تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 دسامبر 2019 - 12:01

نشست هم اندیشی رئیس مركزبهداشت غرب اهواز با مدیران مدارس حوزه تحت پوشش

نشست هم اندیشی رئیس مركزبهداشت غرب اهواز با مدیران مدارس حوزه تحت پوشش

هما خوزستان: به گزارش روابط عمومی مرکزبهداشت غرب اهواز نشست هم اندیشی با اولویت مسائل بهداشتی با حضوردکترمهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز و مدیران مدارس منطقه کیانپارس از حوزه آموزش و پرورش ناحیه 4 اهواز با حضوربرخی مسئولین واحدهای ستادی و وپرسنل مرکز جامع سلامت شماره 13 در سالن اجتماعات مرکزبهداشت غرب برگزار شد . در

هما خوزستان: به گزارش روابط عمومی مرکزبهداشت غرب اهواز نشست هم اندیشی با اولویت مسائل بهداشتی با حضوردکترمهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز و مدیران مدارس منطقه کیانپارس از حوزه آموزش و پرورش ناحیه 4 اهواز با حضوربرخی مسئولین واحدهای ستادی و وپرسنل مرکز جامع سلامت شماره 13 در سالن اجتماعات مرکزبهداشت غرب برگزار شد .

در این نشست دکتر شریفی ضمن خوش آمد گویی به حضار ابراز خرسندی از حضور و احساس مسئولیت و با اهمیت دانستن این نشست از سوی مدیران مدارس مذکور از آنان تقدیر و تشکر نمود.

شریفی اظهار داشت:متاسفانه در اکثر اوقات برنامه ها و دستورالعمل های سیستم آموزشی بر پایه تدریس و افزایش کلاسهای آموزشی تاکید داشته و مسائل بهداشتی در اولویت بعدی قرار می گیرد .

دکتر شریفی حضور مرکز بهداشت غرب در کنار آموزش و پرورش را امری خوشحال کننده دانست و ابراز امیدواری کردکه بهداشت و سلامت در اولویت فعالیتهای مدارس تحت پوشش  آموزش و پرورش قرار گیرد .

 رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز  همچنین بیان داشت: نسل کودکان و نوجوانان  که قشر دانش آموز محسوب میشونداز سرمایه های اصلی کشور هستند و پرورش آن ها از هدف های اصلی برنامه های توسعه اجتماعی، اقتصادی می‌باشد. به همین دلیل تامین بالاترین سطح سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی کودکان ضروریست و بعد از خانواده، مدرسه مهمترین نقش را در سلامت فرزندان  دارد.

وی اظهار نمود :عقل سالم در بدن سالم است’ و تا زمانی که یک دانش آموز سالم و تندرست و با نشاط نباشد بدون شک امر یادگیری به درستی اتفاق نمی افتد لذا در طول دوره آموزش عمومی در مدارس باید به درستی دانش، مهارت و باورها در حوزه سلامت را به دانش‌آموزان منتقل کنیم و فضایی را پدید آوریم که کودکان و نوجوانان در شرایط روحی ، روانی و جسمی مطلوب به فراگیری سایر آموزشها بپردازند.

شریفی رعایت توصیه های بهداشتی برای  حفظ سلامتی دانش آموزان  در مدارس و  پیشگیری از ابتلا به بیماری های واگیردار  ضروریست و  خاطر نشان کرد:  در همین راستا کارشناسان بهداشت محیط در مناطق تحت پوشش خود در شهر و روستاهای شهرستان غرب اهواز  از مهد کودک ها ، مدارس ، مراکز آموزشی ، دانشگاه ها و حوزه های علمیه بازید و مسائلی همچون بهداشت  بوفه مدارس، میزان نور، تهویه، ایمنی سیستم های گرمایشی کلاسهای درس، بهداشت آبخوری ها و توالتها ، محل نگهداری شیر مدارس و ایمنی آزمایشگاه های مدارس و وسایل بازی مهد کودک ها را مورد بررسی قرار داده و توصیه های لازم و موارد نقص را به اطلاع مسئولین این آموزشگاه ها و مراجع مافوق آنها می رسانند.

دکتر شریفی افزود:بازدید از مراکز آموزشی به صورت منظم توسط کارشناسان سلامت محیط  ، کارشناسان تغذیه ، بهداشت روان ، بهداشت خانواده و .. انجام می شود ولی رفع مشکلات بهداشتی مراکز آموزشی مثل مشکلات سرویس بهداشتی مدارس ، استاندارد شدن وسایل بازی مهد کودکها و کمبود آب در برخی مدارس نیاز به همکاری بیشتر آموزش و پرورش  و سایر ادرات مرتبط دارد.

 شریفی خاطر نشان کرد باتوجه به اینکه دانش آموزان درسنین مدرسه علاوه  برسه وعده غذایی اصلی به میان وعده نیز نیاز دارند ودربیشترمواقع این نیازرا از طریق موادغذایی موجود درتعاونی یا بوفه مدرسه تامین می کنند،ازاین رو ضرورت دارد علاوه  بر ارائه آموزش های بهداشتی و تغذیه ای، توجه ویژه ای به مواد غذایی عرضه شده نحوه تهیه وتوزیع ،مکان عرضه وفروشنده معطوف گردد. واین امر زمانی امکان پذیر می باشد که والدین،کارکنان مدرسه ودانش آموزان فعالانه  مشارکت داشته باشند ومسئولیت نظارت بر روند کمی وکیفی تغذیه درمدارس رابپذیرند چنانچه این امر صورت پذیرد قطعا در حفظ سلامت دانش آموزان موثر خواهد بود.

 وی افزود مخازن ذخیره آب در مدارس باید بصورت مستمر شستشو و گندزدایی گردند در همین راستا مرکز بهداشت نسبت به توزیع ماده گندزدا (پرکلرین ) و روش شستشوی مخازن بین مدارس تحت پوشش اقدام خواهد نمود.

شریفی گفت متاسفانه کمبود آهن و کلسیم در بین مردم ما بخصوص مادران بسیار شایع بوده و این مشکل در بین دانش آموزان نیز وجود دارد که توزیع قرص آهن و ویتامین د در بین مدارس و دانش آموزان در جهت بهبود این مشکل بسیار حائز اهمیت می باشد.

مهرداد شریفی  توانمند سازی دانش آموزان ، پرسنل ، اولیاء ومربیان درزمینه مفاهیم ارتقای سلامت نوجوانان و جوانان را پر اهمیت دانسته و خواستار تلاش برای افزایش سواد سلامتی در مدارس شد .

 در ادامه کارشناس مسئول بهداشت محیط و سایر کارشناسان بهداشتی به تشریح مسائل بهداشتی پرداختند و چالشهای موجود در این راستا را مورد بحث و بررسی قرار دادند .

رئیس مرکزبهداشت غرب در پایان ارتقاء مراقبت های بهداشتی درمانی دانش آموزان مبتلا به اختلالات و مشکلات سلامتی ، بهبود الگوهای تغذیه ای دانش آموزان،پیشگیری ازرفتارهای مخاطره آمیزسلامت دردانش آموزان وارتقاء سلامت روان ومشاوره روانی اجتماعی در مدارس ، بهبود شرایط فیزیکی و بهداشت محیط در مدارس را از دیگر اهداف مراکز بهداشت عنوان و آمادگی مرکز بهداشت غرب اهواز جهت هرگونه همکاری در راستای ارتقاء سطح بهداشت و سلامت در بین دانش آموزان با مدارس حوزه تحت پوشش  را اعلام نمود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.