تاریخ انتشار : یکشنبه 5 ژانویه 2020 - 11:16

رئیس مركزبهداشت غرب اهواز: آغاز دهمین بسیج ملی تغذیه با شعار «ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین های غذایی سالم » از روز14 تا 30 دی ماه

رئیس مركزبهداشت غرب اهواز: آغاز دهمین بسیج ملی تغذیه با شعار «ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین های غذایی سالم » از روز14 تا 30 دی ماه

هما خوزستان: به گزارش روابط عمومی مرکزبهداشت غرب اهواز دکتر مهرداد شریفی رئیس مرکزبهداشت غرب اهواز ازآغاز دهمین بسیج  ملی با شعار «ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین های غذایی سالم » از روز14 تا 30 دی ماه خبر داد.    دکتر شریفی با بیان این خبر در این باره اظهار داشت: هر سال بسیج ملی تغذیه

هما خوزستان: به گزارش روابط عمومی مرکزبهداشت غرب اهواز دکتر مهرداد شریفی رئیس مرکزبهداشت غرب اهواز ازآغاز دهمین بسیج  ملی با شعار «ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین های غذایی سالم » از روز14 تا 30 دی ماه خبر داد.  

 دکتر شریفی با بیان این خبر در این باره اظهار داشت: هر سال بسیج ملی تغذیه با هدف فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی تغذیه جامعه در  سطح کشور برگزار می‌شود و هدف از اجرای آن فرهنگ سازي و اطلاع رساني در زمينه اصلاح الگوي غذايي مناسب می باشد.
وی گفت: امسال دهمین بسیج  ملی با شعار «ترویج الگوی غذایی سالم با جایگزین های غذایی سالم » از روز14 تا 30 دی ماه برگزار می‌شود.


رئیس مرکزبهداشت غرب افزود:یکی از اهداف برگزاری این برنامه ارتقا آگاهی، نگرش و عملکرد جامعه در خصوص  رهنمودهای غذایی ایران، به ویژه کاهش مصرف قند، نمک و چربی و افزایش مصرف سبزی، میوه و حبوبات است.


شریفی تصریح کرد: حساس‌سازی سیاستگذاران و مسؤولان مرتبط با سلامت تغذیه‌ای جامعه در بخش‌های ذیربط، ترغیب صنایع غذایی برای تولید محصولات غذایی کم قند، کم نمک و کم چرب، حساس‌سازی و جلب همکاری رسانه‌های جمعی برای آموزش مردم، فرهنگ‌سازی تغذیه صحیح و استفاده از ظرفیت‌های موجود در سایر بخش‌ها برای فرهنگ‌سازی و آموزش تغذیه سالم از دیگر اهداف این برنامه است.

شریفی همچنین خاطر نشان کرد :شرط اصلی سالم زیستن داشتن تغذیه صحیح یعنی رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه می باشد .تعادل به معنای مقادیر کافی از مواد مورد نیازو تنوع یعنی مصرف ا نواع مواد غذایی که در 6 گروه اصلی غذایی (1.نان و غلات،2.سبزیها،3.میوه ها ،4.شیر و فراورده های آن، 5.گوشت و تخم مرغ ،6.حبوبات و مغزدانه ها) قرار می گیرند ، می باشد .چربی ها و شیرینی ها گروه متفرقه محسوب می شوند وباید به مقدار کم مصرف شوند .

شریفی استفاده از میوهای فصل به جای آبمیوهای صنعتی ،استفاده از دوغ بدون گاز به جای نوشابه گازدار و دلستررا به عنوان جایگزین های غذایی سالم معرفی نموده و مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین و گازدار در کودکی را یکی از عوامل  تجربه طعم تلخ دیابت در بزرگسالی برشمردند .

رئیس مرکزبهداشت غرب اهواز یاد آور شد: باتوجه به اینکه همه مواد غذایی ،دارای سدیم(نمک پنهان) هستند و خصوصا فست فودها حاوی چربی و نمک زیادی هستند ،بهتر است در مصرف آنها افراط ننموده و غذاهای سنتی ایرانی را جایگزین آنها نماییم .

ایشان بر استفاده از روغن های مایع به جای روغن جامد نباتی،استفاده از نمک ید دار تصفیه شده به جای نمک دریا و سنگ نمک تاکید نموده و ذایقه سازی کودکان از اوایل زندگی به غذاهای کم نمک ،کم چرب و کم شیرین را بسیار اساسی بیان نمودند .

وی اضافه کرد :حبوبات به عنوان یک منبع غنی از فیبر ،مواد مغذی از جمله روی ،آهن ،کلسیم و پروتیین محسوب می شوند وبه  علت اینکه دارای شاخص گلوکزی پایینی هستند ،انرژی شان را به مرور زمان و آهسته آزاد می کنند و مانع از افزایش قندخون شده  و همچنین از طریق طولانی کردن احساس سیری و کاهش ولع به خوردن به سلامت انسان کمک می نمایند ،همچنین این مواد غذایی از لحاظ چربی،کلسترول و سدیم هم پایین بوده و از اینرو باعث کاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی و دیابت نوع 2 می شود . علاوه بر این فیبر موجود در حبوبات به سلامت دستگاه گوارش وپیشگیری از سرطان های دستگاه گوارش کمک می کند .از همین رو استفاده از حبوبات در رژیم غذایی روزانه تاکید شده و بهتر است به جای استفاده از برنج ساده  از انواع برنج های مخلوط (عدس پلو،لوبیا پلو،ماش پلوو……) استفاده گردد .

رئیس مرکزبهداشت غرب اهواز  در پایان بیان داشت:در اين پویش  مراكز خدمات جامع سلامت مرکز بهداشت غرب اهواز آماده خدمات مشاوره رايگان به عموم مردم هستند. همچنين درمدارس و مراكز آموزش و پروش نيز جلسات آموزشي براي مربيان، اوليا و دانش آموزان در همین راستا برگزار مي شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.