تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 23 آوریل 2020 - 19:24

اولویت های شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب در سال جهش تولید

اولویت های شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب در سال جهش تولید

هما خوزستان: شركت ملي مناطق نفتخيزجنوب در جايگاه نخستين توليدكننده نفت خام ايران، يكي از موفق ترين سازمان‌هاي ايراني در مواجهه با تحريم بوده است. با اوج گيري تحريم ها استفاده از ظرفيت دروني شركت و توانمندي‌هاي موجود در بخش خصوصي كشور سبب شد تا آثار كوتاه مدت تحريم‌ها بكلي خنثي شده و تاثير دراز

هما خوزستان: شركت ملي مناطق نفتخيزجنوب در جايگاه نخستين توليدكننده نفت خام ايران، يكي از موفق ترين سازمان‌هاي ايراني در مواجهه با تحريم بوده است. با اوج گيري تحريم ها استفاده از ظرفيت دروني شركت و توانمندي‌هاي موجود در بخش خصوصي كشور سبب شد تا آثار كوتاه مدت تحريم‌ها بكلي خنثي شده و تاثير دراز مدت آنها از حيث تأمين تجهيزات راهبردي، جلب سرمايه و تأمين نقدينگي به تدريج در مسير تا حد زيادي مرتفع گردد.

مهندس احمد محمدي مديرعامل شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب ضمن تشريح دستاوردهاي يكساله اين شركت، از خيز بلند قطب توليد نفت ايران براي تحقق اهداف سال جهش توليد سخن مي گويد.

وي با اشاره به اينكه كشور ما امروز در جايگاهي است كه آثار مخرب تحريم ها را براحتي جبران نموده و قادر خواهد بود از بروز هرگونه اخلال در روند امور مرتبط با توليد جلوگيري كند اما در دراز مدت بايد براي روز آمدي تكنولوژي‌ها، كاهش آثار و عوارض زيست محيطي توليد نفت و گاز گام هاي بلندي بردارد.

افزايش ظرفيت توليد با به ثمر نشستن بسته هاي اجرايي طرح توسعه 28 مخزن

مهندس محمدي با تشريح دستاوردهاي اين شركت در ارتباط با افزايش ظرفيت توليد در سال 1398 گفت: تحقق اهداف برنامه توليد از حيث توليد نفت خام، تأمين خوراك پالايشگاه هاي كشور و پتروشيمي هاي مستقر در خوزستان مهمترين دستاورد شركت ملي مناطق نفتخيزجنوب از حيث انجام وظايف ذاتي بوده است.

وي با اشاره به اينكه در سال گذشته، توليد برخي از شركت‌هاي بهره بردار از عدد برنامه مصوب، پيشي گرفته است تصريح كرد: در سال 99 نيز افزايش ظرفيت توليد، از طريق و به ثمر نشستن بسته هاي اجرايي طرح توسعه 28 مخزن، اجراي برنامه هاي حفاري و تعمير چاه ها و حفظ و افزايش ظرفيت فرآورشي با تعمير و بازسازي تاسيسات و ماشين آلات فرآيندي و خطوط لوله محقق خواهد شد.

مديرعامل شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب با تشريح آخرین وضعیت طرح توسعه 28 مخزن اظهار داشت: اين طرح اولويت اصلي اين شركت و يكي از اولويت هاي شركت ملي نفت ايران و وزارت نفت است كه با جديت كامل دنبال مي شود و با وقوع شيوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته و بوجود آمدن شرايط اضطراري، اين طرح متوقف نشده است.

وي گفت: با مدیریت بهینه منابع انسانی و رعایت زمان بندی لازم، فرآیند مناقصات 4 بسته قراردادی جدید از این طرح شامل بالارود، مارون3، مارون6 و چیلینگر ،  گرنگان در مراحل پایانی قرار دارند و به زودي پيمانكاران آنها مشخص و قراردادها امضا خواهد شد.

 مهندس محمدی افزود: آغاز امور مناقصه 3 بسته دیگر شامل سولابدر، بینک و لالی بنگستان نیز در روزهای پیش رو کلید خواهد خورد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به لزوم به سرانجام رسیدن مناقصات تمام ۲۷ بسته طرح افزایش و نگهداشت تولید ۲۸ مخزن این شرکت حداکثر تا ۳ ماه آینده، خاطر نشان کرد تاکنون تکلیف ۱۳ بسته از این طرح مشخص شده است و تا ارديبهشت ماه  تکلیف ۴ بسته دیگر نیز مشخص خواهد شد.

