تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 دسامبر 2019 - 19:25

مصاحبه با رئیس اداره بهبود روابط كار و امور اجتماعی مناطق نفتخیز جنوب

مصاحبه با رئیس اداره بهبود روابط كار و امور اجتماعی مناطق نفتخیز جنوب

هما خوزستان: با اعلام روز جهاني معلولين توسط مجمع عمومي سازمان ملل متحد در سال 1992 ميلادي،​ اميد تازه اي در روح و روان آحاد اين جامعه دميده شد. هدف از برگزاري اين روز تعميم شناخت جوامع و اقشار مردم از نيازها و فعاليت هاي معلولين و نيز آشناشدن خود معلولين نسبت به حقوق مادي و

هما خوزستان: با اعلام روز جهاني معلولين توسط مجمع عمومي سازمان ملل متحد در سال 1992 ميلادي،​ اميد تازه اي در روح و روان آحاد اين جامعه دميده شد. هدف از برگزاري اين روز تعميم شناخت جوامع و اقشار مردم از نيازها و فعاليت هاي معلولين و نيز آشناشدن خود معلولين نسبت به حقوق مادي و معنوي خودشان مي باشد،​ تا با ارايه راهکارهاي مناسب موانع و آسيب هاي موجود رفع گردد. معلولان بايد فرصت يابند تا استعدادهاي خلاق هنري و فکري خود را رشد داده و آن را نه تنها براي منافع خود، بلکه براي غني سازي جامعه به کار گيرند. به اين منظور بايد دسترسي آنان براي مشارکت در فعاليت هاي فرهنگي تضمين شود. تلاش جمعي معلولين در راستاي کسب علم و فتح قله هاي موفقيت و افتخار حاکي از اين موضوع است که معلوليت به هيچ عنوان محدوديت نيست و نخواهد بود و همان گونه که رهبرمعظم انقلاب در مورد معلولان فرمودند: وقتي نفس ناطق انسان قوي باشد، باکي از اين نيست که جسمش عليل باشد، انسان به روح، انسان است.

من..

من تاتیانا نوروزی نژاد متولد 1346 دانش آموخته رشته روانشناسی از دانشگاه علامه طباطبایی از سال 1369 وارد صنعت نفت گردیدم. اینجانب از ابتدای ورودم به صنعت نفت در حرفه مددکاری اجتماعی مشغول به کار بوده ام و در حال حاضر به عنوان رئیس بهبودروابط کارواموراجتماعی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در حال انجام وظیفه می باشم .بنده متاهل و صاحب دو فرزند 24 ساله و 18 ساله هستم. دخترم در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز مشغول به تحصیل است و پسرم نیز دانشجوی رشته حقوق در دانشگاه امیرالمومنین اهواز به تحصیل اشتغال دارد.

هدف از نامگذاري روز جهاني معلولين..

هدف از تعيين اين روز ارتقاء و رشد اذهان عمومي درباره مسائل مربوط به معلوليت هاي مختلف، ​و افزايش آگاهي هايي بوده است که مي بايست از مساله پيوستن افراد معلول در تمام جنبه هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي زندگي منتج  شود. اين وضع به همين منوال طي شد تا در سال 1999 شعاري با مضمون” امکان دسترسي براي همه در هزاره جديد” برگزيده شد و سرلوحه امور قرار گرفت. بيش از پانصد ميليون نفر به دليل نقص در سيستم روحي، مغزي و جسمي و حسي از معلوليت رنج مي برند. اينان هر کجا که باشند و در هر نقطه اي از دنيا که به سر ببرند به دليل موانع ظاهري و يا اجتماعي با محدوديت هايي در زندگي خود مواجه مي شوند. در طي بيست سال اخير کوشش هاي چشمگيري در شناساندن و معرفي اشخاص معلول به جامعه انساني صورت پذيرفته است. يکي از مواردي که مي توان از آن به عنوان نقطه عطفي در اين زمينه نام برد اعلام سال 1981 ميلادي به عنوان سال جهاني معلولين است که توسط مجمع عمومي سازمان ملل متحد صورت پذيرفت و در فاصله سال هاي 1983 تا 1992 ميلادي دهه جهاني معلولين نام گرفت تا کيفيت و شرکت فعالانه و همه جانبه افراد معلول را در زندگي اجتماعي و گسترش و پيشرفت آنها ارتقا بخشد.

معلول کيست..

معلول به کسي گفته مي شود که براثر نقص جسمي يا ذهني به طور مستمر بر سلامت کارايي عمومي و يا در شئون اجتماعي، اقتصادي و حرفه اي او به وجود آيد، به طوري که اين اختلال از استقلال فردي، ​اجتماعي و اقتصادي وي بکاهد. اين گروه شامل ناشنوا، نابينا و معلول جسمي، حرکتي و ذهني است.

