کد خبر : 11249
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 18 فوریه 2020 - 17:44

گام های توسعه در صنعت پسماند بدون همکاری شهروندان به مقصد نخواهد رسید

گام های توسعه در صنعت پسماند بدون همکاری شهروندان به مقصد نخواهد رسید

هما خوزستان: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندشهرداری اهواز در نشست مشترکی با کارشناسان دفاتر تسهیلگری وتوسعه محله با اشاره به اهمیت و فرصت هایی كه مدیریت بهینه پسماند در زمینه بهداشت و سلامت زیست محیطی، اشتغالزایی و … در جامعه به بار می آورد، چالش ها و مشكلات پیش روی آن را برشمرد و بر اهمیت

هما خوزستان: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندشهرداری اهواز در نشست مشترکی با کارشناسان دفاتر تسهیلگری وتوسعه محله با اشاره به اهمیت و فرصت هایی كه مدیریت بهینه پسماند در زمینه بهداشت و سلامت زیست محیطی، اشتغالزایی و … در جامعه به بار می آورد، چالش ها و مشكلات پیش روی آن را برشمرد و بر اهمیت همكاری شهروندان برای ثمربخشی تلاش های صورت گرفته در جهت توسعه صنعت پسماند تاكید كرد.

   محمد رضا قنواتی ابتدا در این جلسه به اقدامات سازمان وطرح های اجراشده در سطح شهرو همچنین آماده سازی جهت طرح تفکیک پسماند از مبدا وساماندهی زباله گردها آمارهایی عنوان نمود وگفت: بهره وری و بازیافتِ بهینه این طلای كثیف نیازمند پیش نیازهایی چون همكاری و همیاری شهروندان است ،چرا كه در صورتِ توجیه واهمیت دادنِ شهروندان به امر تفکیک پسماند و سرنوشت آن می توان بیشترین بهره را از طلای كثیف برد.

قنواتی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان می‌توانند مربی اعضای خانواده خود در تفکیک پسمانداز مبدأ باشند، گفت: قصد داریم طرح «هر دانش‌آموز یک مربی» با هدف آموزش تفکیک پسماند در مبدا رادر مدارس شهر اهواز اجرا کنیم.
وی افزود: در این طرح دانش‌آموزان، نقش مربی را در خانواده ایفا می‌کنند و آموخته‌هایشان را در مورد تفکیک پسماند به اعضای خانواده منتقل و آنها را به این کار ترغیب می‌کنند. با این کار بی‌شک پسماند کمتری تولید و دستیابی به محیط‌زیست عالی محقق می‌شود.
قنواتی گفت: برای نهادینه‌سازی فرهنگ تفکیک پسماند از مبدأ باید آموزش‌ها از سنین پایین در مدارس آغاز شود. جداسازی زباله‌های خشک و تر و برگشت آنها به چرخه‌ بازیافت نقش مؤثری در حفظ محیط‌زیست و کمک به اقتصاد کشور دارد. بنابراین آموزش تفکیک زباله اهمیت دارد و باید در مدارس انجام شود.»

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تصریح کرد: حضور کارشناسان سازمان پسماند و آموزش چهره به چهره، استفاده از ابزارهای کمک آموزشی مانند بروشور و همچنین اجرای نمایش ،برگزاری مسابقه واهدا جوایز برنامه‌هایی هستند که برای آشنایی دانش‌آموزان با تفکیک زباله و ترغیب آنها به جداسازی زباله‌ها در مدارس انجام می‌شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در ادامه یادآور شد که امیدواریم روزی برسد با آموزش وتغییر رفتارها ی شخصی شاهد پاکیزگی شهر وکمتر شدن زحمت پاکبانان باشیم وتفکیک پسماند از مبدا بعنوان یک اصل برای همه شهروندان تعریف شود
در این جلسه کارشناسان دفاتر تسهیلگری محلات مشکلات منطقه ومحله خود را در زمینه رفت وروب وجمع آوری پسماند مطرح کردند وپیشنهادات خود راارائه دادند و همچنین مقرر شد دفاتر در سطح محلات خودزباله گردها ودوره گردها رابا طرح مذکور آشنا وطرح را به این افراد معرفی نمایند وجهت ثبت نام در دفاتر توسعه محلی مدارک مورد نیاز اعلام ودریافت گردد وبا جمع آوری مدارک این افراد طی تاریخ معین نماینده سازمان پسمانددر دفاتر حضور یابد.
در پایان مدیر عامل سازمان پسمانداز کارشناسان دفاتر تسهیلگری وتوسعه محلی خواست تا علاوه بر تمرکز بر حفظ محیط زیست شهری ،با تعامل هر چه بیشتر و مشارکت شهروندان شاهد کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف و مدیریت اصولی پسماندها باشیم.وتصمیمی اتخاذ شود تا کیسه ها پارچه ای جایگزین کیسه های پلاستیکی شوند وتخصیص منافع این طرح به نفع زنان سرپرست خانوار صورت پذیرد .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.