تاریخ انتشار : یکشنبه 23 آگوست 2020 - 13:55

دو تجهیز كاربردی در مراحل تكمیل حفاری چاه های نفت و گاز ساخت داخل رونمایی شد

دو تجهیز كاربردی در مراحل تكمیل حفاری چاه های نفت و گاز ساخت داخل رونمایی شد

همزمان با نخستین روز هفته دولت  دو تجهیز کاربردی در مراحل تکمیل حفاری چاه های نفت و گاز ساخت داخل در شرکت ملی حفاری ایران در اهواز رونمایی شد. هما خوزستان: به گزارش روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران در آیین رونمایی این تجهیزات در ساختمان مرکزی شرکت، مدیر پروژه حفاری میدان گازی کیش موسوم

همزمان با نخستین روز هفته دولت  دو تجهیز کاربردی در مراحل تکمیل حفاری چاه های نفت و گاز ساخت داخل در شرکت ملی حفاری ایران در اهواز رونمایی شد.

هما خوزستان: به گزارش روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران در آیین رونمایی این تجهیزات در ساختمان مرکزی شرکت، مدیر پروژه حفاری میدان گازی کیش موسوم به  1 + 12 در این شرکت ضمن تبریک بزرگداشت هفته دولت، گفت: طراحی و ساخت این تجهیزات در نتیجه هم افزایی و تشریک مساعی میان متخصصان شرکت ملی حفاری ایران و یک شرکت دانش بنیان داخلی تحقق یافت.

مهران مفرشی افزود: طراحی  و مهندسی فنی تجهیز تمیز کننده جداره چاه  (CASING  SCRAPPER BRUSH)  و خارج کننده ذرّات حاصل از تمیزکاری به برون چاه (STRING MAGNET)  با نظارت متخصصان این شرکت  و مراحل ساخت آن در شرکت پارس فولاد  آقایی در اهواز  صورت پذیرفت.

وی با بیان اینکه این دو تجهیز پس از بررسی های فنی برای  تست میدانی آماده سازی گردیده است، اظهار کرد: تجهیزات STRING MAGNET  و CASING SCRAPPER BRUSH  با هزینه نزدیک به  400  میلیون تومان طراحی و با کیفیت و توان عملیاتی مطلوب بومی سازی شده در حالی که قیمت ساخت آنها  60 تا 70 درصد در قیاس با قیمت مشابه خارجی ارزان تر است.

طراح و مبتکر ساخت این تجهیزات گفت: به کارگیری این تجهیزات در مراحل تکمیل چاه های در دست حفاری تا پیش از این افزون بر 100 هزار دلار  برای یک حلقه چاه هزینه در بر داشت که برای 12 حلقه چاه یک میلیون و 200 هزار دلار می شد اما با کاربست تجهیزات ساخت داخل که از خدمات پس از فروش نیز برخوردار است ارایه این خدمات از سوی ملی حفاری به یک سوم کاهش خواهد یافت ضمن اینکه زمینه ایجاد فرصت های شغلی را فراهم می آورد و از خروج ارز از کشور جلوگیری می کند.

 مدیر پروژه حفاری میدان گازی کیش در درباره اهمیت این دو تجهیزات در عملیات حفاری توضیح داد: با توجه به حساسیت تکمیل چاه های نفت و گاز  و نصب پکر  (Packer)و هنگر (Hanger)که می بایست به درستی در محل خود نصب شوند نیاز  به این تجهیزات اجتناب ناپذیر می باشد.

وی ادامه داد: قبل از رانش پکر و هنگر به درون چاه می بایست محل نصب آنها به خوبی تمیز گردد که سابق بر این تجهیز SCRAPPER  با عملکرد محدود انجام می شد و قادر نبود ذرات کوچک که به دیواره جداری چسبیده بود را تمیز نماید و به تبع آن رزوه  دنده های روی پکر و هنگر را تحت تاثیر قرار می داد و منجر به عدم نصب آنها و یا بروز نشتی می گردید که با استفاده از ابزار تمیز کننده و خارج کننده ذرات جدید که توان موثر آن نسبت به تجهیزات قدیمی افزایش و تا دمای بالای 150 درجه سانتیگراد کارایی دارد، کیفیت عملیات بهبود و ضریب ایمنی کار افزایش می یابد.

مهران مفرشی که 31 سال سابقه خدمت در صنعت نفت دارد و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته مهندسی نفت / حفاری است در شمار کارکنان نوآور شرکت ملی حفاری ایران است  و بومی سازی جداری 30 با رزوه RL 4  را در کارنامه کاری خود دارد .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.