تاريخچه شكل‌گيري واحد مددكاري در مناطق نفتخيز جنوب

   در سازمان صنعت نفت كه صنعت مادر و بزرگترين صنعت كشور محسوب مي‌گردد از آغاز و تولد خود در بيش از يك قرن پيش همسان با ساير سازمان‌هاي صنعتي جهان روابط‌ صنعتي را مدنظر قرار داده است بعبارتي ديگر صنعت نفت نخستين مرتبه مقوله روابط صنعتي را به كشور وارد كرده است. صنعت نفت بعنوان اولين موسسه صنعتي كشور در سال 1338 با ايجاد واحد مددكاري اجتماعي درتهران و بهره‌گيري از خدمات اثربخش آن در اين طريق اهتمام ورزيده و در سال 1355 ايجاد دو سمت مددكاري اجتماعي در روابط صنعتي شركت سهامي اسكو زمينه ساز تشكيل واحد مددكاري در مديريت مناطق نفتخيز جنوب گرديده است كه با گذشت زمان و ايجاد تغييرات حاصله (منبعث از عواملي همچون اشتغال طيف وسيعي از نيروي انساني، وسعت ميدان عملياتي مناطق نفتخيز جنوب، بعد مسافت و پراكندگي تأسيسات نفتي و …) در حال حاضر واحد مددكاري اجتماعي تحت نظر اداره بهبود روابط‌كار و امور اجتماعي مشغول به كار مي‌باشد.

 هدف از تشكيل واحد مددكاري در نفت چه بوده است؟

   هدف از تشكيل واحد مددكاري رسيدگي و حل مشكلات كاركنان صنعت نفت و خانواده آنان جهت حفظ و ارتقاي سلامت جسماني و رواني كاركنان همچنين افزايش كيفيت كار در اين صنعت مي‌باشد.

 آيا ارتباط كاري بين واحد مددكاري مناطق نفتخيز جنوب با بهزيستي استان به لحاظ شباهت  در نوع و ماهيت كاري وجود دارد؟ اين ارتباط به چه شكل مي‌باشد؟

 در زمينه رسيدگي به آسيب‌هاي اجتماعي سازمان بهزيستي متولي حمايت از آسيب‌ديدگان اجتماعي است و سياستگذاري در اين امر تنها به سازمان بهزيستي مربوط نمي‌شود. در همين راستا واحد مددكاري نيز بلحاظ شرح وظايف در حوزه پيشگيري و كنترل آسيب‌هاي اجتماعي و حمايت از قشر آسيب‌پذير صنعت از جمله كاركنان و خانواده بلافصل داراي معلوليت، بيماري‌هاي خاص و داراي مشكل انجام وظيفه مي‌نمايد.

 واحد مددكاري چه افرادي را در مناطق نفتخيز جنوب پوشش مي‌دهد؟( با ذكر تعداد و نوع)

كاركنان رسمي، پيماني قراردادي كه خود و يا افراد خانواده و بلافصل و تحت تكفل آنان داراي معلوليت و يا بيماري‌هاي خاص مي‌باشند. در حال حاضر نيز تعداد 386 نفر از كاركنان داراي معلوليت و يا بيماري خاص تحت پوشش واحد مددكاري در شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب هستند. در سال 1397 اين واحد اقدام به رسيدگي و تهيه گزارش مددكاري بيش از 1256 مورد براي كاركنان در خصوص مشكلات مالي، شغلي، درمان، مسكن، انتقال، كاهش ساعات كاري بانوان و ديگر موارد نموده است.

نقش بهبود روابط‌كار و مددكاري اجتماعي در همكاري و توانمند سازي خانواده‌هاي تحت پوشش چيست  و چه برنامه‌ها، آموزش‌ها و طرح‌هاي حمايتي براي افراد تحت پوشش خود دارد.

روابط‌كار و مددكاري اجتماعي با آگاهي از خط‌مشي‌ها و مقررات صنعت نفت و قوانين كار و تأمين اجتماعي و با رعايت قواعد  و اصول اخلاقي خاص در ارائه يك خدمت حرفه‌اي پيچيده و پر تحرك از دانش‌هاي گوناگون براي كمك به كاركنان و خانواده آنان بهره‌مي‌گيرد تا آنان بتوانند استقلال و رضايت خاطر فردي و اجتماعي خود را بدست بياورنداين حوزه مسئوليت‌هاي خطيري را بر عهده دارد كه بي شك حمايت و نقش تأثيرگذار مديران ارشد سازمان را طلب مي‌نمايد.

در اين راستا حوزه‌هاي اصلي كاري در اين واحد شامل:

–  انجام بازديدهاي ادواري از واحدهاي صنعتي و عملياتي و ارائه گزارش تحليلي از وضعيت واحد به مديران  ارشد سازمان

– پرداخت غرامت فوت/حادثه به كاركنان مشمول طرح تأمين آتيه كاركنان

– انجام پژوهش‌هاي مطالعاتي براي شناسايي علل و عوارض پديده‌هاي آسيب رسان در محيط‌هاي كاري و ارائه پيشنهادهاي سازنده جهت حل و فصل اين مشكلات.

