تاریخ انتشار : یکشنبه 23 می 2021 - 18:04

خرید تضمینی و توافقی کلزا در خوزستان از ۱۰۱هزار تن فراتر رفت

خرید تضمینی و توافقی کلزا در خوزستان از ۱۰۱هزار تن فراتر رفت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: خرید تضمینی و توافقی دانه روغنی کلزا در خوزستان به ۱۰۱هزار و ۵۷تن رسید که این رکودی جدید در تولید این محصول راهبردی دراستان محسوب می‌شود. هما خوزستان: تورج نوروزی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:در مجموع خرید تضمینی دانه روغنی کلزا توسط تعاون روستایی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: خرید تضمینی و توافقی دانه روغنی کلزا در خوزستان به ۱۰۱هزار و ۵۷تن رسید که این رکودی جدید در تولید این محصول راهبردی دراستان محسوب می‌شود.

هما خوزستان: تورج نوروزی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:در مجموع خرید تضمینی دانه روغنی کلزا توسط تعاون روستایی و غله استان و خرید توافقی توسط هشت کارخانه روغن کشی کشورانجام شد.
وی پیش بینی کرد درسال زراعی جاری ، خوزستان رتبه نخست کشوری را در تولید این محصول راهبردی به دست آورد.
نوروزی با اشاره به خشکسالی شدید در سال زراعی جاری افزود: چنانچه بارندگی ها از یک رژیم منظمی برخوردار بود تولید این دانه روغنی کلزا از رقم پیش بینی شده ۱۱۷هزار تن فراتر می رفت ولی نارسایی بارندگی ها سبب آسیب رسیدن و نابودی بخش مهمی از مزارع دیم کلزا در خوزستان شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه در سال زراعی جاری برای نخستین بار کشت قراردادی دانه روغنی کلزا در سطح ۲۶هزار هکتاربا ۲ کارخانه روغنی کشی ماهیدشت و نوید خلیج فارس انجام شد افزود: در سال زراعی آینده با توسعه کشت قراردادی با بخش غیردولتی ، ضمن آنکه باری از دوش دولت برداشته خواهد شد سطح زیرکشت این محصول راهبردی در خوزستان نیز افزایش خواهد یافت.
در سال زراعی جاری حدود ۷۴هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان به کشت دانه روغنی کلزا رفت که نسبت به سال زراعی قبل ، حدود ۷۰درصد افزایش یافت.
به گفته نوروزی با وجود بروز خشکسالی بسیار شدید در سال زراعی جاری ، تولید دانه روغنی کلزا در خوزستان نسبت به سال گذشته زراعی حدود ۵۰درصد افزایش یافت.  
به گزارش ایرنا قیمت تضمینی هرکیلوگرم دانه روغنی کلزا ۱۱۰هزار ریال و قیمت توافقی آن بیش از بهای تضمینی توسط کارخانه های روغنی کشی خریداری شد.
میزان وابستگی روغن خوراکی کشور به واردات حدود ۹۰درصد است که با توسعه سطح زیرکشت دانه های روغنی به خصوص کلزا ، هر سال میزان اتکا به واردات روغن خام خوراکی کمتر خواهد شد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، دامی ، شیلات و عسل و عمل آوری ۱۳۸نوع محصول به ارزش بیش از ۲۹۰هزار میلیارد ریال در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.