تاریخ انتشار : سه‌شنبه 28 سپتامبر 2021 - 15:27

گام نخست کشت قراردادی دانه های روغنی در خوزستان شروع شد

گام نخست کشت قراردادی دانه های روغنی در خوزستان شروع شد

مدیر زراعت کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه گفت: گام نخست کشت قراردادی دانه های روغنی (آفتابگردان و کلزا) با انجام مقدمات قرارداد با کشاوزران خوزستانی آغاز شد. کیوان فرهنگ آسا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در اهواز با بیان اینکه امسال دومین سال متوالی کشت قراردادی دانه‌های روغنی در خوزستان با هدف حمایت

مدیر زراعت کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه گفت: گام نخست کشت قراردادی دانه های روغنی (آفتابگردان و کلزا) با انجام مقدمات قرارداد با کشاوزران خوزستانی آغاز شد.

کیوان فرهنگ آسا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در اهواز با بیان اینکه امسال دومین سال متوالی کشت قراردادی دانه‌های روغنی در خوزستان با هدف حمایت از کشاورزان و توسعه کشت این محصولات راهبردی عملیاتی می‌شود افزود:باتوجه به رضایت کشاورزان خوزستانی در سال زراعی گذشته و بازدید از سطح زیر کشت ، تامین نهاده‌ها ، تحویل محصول و پرداخت به‌موقع وجوه خرید و در راستای سیاست های حمایتی وزارت جهادکشاورزی از تولید داخلی محصولات اساسی ، نسبت به کشت قراردادی در سال دوم برنامه ریزی شده است.
وی از هدف گذاری کشت قراردادی دانه روغنی کلزا در سطح هفت هزار هکتار در مناطق اهواز، باوی، کارون و دزفول و ۲هزار هکتار از اراضی زیرکشت دانه روغنی آفتابگردان توسط این شرکت خبر داد و افزود:تامین نهاده‌هایی شامل کودهای پایه و سرک، تضمین خرید محصول با نرخ خرید تضمینی ابلاغی دولت، بازدید حداقل سه مرحله از اراضی زیرکشت از فصل کاشت تا برداشت از جمله اقدام های موثر شرکت در قرارداد با کشاورزان خوزستانی خواهد بود.
وی ابراز امیدواری کرد کشت قراردادی به افزایش عملکرد در واحد سطح ، رضایت مندی کشاورزان از کشت دانه های روغنی و زمینه ساز توسعه این محصولات راهبردی تا رسیدن به خودکفایی در تولید روغن خوراکی مورد نیاز کشور منجر شود.
وی با بیان اینکه حدود ۹۰درصد روغن خوراکی مورد نیاز کشور از خارج تامین می شود افزود:کشت دانه های روغنی در خوزستان به خصوص کلزا در چند سال اخیر روندی صعودی داشته که با کشت قراردادی ، سطح زیرکشت دانه های روغنی در این استان افزایش خواهد یافت.
فرهنگ آسا قیمت تضمینی هرکیلوگرم دانه روغنی کلزا در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را ۱۵۰هزار ریال و آفتابگردان را ۱۲۴هزار ریال بیان کرد و افزود:سال زراعی گذشته ۱۶هزار و ۵۰۰ تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان طرف قرارداد در مناطق اهواز، خرمشهر، حمیدیه، ایذه، دزفول ، شوشتر، باوی و کارون و ۴۰۰تن دانه روغنی آفتابگردان از شرکت های نیشکری خوزستان توسط این شرکت بیشتر از نرخ تضمینی آن خریداری شد.
سال زراعی گذشته از مجموع ۷۶هزار هکتار سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در خوزستان حدود ۱۰۶هزار تن به نرخ تضمینی خریداری شد.
پیش بینی شده امسال سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا در خوزستان به ۱۰۰هزار هکتار افزایش یابد.
کشت دانه روغنی کلزا در خوزستان از آبان ماه شروع و از دهه سوم فروردین سال بعد برداشت آن شروع می‌شود.

امسال به دلیل کاهش ذخایر آب سدهای استان و پیش بینی تاخیر در بارش های پاییزی ، کشت دانه روغنی کلزا با تاخیر انجام خواهد شد.
استان خوزستان رتبه نخست تولید سه محصول اساسی گندم ، چغندرقند و دانه روغنی کلزا را در کشور دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.