تاریخ انتشار : سه‌شنبه 21 جولای 2020 - 16:17

۳۸درصد ذرت‌دانه‌ای کشور در خوزستان تولید می‌شود

۳۸درصد ذرت‌دانه‌ای کشور در خوزستان تولید می‌شود

هما خوزستان: رییس نمایندگی شرکت توسعه ذرت کشور در خوزستان گفت: سالانه حدود ۴۰۰هزار تن ذرت دانه‌ای معادل ۳۸درصد تولید ذرت دانه‌ای کشور در خوزستان تولید می‌شود که این میزان درافق ۱۴۰۴ باید به ۱.۲میلیون تن برسد. محمدقاسمی تژاد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:تولید سالانه ذرت علوفه‌ای و سیلویی در

هما خوزستان: رییس نمایندگی شرکت توسعه ذرت کشور در خوزستان گفت: سالانه حدود ۴۰۰هزار تن ذرت دانه‌ای معادل ۳۸درصد تولید ذرت دانه‌ای کشور در خوزستان تولید می‌شود که این میزان درافق ۱۴۰۴ باید به ۱.۲میلیون تن برسد.

محمدقاسمی تژاد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:تولید سالانه ذرت علوفه‌ای و سیلویی در خوزستان یک میلیون تن است که بر اساس برنامه هدف گذاری وزارت جهادکشاورزی و شرکت توسعه ذرت تا پنج ساله آینده این میزان به ۲ میلیون تن خواهد رسید.
وی گفت: خوزستان با توجه به کشت ذرت در ۲ فصل زمستان و تابستان شرایط بسیار مناسب و منحصر به‌فردی برای توسعه این کشت راهبردی دارد و با برنامه ریزی مناسب ، مشارکت و همراهی کشاورزان ، اصلاح قیمتو بذر مناسب می‌تواند به اهداف این کشت در افق ۱۴۰۴ برسد.   
قاسمی نژاد با اشاره به اینکه در افق ۱۴۰۴ سطح زیرکشت ذرت در خوزستان از ۷۰هزار هکتار فعلی به ۱۵۰هزار هکتار خواهد رسید افزود: کشت ذرت به علت ویژگی‌های بسیار زیاد، به ویژه قدرت سازگاری با شرایط اقلیمی گوناگون ، بسیار زود در تمام دنیا گسترش یافت و هم اکنون جایگاه سوم را بعد از گندم و برنج از نظر سطح زیرکشت در جهان به خود اختصاص داده و در بین غلات به دلیل عملکرد بالایی که در واحد سطح دارد به عنوان “سلطان غلات “نام گرفته است.
مدیر بخش صادرات شرکت توسعه ذرت کشور با اشاره به اینکه ذرت از جمله محصولات خوراکی مهم در جهان به شمار می‌رود اما در کشور ما بیشتر در خوراک دام و طیور استفاده می‌شود افزود: هم‌اکنون ذرت (دانه‌ای)چهارمین کالای عمده وارداتی کشوراست و ایران ششمین کشور وارد کننده ذرت در جهان محسوب می‌شود.
قاسمی نژاد افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ انجام شده در وزارت جهادکشاورزی، در پنج ساله آینده به تدریج سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای در کشوربه۴۰۰ هزارهکتار خواهد رسید و با برآورد عملکرد میانگین ذرت دانه‌ای به سطح هشت هزار و ۲۵۰ کیلوگرم در هکتار ، شاهد تولید این محصول از یک میلیون فعلی به ۳.۳ میلیون تن خواهیم بود.
قاسمی نژاد گفت: در راستای ارتقای سطح و تولید ذرت دانه‌ای در افق ۱۴۰۴ اعمال برخی فاکتورهای به‌زراعی و به‌نژادی از جمله بکارگیری شیوه آبیاری نوین (تیپ)، الگوی کشت مناسب برای هر منطقه، کشت نشایی، افزایش راندمان آبیاری، ارتقایی مکانیزاسیون، تغذیه متعادل و تکمیلی، تنوع ارقام و استفاده از ارقام پرپتانسیل میان‌رس، خاک ورزی حفاظتی و قیمت تضمینی متناسب با هزینه‌ها از الزاماتی است که باید به آنها توجه شده و به اجرا در آید.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات زراعی ، باغی و دامی به ارزش ۲۹۰هزار میلیارد ریال ، رتبه نخست کشوری را دارد.
گندم ، برنج ، ذرت دانه ای و علوفه ای ، خرما ، مرکبات ، محصولات صیفی و جالیزی ، چغندر قند ، نیشکر ، کلزا ، دانه آفتابگردان و جو از مهمترین محصولات تولیدی خوزستان محسوب می‌‎شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.