانش بنیان رونمایی شد.

مهندس علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب پس از افتتاح این پروه گفت: امروزه گسترش فناوری های نوین از طریق، صیانت از منابع و استفاده بهینه از صنایع، تاسیسات و دارایی ها به عنوان سرمایه های مادی سازمان، از مهمترین مواردی است که خط مشی سازمان های اقتصادی را به خود اختصاص داده است. لذا مجموعه صنعت نفت در دولت سیزدهم با تغییر رویکرد بنا دارد نگرش حاضر را در سازمان خود تسری داده و در حد بضاعت خود در حفظ سرمایه های ملی اثرگذار واقع گردد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در آینده نزدیک تمامی شرکت و سایر تاسیسات و تجهیزات به این فنآوری مجهز گردند، خاطرنشان کرد: چنانچه این طرح به کلیه شرکت ها و صنایع زیرمجموعه مناطق نفتخیز جنوب تعمیم یابد، میلیون ها دلار در سال صرفه اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

مهندس ماشاءاله فتاحی نیا مدیر تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین آلات فرآیندی ابعاد فنی این دستاورد دانش بنیان را چنین تشریح کرد: مخازن API Gravity که بصورت دوقلو به هم چسبیده، دارای بدنه بتونی با سقف نیم‌دایره فلزی هستند، در بخش تصفیه پسآب واحدهای نمک‌زدائی قرار دارند و کار اصلی آنها، آخرین مرحله جدایش نفت از آب شور است که نفت جدا شده در این مخازن، از طریق مخزن نفت برگشتی، مجدداً به مدار فرآورش نفت، بازگردانده می‌شود و تعداد ۳۰ دستگاه مخازن API Gravity در واحدهای نمکزدائی اهواز، مارون و پازنان ۱ وجود دارد. اگر این نفت از آب شور، جدا نشود و همراه با آب شور، به مراحل بعدی تصفیه پسآب، هدایت شود، موجب اخلال در عملکرد فیلترها و آسیب به آنها گردیده و کریستال‌های نمک که باید در فیلترها از آب شور جدا شوند، بهمراه نفتی که ناشی از فقدان مخازن API Gravity، وارد فیلترها گردیده، همگی در مخزن آب شور مازاد (Disposal) تجمع نموده و نهایتاً از طریق پمپ‌های تزریق پسآب که بعد از مخزن آب شور مازاد قرار دارند، به درون چاههای تزریق پسآب، هدایت می‌شوند که در نهایت، موجب گرفتگی دهانه چاه (سوراخ‌های مشبک) گردیده و هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان بابت تعمیر و اسیدشوئی هر حلقه چاه (انجام عملیات اسیدکاری چاه با استفاده از Coil Tubing با دوره‌های تناوب بسیار کوتاه گاهی ۶ماه یکبار)، به سیستم تحمیل می‌نمایند.

مهندس فتاحی نیا افزود: با معرفی پوشش نانوکامپوزیت که از پوشش‌های نوین در صنعت کامپوزیت جهان می‌باشد، این امکان به وجود آمد تا سطوح داخلی و بیرونی مخازن API Gravity، توسط یکی از شرکت های دانش بنیان داخلی طی ۱۰ روز در شهریور ۱۴۰۲ در مخازن API Gravity واحد نمکزدائی اهواز ۳ آسماری بازسازی و حفاظت شوند.

وی در مقام مقایسه با روش های پیشین تاکید کرد: پوشش نانوکامپوزیت، به جهت ویژگی‌های کم نظیر موجود در متریال آن، چگونگی اعمال آن، نهایتاً، این امکان را به وجود آورده که مخازن مورداشاره را بین ۸ تا ۱۵ سال بطور سالم، در مدار عملیاتی نگه دارد و این در حالی است که در تعمیرات اساسی با استفاده از پوشش‌های قبلی همواره در کمتر از ۳ سال، مخازن دچار نشتی شده و از مدار عملیاتی خارج می‌شدند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.