تاریخ انتشار : یکشنبه 7 ژوئن 2020 - 16:38

رقم جدید کنجد به کشاورزان خوزستانی معرفی شد

رقم جدید کنجد به کشاورزان خوزستانی معرفی شد

هما خوزستان: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: امسال رقم جدید بذر کنجد به نام “ناشکوفا” در کشت و صنعت شهید رجایی دزفول، به کشاورزان کنجدکار خوزستانی معرفی شد تا شرایط برای جهش تولید در این محصول فراهم شود. محمد قاسمی نژاد روز یکشنبه در گفت‌وگوبا خبرنگار ایرنا افزود:با تولید و عرضه

هما خوزستان: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: امسال رقم جدید بذر کنجد به نام “ناشکوفا” در کشت و صنعت شهید رجایی دزفول، به کشاورزان کنجدکار خوزستانی معرفی شد تا شرایط برای جهش تولید در این محصول فراهم شود.

محمد قاسمی نژاد روز یکشنبه در گفت‌وگوبا خبرنگار ایرنا افزود:با تولید و عرضه این رقم جدید ، علاوه بر تامین بذر مورد نیاز خوزستان، بخش عمده‌ای از نیاز بذری کشور نیز تامین خواهد شد و در سال زراعی جاری شاهد تحولی در توسعه کشت دانه روغنی کنجد در خوزستان خواهیم بود.
وی ادامه داد: گیاه کنجد با نام علمی L.Sesamum indcum از جمله گیاهان بومی ایران است که از قرن‌ها پیش در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر کشور کشت می‌شده و دارای نیاز آبی کم، گرمادوست و همچنین مقاومت زیادی به خشکی و گرما دارد.
قاسمی نژاد افزود: از جمله مزایای کنجد می‌توان به اهمیت زیاد این محصول در توسعه کشاورزی مناطق خشک و نیمه خشک به عنوان یک کشت تابستانی، زراعت دوم در تناوب با غلات و نباتات جالیزی و اهمیت بسزایی که در توسعه کشاورزی پایدار دارد اشاره کرد.
وی گفت: کشت این محصول به دلیل برداشت سخت و غیرمکانیزه در چندین سال اخیر به شدت در خوزستان و کشور کاهش یافت و از آنجا که دانه این گیاه دارای حدود ۲۵ درصد پروتیین و بین ۴۵ تا ۶۰ درصد روغن است بر صنایع فرآوری تاثیرگذاشت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان بیان کرد:با توجه به فواید این محصول از جمله کمک به خودکفایی روغن کشور، نیاز صنایع برای تولید انواع مشتقات این محصول از جمله حلوا، شیرینی و شکلات و ارده  از یک طرف و مشکلات برداشت غیرمکانیزه آن از سوی دیگر، به کمک مجری طرح دانه‌های روغنی کشور و معاونت زراعت وزارت متبوع در یک پروسه زمانی چند ساله رقمی از کنجد با ویژگی‌های خاص در کشت و صنعت شهید رجایی دزفول تولید و پرورش یافت.
وی افزود: این رقم که به عنوان کنجد ناشکوفا و با نام مهاجر تولید شده قابلیت کاشت، داشت و برداشت را به صورت کاملا مکانیزه دارد که مشکلات و مشقات ذکر شده برداشت را به طور کامل برطرف کرده است.
قاسمی نژاد در ادامه با اشاره به ارزش اقتصادی این محصول بیان کرد: کشت این محصول بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه بوده و می‌تواند در الگوی کشت تابستانی خوزستان و کشور قرار گیرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: هم اکنون ۱۸۰ هزار کیلوگرم از بذر رقم ناشکوفای کنجد در کشت و صنعت شهید رجایی شهرستان دزفول تولید شده که علاوه بر تامین بذر مورد نیاز خوزستان بخش عمده‌ای از نیاز بذری کشور را نیز تامین کرده است.
سال زراعی گذشته ۹ هزار هکتار از زمین های کشاورزی بهبهان ، رامهرمز، شادگان ، دشت آزادگان ، هویزه ، شوش و دزفول به کشت دانه روغنی کنجد اختصاص یافت.
کشت این محصول باارزش از تیر شروع و در آذر برداشت می‌شود.
جداسازی کنجد از خوشه به روش سنتی برای کشاورزان بسیار زمان بر و طاقت فرسا بود که با استفاده از رقم ناشکوفا ، امکان برداشت این محصول با کمباین و به صورت مکانیزه و بدون استفاده از نیروی انسانی فراهم خواهد شد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش ۲۹۰هزار میلیارد ریال و عمل آوری ۱۲۸نوع محصول ، مقام نخست را در کشور دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.