تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 1 اکتبر 2020 - 15:19

خوزستان سهم بسزایی در حوزه شعر دفاع مقدس داشته است

خوزستان سهم بسزایی در حوزه شعر دفاع مقدس داشته است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: خوزستان سهم بسزایی در حوزه شعر دفاع مقدس داشته است و این ادعا را می توان داشت که ادبیات و شعر دفاع مقدس از خوزستان آغاز شد. هما خوزستان: به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، محمد جوروند پیش از ظهر امروز چهارشنبه 9

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: خوزستان سهم بسزایی در حوزه شعر دفاع مقدس داشته است و این ادعا را می توان داشت که ادبیات و شعر دفاع مقدس از خوزستان آغاز شد.

هما خوزستان: به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، محمد جوروند پیش از ظهر امروز چهارشنبه 9 مهرماه در نشست تخصصی واکاوی ادبیات (شعر) دفاع مقدس که در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد، گفت: استان خوزستان شاعران بسیاری همچون قیصر امین پور،سلیمان هرمزی،هرمز فرهادی بابادی،یوسف علی میرشکاک،محمد بقالان،قاسم آهن جان،محمدعلی محمدی و غیره در حوزه شعر دفاع مقدس داشته و می توان این ادعا را داشت که ادبیات و شعر دفاع مقدس از خوزستان آغاز شد.

وی افزود: در حوزه شعر دفاع مقدس ما شاعران عرب خیلی خوبی مانند عباس حزباوی داشتیم و همچینین حبیب الله معلمی شاعری که اشعار نوحه های صادق آهنگران را با هیچ گونه سوادی می سرود.

جوروند با بیان اینکه خوزستان سهم بسزایی در حوزه شعر دفاع مقدس دارد، تصریح کرد: سردار یوسفی و همکارانشان در بنیاد می توانند کمک کنند در حوزه ادبیات دفاع مقدس پژوهش های خوبی صورت گیرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان یکی از نیازمندی های ضروری شعر دفاع مقدس را شناخت دقیق از ابعاد دفاع مقدس دانست و افزود: اگر این شناخت را داشته باشیم می توانیم متناسب با هر زاویه شعر بسراییم و دیگران هم از آن استفاده کنند.

سردار عباس یوسفی شیخ رباط ادامه داد: شعر در حوزه دفاع مقدس با دو گرایش جایگاه خود را می تواند داشته باشد؛ یکی اینکه حقایق و چیزهایی که کسی نشنیده و لمس نکرده شما با شعرتان برای افراد ایجاد می کنید و دیگری اینکه به شعر نسل آینده جهت دهی کنید و نگاه آینده نگرانه ای داشته باشید.

وی اظهار کرد: برای آنکه شناختمان را در زمینه دفاع مقدس بیشتر کنیم باید از صاحبان اصلی و گردانندگان اصلی جنگ اطلاعات بگیریم که پیشنهاد من این است کلاس یا جلسات ویژه دفاع مقدس برگزار کنیم و یا بازدید از مناطق عملیاتی به همراه راویان دفاع مقدس داشته باشیم که 70 درصد راویان خوب دفاع مقدس متعلق به استان خوزستان هستند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در زمینه تاریخ شفاهی بانوان در حوزه دفاع مقدس به کمک نیاز داریم تصریح کرد: حجم کار در حوزه دفاع مقدس بویژه در بخش شفاهی آن گسترده و فراگیر است و هم افزایی یکی از عناصر شکل دهی در آن است.

در ادامه پژوهشگر و شاعر حوزه دفاع مقدس گفت: شعر به شکل یک هنر مستقل وجود دارد و خوراک اصلی نوحه ها و سروده ها را در ادبیات دفاع مقدس شکل می داد.

علی عبدی افزود: نوع نگاه شعر به جنگ در آغاز و شدت جنگ اتفاق افتاد و نقل های کلامی بین نیروهای متخاصم و نوع گفتمان آنها از نظر محتوا قابل بررسی است.

وی به گروهی از شاعران به عنوان حلقه اتصال اشاره کرد و تصریح کرد: مهرداد اوستا (محمدرضا رحمانی)،احمد عزیزی و شهریار سه شاعری هستند که سه جذابیت متفاوت را از نظر تحول شعری برای نسل بعد ایجاد کردند.

عبدی ادامه داد: مهرداد اوستا دلباخته متون غربی بویژه آندره ژیل و احمد عزیزی یکی از جذاب ترین شعرا برای دوره های بعد بود که بسیار به مقالات شمس تبریزی مشتاق و علاقه مند بود که این حتی در نامگذاری آثارش بسیار عمیق دیده می شود.

این پژوهشگر حوزه دفاع مقدس موقعیت شعری شهریار را قابل اعتماد عنوان کرد و گفت: ما شعرایی هم داشته ایم که نگاهشان متفاوت و تمرکزشان بر روی آسیب های ناشی از جنگ بوده است که از جمله آنها خاطره حجازی است که شعری در خصوص موشک باران یکی از شهرها سروده که با نگاهی لطیف جریانی را نقل می کند.

وی اضافه کرد: سیمین بهبهانی یکی دیگر از این شعرا است که در این مسیر حرکت نمی کرد اما چون در بافت این تحول بود به این سمت و سو کشیده شد و تصویری رئالیست از یک جانباز جنگ روایت کرد.

گفتنی است، در پایان این نشست از تازه ترین اثر مجموعه شعرهای سپید علی رضا شکر ریز تحت عنوان «بر پوستم کبریت بکش ابراهیم» رونمایی و از هفت شاعر پیشکسوت حوزه دفاع مقدس خوزستان،محمد بقالان،سلیمان هرمزی،حسین علیپو.ر،صدیقه صنیعی،زینب طباطبایی،وحید کیانی و علی عبدی تجلیل شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.