تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 25 نوامبر 2021 - 11:22

انتقال آب به منافع و امنیت ملی ضربه می‌زند/ برخی در پشت‌پرده‌ دنبال فعال‌سازی طرح‌های بهشت‌آباد و گلاب هستند

انتقال آب به منافع و امنیت ملی ضربه می‌زند/ برخی در پشت‌پرده‌ دنبال فعال‌سازی طرح‌های بهشت‌آباد و گلاب هستند

🌐 برخی در پشت‌پرده‌ دنبال فعال‌سازی طرح‌های بهشت‌آباد و گلاب هستند 🌐 انتقال آب خواسته آمریکا، انگلیس و اسرائیل برای ایجاد تنش در کشور است نشست تخصصی مدیریت منابع آب در کشور و راهکاری موجود با حضور آیت الله دکتر محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، سیدکریم حسینی نماینده اهواز در مجلس

🌐 برخی در پشت‌پرده‌ دنبال فعال‌سازی طرح‌های بهشت‌آباد و گلاب هستند

🌐 انتقال آب خواسته آمریکا، انگلیس و اسرائیل برای ایجاد تنش در کشور است

نشست تخصصی مدیریت منابع آب در کشور و راهکاری موجود با حضور آیت الله دکتر محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، سیدکریم حسینی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی، مهدی قمشی رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز و جمعی از مسئولان، دانشجویان و اعضای بسیج دانشجویی در سالن آمفی تئاتر دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

آیت الله محسن حیدری در این نشست با اشاره به تنش‌های آبی اخیر در خوزستان، گفت: طرح‌های انتقال آب در حوضه کارون و دز صورت می‌گیرد اما تنش آبی ایجاد شده در خوزستان منحصر به این حوضه نیست و رودخانه کرخه نیر تنش های آبی شدیدی به خود می‌بیند که علت آن برنامه ها و سیاست‌های غلطی است که وزارت نیرو دنبال می‌کند و ورودی کرخه به خوزستان را به سمت صفر میل می‌دهد.

وی ادامه داد: تنش آبی تابستان امسال در خوزستان معلول سیاست غلط سدسازی بی‌رویه بر رودخانه کرخه بود. ۳۴ سدی که در بالادست کرخه احداث شده‌است کرخه را به این روز انداخته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: انتقال آب فقط برای شرب قانونی است، اما عملا این انتقال برای صنعت، کشاورزی و فضای سبز استفاده می‌شود. احداث صنایع آب‌بر ماند فولاد در مناطق کم آبی مانند فلات مرکزی نیز خلاف قانون است و باید کنار خلیج فارس و دریای عمان ساخته می‌شدند. زاینده رود را به سمت کارخانه های فولاد منحرف کردند و با خشکاندن رودخانه در مقطع اصفهان مظلوم نمایی می‌کنند.

آیت الله حیدری گفت: برخی در پشت پرده‌ به گونه‌ای القا می‌کنند که کمبود آب وجود دارد زیرا می‌خواهند طرح بهشت آباد و طرح گلاب را هم فعال کنند.

وی افزود: ده‌ها طرح برای انتقال آب از کارون به فلات مرکزی برنامه ریزی کرده اند نزدیک ۲/۸ میلیارد متر مکعب آب منتقل کنند، در حال حاضر ظرفیت طرح های فعال حدود ۱/۳ میلیارد متر مکعب است اما بخاطر نبود کنترل خیلی بیش از این ظرفیت اسمی درحال انتقال به فلات مرکزی است. هيچگونه نظارت و کنترلی بر این طرح ها وجود ندارد.

دکتر حیدری اظهار کرد: در ۲-۳ دهه اخیر برخی رؤسای جمهور و وزرای نیرو اهل استان‌های فلات مرکزی بوده اند و با نگاه بخشی و بدون توجه به مصالح ملی طرح های آب را به نفع استان های خود اجرا کردند.
بر اثر انتقال آب بسیاری از چشمه های چهارمحال و بختیاری به سمت تونل‌ها سرازیر شده است و به دست مردم نمی‌رسد و مردم روستاها آب شرب ندارند.

آیت الله محسن حیدری با اشاره به مشکلاتی که کمبود آب خوزستان در سطح ملی برای کشور ایجاد می‌کند، افزود: اولین مشکل، تنش برقی بر اثر نبود آب پشت سدها، زیرا ۹۰ درصد سدهای برق‌آبی کشور در خوزستان است. دوم، معضل ریزگردها که بخش عظیمی از کشور را دچار مشکل می‌کند. سوم، از بین رفتن ظرفیت بزرگ کشاورزی در خوزستان که امکان تولید بیش از ۵۰ درصد مواد غذایی کشور را داراست.

نماینده خوزستان در مجلس‌ خبرگان رهبری گفت: در خوزستان نیز انتقال آب کشاورزی، محیط زیست و اشتغال را شدیدا تحت تاثیر قرار داده است. انتقال آب جز ضرر، شر و بدبختی برای کشور ره‌آورد دیگری به همراه ندارد. عدالت اقتضا می‌کند که جلوی این تصرفات افسار گسیخته و فراقانونی گرفته شود و ملت ایران را بیش از این متضرر نکنند.

وی ادامه داد: انتقال آب برای کشاورزی هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد و این یارانه تحمیلی و پنهان برای یک استان دور از عدالت است.

آیت الله دکتر حیدری اظهار کرد: در نتیجه مطالبات قانونی بزرگان استان خوزستان از طریق مجلس، شوارای عالی امنیت ملی، وزارت نیرو و دیگر ارگانهای ذی‌صلاح و با رهنمودهای مقام معظم رهبری طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی در شورای عالی آب کشور تصویب شد.

وی افزود: مسئولان استان‌های فلات مرکزی می‌گویند اضافه آب خوزستان در دریا می‌ریزد و هدر می‌شود! خوزستان آب اضافه ندارد، گویا آقایان از قانون طبیعت خبر ندارند که آن‌چه به خلیج فارس می‌ریزد حق‌آبه آن است که اگر به دریا نریزد، آب شور دریا به سمت خشکی می‌آید و این مشکل در خوزستان پیش آمده و میلیون‌ها اصله نخل را در این استان از بین برده است.

آیت الله دکتر محسن حیدری مخاطرات انتقال آب در کشور را برشمرد و گفت: انتقال آب پروژه‌ای است که استعمارگران از آن برای ایجاد شکاف اجتماعی مردم چند استان و خدشه وارد کردن به وفاق ملی دنبال میکنند.

دکتر حیدری تأکید کرد: تجمعات و تحرکات غیرقانونی و غیرمنطقی باعث استفاده دشمن خواهد شد و مطالبات به حق مردم را به حاشیه می‌راند. حرکت نخبگان، مردم و مسئولان استان با گفتمان قانونی و منطقی راه صحیح مطالبه حقوق حقه مردم خوزستان است.

آیت الله حیدری از رئیس جمهور و قوه مقننه خواست با نگاه ملی به قضیه انتقال آب توجه کنند و طرح هایی که با نگاه بخشی در وزارت نیرو تهیه میشود را تصویب نکنند.

آیت الله دکتر محسن حیدری در پایان سخنان خود اظهار کرد: انتقال آب به شکل موجود را غیرقانونی و خلاف عدالت و آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌دانیم و از دولت محترم درخواست می‌کنیم در این طرح ها تجدیدنظر کند.

چهارشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰

☑️ eitaa.com/haydari_ir

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.