تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 مارس 2021 - 17:46

خوزستان سومین تولیدکننده گیاهان دارویی کشور

خوزستان سومین تولیدکننده گیاهان دارویی کشور

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به ۱۱۲ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال ۹۸ گفت: در این زمینه در جایگاه سوم کشور ایستاده است. هما خوزستان: به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: گیاه دارویی به گیاهانی اطلاق می شود که در

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به ۱۱۲ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال ۹۸ گفت: در این زمینه در جایگاه سوم کشور ایستاده است.

هما خوزستان: به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: گیاه دارویی به گیاهانی اطلاق می شود که در پیکره رویشی خود ترکیبات خاصی را ذخیره می‌کند که ارزش داروئی، ادویه ای و یا صنعتی داشته و علاوه بر موارد مصرف مستقیم در صنایع داروئی، غذایی، بهداشتی، آرایشی،کنسرو سازی و نوشابه سازی استفاده می شوند.

وی افزود: گیاهان داروئی علاوه بر تسکین آلام مردم در زیر گروه غذا بعنوان طعم دهنده‌ها، نوشیدنی‌ها، شیرین کننده‌ها، رنگ‌های طبیعی، حشره کش ها و مواد اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امیری زاده در ادامه تصریح کرد: کشور ما با وجود ۱۱ نوع اقلیم مختلف آب و هوایی و ۷ هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی، گونه‌های با ارزش داروئی و نادر را در خود جای داده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: سطح زیر کشت گیاهان داروئی کشور از ۲۲ هزار هکتار در سال ۷۶ به ۱۱۲ هکتار در سال ۹۸ رسیده است که در خوزستان با وجود ۴ نوع اقلیم مختلف بیش از ۵۰ گونه داروئی و با ارزش وجود دارد.

وی ضمن اشاره به کشت گیاهان دارویی در استان خاطر نشان کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت گیاهان داروئی از ۲۷ هکتار در سال 90 به یک هزار و ۲۵۰ هکتار در سال ۹۸ و تولید ۲۱ هزار و ۴۸۵ تن انواع گیاهان دارویی رسیده و در این زمینه پس از استانهای خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان مقام سوم تولید این محصولات را در کشور به خود اختصاص داده است.

امیری زاده افزود: مهمترین محصولات مناطق استان برای کشت گیاهان داروئی به ترتیب مناطق ۴ شامل شهرستان‌های دزفول، اندیمشک، شوش، شوشتر، گتوند، منطقه ۱ شامل شهرستان‌های حمیدیه، اهواز، کارون و باوی و منطقه ۷ شامل شهرستان‌های ایذه و باغملک است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین اظهار کرد: اولویت بندی کشت گیاهان داروئی در مناطق مختلف شناسایی شده و تولیدکنندگان و بهره برداران گیاهان داروئی بهتر است از این اولویت پیروی و دستورالعمل های لازم را رعایت کنند برای مثال در منطقه ۴ اولویت کشت با گیاهان داروئی نعناع فلفلی، گل گاوزبان، بادرنجبویه، آویشن، مرزه خوزستانی، بومادران است.

وی گفت: براساس تدوین برنامه سه ساله تولید گیاهان داروئی استان سطح توسعه ۷ هزار و ۷۰۰ هکتار و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز ۲۹۳۶ میلیارد ریال است.

امیری زاده با بیان این مطلب که در حال حاضر ۱۸ واحد صنایع فرآوری و تبدیلی گیاهان داروئی در استان خوزستان با ۱۵ هزار تن و سرمایه گذاری ۲۳۶ میلیارد ریال و اشتغال ۲۲۰ نفر در حال فعالیت می باشند گفت: به منظور توسعه واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی گیاهان داروئی و مطابق برنامه سه ساله تدوین شده، ایجاد ۴۸ واحد فرآوری به ظرفیت ۷۱ هزار تن و اعتبار ۱۴۳۰ میلیارد ریال پیش بینی شده و برای ۱۰۵۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.