تاریخ انتشار : شنبه 6 مارس 2021 - 1:36

جناب ظریف سخنان دکتر رضایی معطوف به آینده است

جناب ظریف سخنان دکتر رضایی معطوف به آینده است

نویسنده :حمزه جهانگیری هما خوزستان: سخنان دکتر رضایی در گفتگو با فایننشنال تایمز مبنی بر اینکه مذاکره مستقیمی میان ایران و آمریکا بر سر مسئله هسته ای در کار نخواهد بود و مذاکره تنها پس از لغو تحریم ها در چارچوب ساز و کار ۱+۵صورت خواهد گرفت، سبب واکنش دکتر ظریف وزیر امور خارجه به

نویسنده :حمزه جهانگیری

هما خوزستان: سخنان دکتر رضایی در گفتگو با فایننشنال تایمز مبنی بر اینکه مذاکره مستقیمی میان ایران و آمریکا بر سر مسئله هسته ای در کار نخواهد بود و مذاکره تنها پس از لغو تحریم ها در چارچوب ساز و کار ۱+۵صورت خواهد گرفت، سبب واکنش دکتر ظریف وزیر امور خارجه به این سخنان شد .

وزیر امور خارجه دولت اعتدال در واکنش به این سخنان اظهار داشت که گرچه مقامات سیاسی می توانند نظرات متفاوتی داشته باشند اما تنها مجرای رسمی پیگیری دیپلماسی هسته ای ایران ایشان است و بزودی پیشنهادات سازنده ای را به طرف مقابل ارائه خواهد کرد .

نزدیک به یک دهه پس از دور جدید دیپلماسی هسته ای ایران که با روی کار آمدن دولت اعتدال آغاز شد ،دیپلماسی که تحت تاثیر گفتمان غرب گرایانه دولت روحانی عناصر اصلی آن ورود از موضع ضعف ،عدم شفافیت در مذاکرات ،بلوف زدن بسیار ، خوش بینی مفرط به غرب ،رویا پردازی در مورد شکاف بین اروپا و آمریکا ،کرنش بسیار و … بوده است به نظر می رسد که زمان اتخاذ رویکرد جدید در دیپلماسی هسته ای ایران فرا رسیده است .

رویکردی که برخلاف خوش بینی مفرط و کوتاه آمدن بسیار در برابر طرف مقابل بر اساس ورود از موضع قدرت برای بدست آوردن دستاوردهای ملموس استوار باشد .

شاکله این رویکرد را مقام معظم رهبری در استراتژی «خنثی سازی تحریم ها » بیان نموده اند .

سخنان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این گفتگو هم دقیقا استوار بر این استراتژی بود .استراتژی که به نظر می رسد پس از تجربه دولت اعتدال در دولت آینده رویکرد دیپلماسی هسته ای ایران را شکل خواهد داد .

استراتژی که شرط کامیابی در مذاکرات هسته ای را تقویت توانمندی های داخلی معرفی کرده و بر این اساس معتقد به این نکته است که با تقویت مواضع در داخل ،دشمن خود در بیرون مجبور به عقب نشینی خواهد شد .

دکترین «ایران قوی همه جانبه» دکتر رضایی ترجمه راستین این راهبرد برای تقویت مواضع در داخل است .

بنابراین باید خطاب به دکتر ظریف گفت آنچه دکتر رضایی در این مصاحبه بیان کرده است راهبردهای ایشان برای آینده است .شما در این مدت باقی مانده کوتاه از عمر دولت اعتدال بر اساس راهبردهای خودتان همچنان می توانید به سیاست ورزی در این عرصه بپردازید .سیاست ورزی که به احتمال زیاد نتایج ش همانند این هشت سال هیاهو برای هیچ خواهد بود .

اما ملت ایران با پاسخ مناسب خود در انتخابات سال آینده مشخص خواهد کرد کدام دیپلماسی هسته ای را انتخاب خواهد کرد .بنا به شواهد قوی به نظر می رسد این انتخاب گزینه ای غیر از آنچه خواهد بود که شما در این هشت سال در دولت غرب گرای اعتدال به پیش بردید .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.