برنامه عملیاتی سال ۱۳۹۹ ‏بر اساس رویکرد EPC/EPD تدوین شده است

 وی با اشاره به اینکه برنامه مالی-عملیاتی این شرکت در سال ۱۳۹۹ ‏با محوریت پروژه های میدان محور EPC/EPD  تدوین شده است گفت: بر این اساس ده ها پروژه سطح الارض و تحت الارض برای نگهداشت و افزایش توان تولید اجرا خواهد شد.

مهندس محمدی افزود: با اجرای این پروژه ها در مجموع 80 دکل حفاری مشغول فعالیت خواهند شد که این مهم علاوه بر کمک به  شرکت ملی حفاری ایران و صنعت های وابسته به حفاری، رونق کسب و کار و فعالیت های اقتصادی پیمانکاران این طرح و همچنین شرکتهای خصوصی حوزه نفت و گاز را به دنبال خواهد داشت.

آخرين گام هاي ساخت داخل، بابومي سازي بالغ بر 7500 قلم قطعات يدكي

مهندس محمدي توجه به توليد داخل مهمترين دستاورد و نقطه قوت كشور در برابر توطئه ها و تلاطم هاي ناشي از تحريم است كه به فرمايش مقام معظم رهبري منشاء قدرت و عامل استقامت ما در برابر تهديدات ناشي از تحريم تجاري و مالي است، افزود: خدمت بزرگ صنعت نفت به كشور افزايش اعتماد به نفس ملي و اثبات ادعاي توانستن در هياهوي كركننده تبليغات منفي و جنگ تمام عيار اقتصادي عليه كشور است.

وي با اشاره به اين كه صنعت نفت ظرفيت بزرگي براي جهش توليد در كشور ايجاد خواهد كرد افزود: تنها در بخش ساخت داخل نياز اين شركت به دستكم 7500 قلم كالاي پرمصرف، نويد بخش تحرك و تكاپو در حوزه ساخت داخل است كه به واسطه آن بسياري از توليد كنندگان سهمي در فرايند طراحي و توليد اين اقلام خواهند داشت.

مهندس محمدي ادامه داد: در راستاي اين برنامه ليست افزون بر 7500 قلم از اقلام يدكي ماشين آلات فرآيندي، حفاري، بهره برداري، برق و ابزار دقيق، تأسيسات سطح الارضي، تحت الارضي در قالب لوح فشرده در دو گروه اصلي تهيه و به 4 انجمن و تشكل صنعتي مرتبط با ساخت داخل ارائه شد و علاوه بر آن در سايت  WWW. nisoc.ir نيز با عنوان نمايشگاه مجازي اقلام ياد شده جهت رؤيت عموم سازندگان عضو، غيرعضو انجمن هاي سازندگان بارگذاري شده است.

وي خاطرنشان ساخت: طبق برآورد كارشناسان مديريت تداركات و امور كالا، پيش بيني مي شود تا پايان سال 1399 كار ساخت و بومي سازي دانش فني ساخت حدود 5000 قلم از اين قطعات به سرانجام برسد.

مديرعامل شركت ملي مناطق نفتخيزجنوب تصريح كرد: با اقداماتي كه طي ساليان اخير در خصوص بومي سازي اقلام استراتژيك انجام شده است كليه اقلام حفاري، تجهيزات سرچاهي ، مواد شيميايي و كالاي مورد نياز عمليات حفاري از منابع داخلي تامين شده و در اين بخش هيچ نيازي به خارج از كشور وجود ندارد.

وي با اشاره به توليد انواع مته هاي حفاري در كشور گفت: طي ده سال گذشته با پشتيباني و راهبري شركت ملي مناطق نفتخيزجنوب كار توليد فناورانه مته هاي حفاري توسط مراكز تحقيقاتي و شركت هاي دانش بنيان آغاز شد كه نتايج ارزنده اين تلاش در قالب توليد مته هاي صخره اي و دكمه اي توسط جهاد دانشگاهي در سال گذشته نمايان گرديد.

توسعه پايدار با حفظ محيط زيست؛ استفاده از روش هاي نوين حفاظت خاك در مناطق عملياتي

مهندس محمدي با تشريح دستاوردهاي ارزنده زيست محيطي اين شركت در يكسال گذشته گفت: در اين بخش نيز كليه اقدامات و تمهيدات متكي به توان داخل است به عنوان مثال طراحي و ساخت مشعل هاي بدون دود كه از تكنولوژي خاصي برخوردار بوده و پيش تر از خارج وارد مي شده است بيانگر ظرفيت بالقوه سازندگان ايراني براي نقش آفريني در اين حوزه است.

وي افزود: با بهره گيري از توان شركت هاي داخلي هم اكنون 4 قرارداد عمده و یک تفاهم نامه جمع آوری گازهای مشعل با هدف كاهش آلاينده هاي زيست محيطي و همچنين تأمين خوراك پتروشيمي ها، در در دست اجرا دارم كه پیامدهای مثبت زیست محیطی و اقتصادی برای استان هاي خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر به همراه دارند.

مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب گفت: اين قراردادها شامل جمع آوري گازهای مشعل منطقه گچساران و شرق استان خوزستان با شرکت پالایش بیدبلند خلیج فارس ، قرارداد  جمع آوري گازهای مشعل منطقه مارون و اهواز با شرکت پتروشیمی مارون، دو قرارداد مزایده فروش گازهای همراه با دو شرکت بخش خصوصی و تفاهم نامه با شرکت پتروپالایش بختیاری با هدف جمع آوری گازهای همراه نفت شمال استان خوزستان مي باشد كه با اجرای آنها90 درصد گازهای مشعل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب جمع آوري خواهد شد.

 وي با تاكيد بر اين كه طرح هاي زيست محیطي در درجه نخست براي افزيش سلامت مردم اجرا مي شود اظهار داشت: اين شركت براي كاهش آلاينده هاي هوا در شهر اهواز در كوتاه مدت، نصب سامانه بهسوزی مشعل را در سال 1397 در واحد بهره برداری شماره 3 اهواز و نصب سامانه بهسوزی مشعل را در واحد بهره برداری شماره 2 اهواز در سال گذشته اجرا كرده است كه ضمن کاهش آلاینده های زیست محیطی در مجاورت کلانشهر اهواز از سوزاندن روزانه 20 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت جلوگیری به عمل مي آيد.

مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب اظهار داشت: اين شرکت همسو با كاهش آلاينده هاي هوا، مسائل مربوط به آلودگی خاک ناشی را نيز دنبال مي كند و استفاده از خدمات شرکت‌های دانش بنيان در پاکسازی خاک هاي آلوده را در دستور كار خود دارد.

وي گفت: سال گذشته برای نخستین بار در کشور طرح مديريت پسماندهاي حفاري به روش بيولوژيك(کمپوستینگ) در اين شركت اجرا شد و به بهره برداري رسيد كه علاوه بر تسریع در پاکسازی خاک هاي آلوده، در مقایسه با Zero Discharge 50 درصد ارزان تر است.

مهندس محمدي خاطرنشان ساخت: از 10 سال پیش تا كنون 7 دستگاه حفاری متعلق به شرکت ملی حفاری ایران به سیستم مدیریت پسماند(Zero Discharge)  مجهز شده که در اين مدت بیش از 100 حلقه چاه بدون ایجاد آلایندگی خاك حفاری شده است.

سالي بدون تلفات و آسيب‌هاي انساني و حوادث مهم صنعتي

مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب پشت سر نهادن سالي بدون تلفات و آسيب‌هاي انساني و حوادث مهم صنعتي را نشانه اثربخش بودن اقدامات پيشگيرانه در زمينه اجراي دقيق دستورالعمل ها و راهنمايي هاي مرتبط با اچ اس اي در ستاد و شركت هاي بهره برداري برشمرد و افزود: اين دستاورد نشانه اجراي نظام مديريت HSE پيمانكاران، اصلاح نظام صدور پروانه كار سرد و گرم، افزايش كميت و كيفيت نظارت‌هاي ايمني و روش مندسازي آن در سراسر مناطق عملياتي است.

وي افزود: اين دستاورد ارزشمند در شرايطي حاصل شده است كه سيلاب بي سابقه خوزستان در ابتداي سال و شيوع بيماري كرونا در ماه هاي پاياني شرايط دشواري را فراروي كاركنان اين شركت قرار داده بود.

مهندس محمدی ادامه داد: همه‌ی طرح‌های اولویت دار شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با همت و پشتکار مثال‌زدنی همکاران این شرکت، با وجود شرایط اضطراری کرونا، ضمن رعایت مسایل بهداشتی و ایمنی و توجه به دستورات کادر جهادگر درمانی، به‌صورت پیوسته در حال پیگیری و اجرا هستند.

عبور از مشكلات ناشي از تحريم و كمبود نقدينگي

وي در ادامه با بيان اينكه شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب در خط مقدم تحريم است يادآور شد: در يك سال گذشته شرايط بسيار سختي را پشت سر گذارده و از موانع بسيار بزرگي عبور كرده ايم كه تاريخ صنعت نفت در يكصد سال گذشته به ياد ندارد.

محمدي تصريح كرد: ظرفيت تجربي و تخصصي اين شركت برخورداري از نيروي انساني كارآمد، انسجام و انضباط كاري و مجموعه اي همگن از عوامل پيش برنده در بخش هاي ستادي و عملياتي موجب شده است تا شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب در سال گذشته علاوه بر تحقق اهداف توليد، در مواردي از حدنصاب ها تعيين شده نيز فراتر رفته و از برنامه هاي ابلاغي پيشي بگيرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.