– عضويت در كميته پيشگيري و كنترل و آسيب‌هاي اجتماعي، كميته سالم‌سازي اماكن مسكوني/ رفاهي، كميته تحقيق و تصميم تصادفات موتوري.

– عقد قرارداد با سازمان بهداشت و درمان اهواز به منظور ارائه خدمات مشاوره به كاركنان و خانواده آنان.

– رسيدگي به مسائل و مشكلات كاركنان از قبيل حوادث، تصادف، بيماري‌هاي خاص و پرداخت وام اضطراري، مصوبه، كمك بلاعوض به جهت حل اين مشكلات

– حمايت و پوشش 386 نفر كاركنان و افراد خانواده بلافصل و تحت تكفل معلول و داراي بيماري خاص، بازديد و ملاقات آنان همچنين پرداخت كمك هزينه‌هاي معاش و توانبخشي و هزينه نگهداري فرزند معلول در مراكز نگهداري

– تلطيف نمودن فضاي محيط كار از طريق كمك رساني و رفع مشكلات مددجويان در زمينه مداخله بحران‌هاي مالي، خانوادگي، شغلي، مسكن و بيماري

– هماهنگي با روابط‌كار و مددكاري اجتماعي شركت ملي نفت ايران به منظور ارتقاء توانمندي همكاران حوزه روابط‌كار و مددكاري اجتماعي در قالب شركت در دوره‌هاي آموزشي مرتبط با اين حوزه جهت كليه كاركنان حوزه روابط‌كار و مددكاري اجتماعي در شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب.

 آيا مددكاري مناطق نفتخيز جنوب مركزي جهت نگهداري افراد معلول و …تحت پوشش خود  دارد؟

   خير، ليكن جهت توانبخشي و يا نگهداري از فرزندان كاركنان داراي فرزند معلول كه به نحوي نيازمند  مراقبت هستند حسب مقررات مربوطه از خدمات مراكز مورد تأييد سازمان بهزيستي استفاده مي‌نمايد و هزينه‌ها طبق تعرفه‌هاي سازمان بهزيستي به اين مراكز پرداخت مي‌شود.

 بازديد از مراكز حمايتي نفت و همچنين مراكز تحت پوشش بهزيستي به چه شكل مي‌باشد و   مددكاري نفت چه خدماتي ارائه مي‌دهد؟( گزارش عملكرد سال 1397 از خدمات و فعاليت‌هاي انجام شده)

در هر سال برابر با 12 آذر كه روز معلول نامگذاري گرديده است از مراكزي كه فرزندان كاركنان در آن تحت مراقبت مي‌باشند بازديد به عمل مي‌آيد، همچنين در طول سال در چندين نوبت مددكاران جهت سركشي و نحوه مراقبت و خدمات رساني به اين فرزندان به اين مراكز مراجعه و مسايل و مشكلات را بررسي و اقدامات لازم را در اينخصوص انجام مي‌دهند. در سال 1397 نيز ضمن پرداخت كمك هزينه معاش و توانبخشي به صورت ماهيانه از تعداد 386 خانوار تحت پوشش بازديد و سركشي به عمل آمده و در نشستي صميمانه، ضمن استماع اظهارات آنان، در حدود اختيارات نسبت به حل مشكل يا راهنمايي اين خانواده‌ها اقدامات لازم صورت پذيرفته است.

براي بهبود وضع افراد تحت پوشش خود و خانواده‌هاي آنان چه تدابيري بايد انديشيده شود كه حداقل از آلام افراد درگير كاسته شود؟

        بدون شك بستر و زمينه رشد و پويايي مددكاري اجتماعي در شركت ملي نفت ايران فراهم بوده و شركت   ملي مناطق نفتخيز جنوب به عنوان بزرگترين  بخش بالا دستي صنعت نفت ايران به سبب شرايط خاص كاري، دشواري مشاغل عملياتي و حتي اداري مرتبط با توليد، شرايط بد آب و هوايي و ديگر موارد نيازمند نقش آفريني مددكاري در بالاترين و كارآمدترين سطح است. تلاش براي همراهي و همگامي بي‌پيرايه با كاركنان و خانواده ايشان، استفاده از ظرفيت‌هاي فرهنگي موجود در جامعه، فرهنگ‌ سازي براي بهره‌گيري از خدمات مشاوره‌اي، بسترسازي براي افزايش نشاط جمعي كاركنان به عنوان سرمايه اصلي سازمان، توجه به روش‌ها و عوامل پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي، توسعه مراكز خدمات مشاوره‌اي در سطح شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب با هدف پيشگيري و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي از مهمترين عوامل در راستاي ارتقاء و بهره‌وري مددكاري محسوب مي‌شود. اين واحد توسعه خدمات رساني  و توجه به امر آموزش خانواده‌هاي داراي فرزند معلول و توسعه و افزايش سطح خدمات به مددجويان را از مهمترين برنامه‌ها و تدابير همواره مد نظر دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.