تاریخ انتشار : یکشنبه 11 اکتبر 2020 - 15:07

بررسی مناسب‌ترین روش مبارزه با علف‌های هرز تاسیسات نفت و گاز

بررسی مناسب‌ترین روش مبارزه با علف‌های هرز تاسیسات نفت و گاز

با اجرای یك پروژه پژوهشی از سوی شركت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و با همكاری دانشگاه كشاورزی و منابع طبیعی رامین، مناسب‌ترین روش مبارزه با علف‌های هرز تاسیسات نفت و گاز مطالعه و بررسی شد. هما خوزستان: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شركت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مهندس محمدرضا مقدمیان مسئول پروژه‌های فرآیندی و عمومی

با اجرای یك پروژه پژوهشی از سوی شركت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و با همكاری دانشگاه كشاورزی و منابع طبیعی رامین، مناسب‌ترین روش مبارزه با علف‌های هرز تاسیسات نفت و گاز مطالعه و بررسی شد.

هما خوزستان: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شركت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مهندس محمدرضا مقدمیان مسئول پروژه‌های فرآیندی و عمومی پژوهش و فناوری با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به مشكلات فراوان بوجود آمده در خصوص رویش علف‌های هرز در سطح واحد‌های عملیاتی و نیز اطراف خطوط لوله انتقال نفت و گاز در این شركت، جهت از بین بردن این معضل پروژه پژوهشی با عنوان بررسی و انتخاب مناسب‌ترین روش مبارزه در كنترل علف‌های هرز و نی زارها تعریف و شركت بهره‌برداری نفت و گاز مارون به عنوان پایلوت این پروژه انتخاب شد.

وی گفت: نتایج این پژوهش نشان داده است، تنوع گونه‌های گیاهی در سایت‌های مورد مطالعه بسیار زیاد بوده و بانك بذر بسیار قوی در این اراضی بوجود آمده لذا اثر تیمارهای فیزیكی (فشردگی خاك و كاربرد سنگریزه) كه به طور معمول برای مبارزه با علف‌های هرز استفاده می شد، به تنهایی و یا تركیبی قادر به كنترل آنها نبود و لذا استفاده از علف‌كش‌ها برای كاهش بانك بذر ضروری است.

مهندس مقدمیان افزود: براساس نتایج بدست آمده، كاربرد علف‌كش آترازین به عنوان بهترین علف‌كش و به میزان ۲.۵ الی ۵ كیلوگرم در هر هكتار، میزان رویش علف‌های هرز در سایت‌های مورد مطالعه را به صفر رساند واستفاده از علف‌كش آترازین در بخش كشاورزی و به میزان ۵ كیلوگرم در هكتار مجاز بوده كه با توجه به شرایط محیطی سایت‌های شركت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اثرات زیانبار زیست محیطی نیز به دنبال نخواهد داشت.

در ادامه خانم آرام نیک‌سرشت کارشناس ارشد پژوهش‌های محیط زیست پژوهش و فناوری خاطرنشان ساخت: این روش در مقایسه با روش سنتی (چیدن علف‌های هرز) بسیار مقرون به صرفه بوده و سرعت انجام عملیات پاكسازی را چندین برابر می‌نماید و در صورت پایش و تكرار روش، طی ۳ تا ۵ سال می‌توان شاهد قطع رویش گونه‌های مختلف گیاهی در مكان‌های مورد نظر بود.

سمینار نهایی این پروژه با حضور مجری پروژه و مسئولان و كارشناسان اداره پژوهش و فناوری روز سه شنبه ۱۵ مهرماه ۱۳۹۹ برگزار شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.