تاریخ انتشار : یکشنبه 13 سپتامبر 2020 - 20:21

پیش‌بینی تولید پربار برنج در شالیزارهای خوزستان

پیش‌بینی تولید پربار برنج در شالیزارهای خوزستان

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان پیش‌بینی کرد امسال تولید برنج‌های محلی و عنبربو در خوزستان به رقم ۴۷۰هزار تن برسد. هما خوزستان: تورج نوروزی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه امسال ۱۷۵هزار هکتار از زمین‌های خوزستان به کشت شلتوک اختصاص یافت که ۴۷هزار هکتار بیش از رقم

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان پیش‌بینی کرد امسال تولید برنج‌های محلی و عنبربو در خوزستان به رقم ۴۷۰هزار تن برسد.

هما خوزستان: تورج نوروزی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه امسال ۱۷۵هزار هکتار از زمین‌های خوزستان به کشت شلتوک اختصاص یافت که ۴۷هزار هکتار بیش از رقم مصوب در شورای کشاورزی استان بود افزود: در سال‌های اخیر حتی مواقع خشکسالی ، کشاورزان خوزستان بر اساس گرایش خود بیش از سطح مصوب ، اقدام به کشت شلتوک می‌کردند.
وی با بیان اینکه در تامین آب مورد نیاز شالی‌کاران خوزستانی همراهی خوبی از سوی سازمان آب و برق خوزستان شاهد بودیم بیان کرد: تولید شالی امسال به رقم ۷۷۰هزار تن خواهد رسید که از این رقم حدود ۴۷۰هزار تن راهی بازارهای داخلی و خارج از استان خواهد شد.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان ادامه داد: در صورت نابسامانی در قیمت برنج تولیدی استان به گونه‌ای که ضرر و زیان شالی کاران  را به همراه داشته باشد یا بازار کشش لازم برای جذب نداشته باشد، خرید توافقی از سوی تعاون روستایی یا صادرات آن در دستور کار قرار می‌گیرد.
وی پیش‌بینی کرد با توجه به افزایش قیمت برنج خارجی ، بازار مصرف کشش لازم برای جذب تولید برنج را داشته باشد.
هم اکنون هر کیسه ۱۰کیلو گرمی برنج هندی در بازار یک میلیون و ۸۰۰هزار ریال است در حالی قیمت برنج عنبربوی مرغوب تولید استان حدود ۱.۵ میلیون ریال است.
به گزارش ایرنا پارسال به برکت تولید بی‌سابقه ۵۵۰هزار تن برنج محلی و عنبربو در خوزستان به ارزش ۵۰هزار میلیارد ریال ، تعاون روستایی خوزستان ۸۶هزار تن شالی از شالی کاران خوزستانی را به قیمت توافقی خریداری کرد و بخشی کمی از برنج نیز به  بازار عراق راه یافت.
برداشت شالی از شالیزارهای خوزستان از نیمه دوم آبان به بعد شروع می‌شود و تا یک ماه ادامه می‌یابد.اهواز ، خرمشهر ، شادگان ، دشت آزادگان ، شوش ، دزفول ، هویزه ، باغملک و ایذه از کانون‌های اصلی کشت شلتوک در خوزستان هستند.

رییس جمهوری پارسال به واسطه تولید ۵۵۰هزار تن برنج در خوزستان از شالی کاران و مسوولان بخش کشاورزی استان قدردانی و آن نشانه‌ای از ظرفیت های بی شمار خوزستان در تامین امنیت غذایی کشور توضیف کرد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات کشاورزی ، باغی ، دام و شیلات به ارزش ۲۹۰هزار میلیارد ریال رتبه نخست کشوری را دارد.
برنج ، گندم ، نیشکر ، گل ، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای ، کلزا ، جو ، خرما ، مرکبات ارگانیک  و محصولات جالیزی و صیفی از مهمترین محصولات تولیدی خوزستان به شمار می‌رود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.