تاریخ انتشار : دوشنبه 31 می 2021 - 15:32

روکش های آسفالت در اهواز و عوامل تاثیر گذار بر آن/معصومه منصوری

روکش های آسفالت در اهواز و عوامل تاثیر گذار بر آن/معصومه منصوری

روکش های آسفالت در بیشتر مواقع در معرض عواملی همچون بارهای ترافیكی‌، تغییر دما، رطوبت‌ و حفاری های مجاز وغیر مجاز قرار دارند‌. این موارد منجر بـه بروز خرابی‌ در روکش آسفالت می شوند. تغییر شکل ها، ترك‌ها، چاله‌ها‌ و دیگر انواع خرابی‌ها، آخـرین نتیجـه فرسوده شدن روسازی هستند. به همین دلیل است که روسازی

روکش های آسفالت در بیشتر مواقع در معرض عواملی همچون بارهای ترافیكی‌، تغییر دما، رطوبت‌ و حفاری های مجاز وغیر مجاز قرار دارند‌. این موارد منجر بـه بروز خرابی‌ در روکش آسفالت می شوند. تغییر شکل ها، ترك‌ها، چاله‌ها‌ و دیگر انواع خرابی‌ها، آخـرین نتیجـه فرسوده شدن روسازی هستند. به همین دلیل است که روسازی ‌ها مسـتلزم تعمیر و نگهداری هستند‌.
هدف از نگهداری روسازی، اصـلاح خرابـی‌هـا و حفـظ روسازی از آسیب و خسارت بیشتر است. به طور كلی عملیات تعمیر و ترميم رويه‌های آسفالتی به سه نوع،‌ نگهداری پیشگیرانه، اصلاحی و اضطراری تقسیم می‌شوند. انتخاب روش‌های ترميم خرابی‌های رويه‌های آسفالتی باید بر اساس روش مهندسی باشد‌. شهرداری ها به عنوان سیستم مدیریت شهری موظفند پس از اینكه نیاز به ترمیم بخشی از روسازی احساس شد، بلافاصله اقدام به ترمیم آن نمایند. راهكار اصولی برای نحوه ترمیم صحیح هر نوع خرابی آن است كه ابتدا علـت بـروز خرابی مشخص و شناخته شود‌. تعیین علت خرابی به انجام ترمیمی مناسب كمك نموده و از بـه وجـود آمـدن مجدد خرابی جلوگیری كرده و یا حداقل موجب تاخیر آن می‌شود. این امر به ویژه زمانی كه خرابی موجب بـروز خطراتی در رانندگی شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
در شهر اهواز در اکثر مواقع تنها به لکه گیری چاله ها وخرابی ها بسنده می شود. چنانچه علت خرابی كافی نبودن قدرت بـاربری روسازی باشد،
لكه گیری یك راه حل اصولی نبوده و در این گونه موارد باید بعد از لكه گیری و اصـلاح ناحیه خراب شده با روكش كردن، ظرفیت باربری روسازی افزایش داده شود‌. از طرف دیگـر اگـر علـت خرابـی روسازی وجود قسمت‌های ضعیف موضعی باشد، در ایـن صـورت بایـد ایـن قسـمت‌هـا اصـلاح شـوند و معمـولاً احتیاجی به تقویت تمام روسازی نیست . شهر اهواز به عنوان یکی از وسیع ترین وپر تردد ترین شهرهای کشور است.ساخت وساز های متعدد وبی رویه وتبع آن نوار های حفاری مربوط به انشعابات، موجب بروز چاله های بسیار در شهر شده است. شرکت های خدمات رسانی همچون اداره گاز،آب وفاضلاب و مخابرات وهم چنین سازندگان واحد های مسکونی اقدام به حفاری غیر اصولی معابر شهر کرده اند و در نهایت هم همین حفاری ها بصورت غیر اصولی ترمیم شده وپس از مدت کوتاهی دوباره نشست می کنند.
یکی از روش های ترمیم آسفالت روش لكه گیری سطحی است. این روش برای رویه‌های آسفالتی ای كه درای خرابی‌های سطحی بوده ولی نواقص ساز‌ه‌ای ندارند‌، مناسب است. آسیب دیدگی‌های سطحی شامل تمامی خرابی‌ها و نواقصی می‌شود كه موجب كاهش كیفیت سواری دهی و یا كاهش ایمنی اسـتفاده كننـدگان از راه مـی‌شـود. تـرمیم سطحی می‌تواند بدون حفاری اجرا شود ‌یا بخشی از رویه ‌یا تمامی آن را تراش داده و خرابی ترمیم شود. به طور خاص یك لایه نازك آسفالت گرم یا یك لایه آسفالت حفاظتی می‌تواند بر روی سطح موجود بكار گرفته شود.
در نهایت کمیسیون حفاری ها در مناطق هشت گانه شهر اهواز می بایست با جدیت صدور مجوز را کنترل نمایند و مدیران خدمات شهری ومسئولین نواحی نظارت بیشتری بر حفاری ها داشته باشند. لازم به ذکر است نوع قیر ومواد تشکیل دهنده آسفالت وطرح اختلاط آن در کیفیت نهایی آسفالت تاثیر بسزایی دارد از آنجاییکه سازمان عمران شهری متولی بحث آسفالت شهر است انتظار می رود با نگاهی ویژه به این مهم با همکاری مدیران مناطق در وهله اول نقاط حادثه خیز و دارای اهمیت را شناسایی نمایند ودر گام بعدی با اقدامی فوری نسبت به ترمیم واصلاح آن نقاط اقدام کنند.
مورد دیگر که بسیار مهم و جدی است همسطح سازی درب های منهول فاضلاب است که گاها دیده شده آسیب های جدی به خودروهای شهروندان وارد کرده است. شهرداری ها به عنوان متولی مدیریت شهری باید با نگاهی ویژه درب های فاضلاب را با روش هایی همچون کاتر زنی با سطح آسفالت هم سطح نمایند. این متن ادامه دارد
معصومه منصوری_ کارشناس شهرداری اهواز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.