تاریخ انتشار : جمعه 13 دسامبر 2019 - 11:12

دستاوردهای ساخت داخل و مسئولیتهای اجتماعی شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب تشریح شد

دستاوردهای ساخت داخل و مسئولیتهای اجتماعی شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب تشریح شد

هما خوزستان: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای مرکز خوزستان به تشریح موفقیت ها عملکرد و دستاوردهای این شرکت در حوزه حمایت از ساخت داخل و رونق تولید و مسئولیتهای اجتماعی پرداخت. مهندس احمد محمدی با بیان اینکه توجه و عینیت بخشیدن به ساخت داخل

هما خوزستان: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای مرکز خوزستان به تشریح موفقیت ها عملکرد و دستاوردهای این شرکت در حوزه حمایت از ساخت داخل و رونق تولید و مسئولیتهای اجتماعی پرداخت.

مهندس احمد محمدی با بیان اینکه توجه و عینیت بخشیدن به ساخت داخل و خودکفایی و حرکت به سمت استقلال صنعتی همواره مورد تاکید وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران است، اظهار داشت: در این راستا مناطق نفتخیز جنوب استفاده از ظرفیت‌های داخلی و توان حداکثری سازندگان را به‌طور جدی دنبال می کند.

وی درخصوص برگزاری نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و حفاری طی روزهای آینده در شهر اهوار گفت: 260 شرکت از 9 استان کشور از جمله استان های خوزستان، تهران، فارس، اصفهان، خراسان جنوب و مرکزی و …در این نمایشگاه حضور دارند. 

مهندس محمدی افزود: در نمایشگاه امسال 82 درصد از شرکت‌ها سازنده و تولید کننده کالا هستند، 12 درصد شرکت‌های بازرگانی و  6 درصد شرکتهای خدماتی و تخصصی فعال در حوزه بالادستی صنعت نفت اند؛ همچنین 33 شرکت دانش بنیان و استارت آپی نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به  توفیقات نمایشگاه های گذشته در ساخت داخل و بومی سازی اقلام متعددی از کالا و مواد مصرفی صنعت نفت اشاره کرد و گفت: در صنعت نفت طیف وسیعی از کالا و مواد مصرفی و تجهیزات ریز و درشت، در حوزه های مختلف از جمله چاه، کارخانجات، ماشین آلات و تجهیزات روسطحی و…. در آن به کار گرفته می شود.

وی افزود: در چند سال اخیر باتوجه به  خط مشی و رویکرد ملی که حرکت به سمت خودکفایی بوده، بیش از 12 هزار قلم انواع کالا و مواد مصرفی را بومی سازی کرده‌ایم که از این بین 2500 مورد توسط شرکت‌های دانش بنیان ساخته شده اند و بسیاری از آنها جزو کالاهای راهبردی صنعت نفت محسوب می‌شوند.

مهندس محمدی ادامه داد: به دستور وزیر محترم نفت 10 گروه کالای اساسی پرکاربرد در صنعت نفت به منظور اتکای بیشتر به سازندگان ایرانی در اولویت بومی‌سازی قرار دارند که از آن‌جمله می توان به پمپ‌های درون چاهی مانند پمپ میله ای- مکشی اشاره کرد که توسط شرکت‌های داخلی بومی سازی شده است.

وی خاطر نشان کرد: در این نمایشگاه از 11 قلم کالای اساسی که عمدتاً از ماشین‌های دوار و بخشی از رشته‌های تکمیلی درون چاهی هستند نیز رونمایی خواهد شد.

مهندس محمدی ادامه داد: در این نمایشگاه فهرست جدیدی از کالاهای قابل عرضه به سازندگان برای بومی سازی،  معرفی خواهیم کرد و ان شاالله صنعت نفت و مناطق نفتخیز جنوب،  برای پیگیری و تحقق بومی‌سازی تعداد بیشتری از اقلام و کالاهای مورد نیاز در کنار سازندگان داخلی خواهند بود.

صنعت نفت پیشرو در حمایت از ساخت داخل

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در ادامه گفت: کالاهای مصرفی در صنعت نفت به طیف های مختلفی قابل تفکیک اند؛ ساخت برخی از آنها که در چاه و سرچاه مورد استفاده قرار می گیرند، به خاطر شرایط خاص فشار و دمای مخازن و چاه ها، نیاز به تکنولوژی  پیشرفته تری دارد که بخشی از هدف گذاری ما در فهرست جدید کالاهای قابل برونسپاری، از همین سنخ اند و در این زمینه تفاهم‌نامه هایی با دانشگاه‌ها، شرکت های دانش‌بینان و مراکز علمی- پژوهشی نیز منعقد شده است.

مهندس محمدی یادآور شد: در این نمایشگاه همچنین تفاهم‌نامه و قراردادهای مطالعاتی دیگری در بخش بالادستی و هم قراردادهای پژوهشی درخصوص بومی‌سازی کالاهای استراتژیک صنعت نفت خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه حدود 70درصد از حوزه فعالیت مناطق نفتخیز در استان خوزستان است، تصریح کرد: همواره توجه ویژه از سوی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به بخش خصوصی و شرکت‌های فعال در این منطقه وجود داشته است؛ به عنوان نمونه ساخت  پمپ SRP در یکی از چاه‌های مناطق نفتخیز جنوب، یکسری ابزارهای الکتریکی که فشار و دمای چاه ها را اندازه گیری می کنند و همچنین طرح مدیریت پسماند به روش بیولوژیک توسط سازندگان و شرکت های  دانش‌بنیان استان خوزستان انجام شده که در راستای هدف ما یعنی استفاده حداکثری از توانمندی جوانان و شرکت‌های خوزستانی بوده‌است.

محمدی درخصوص شیوه تعامل شرکت های دانش‌بنیان و نحوه ارتباط آنها با صنعت نفت گفت: ارتباط این شرکت‌ها از طریق اداره پژوهش و فناوری و همچنین کارگروه پژوهشی مناطق نفتخیز جنوب، میسر است و  شرکت.های نوپایی که می خواهند حضور پیدا کنند از مرحله ارائه ایده تا خلق تکنولوژی، بابد فرایندهای پژوهشی موجود در این شرکت را طی کنند تا بتوانیم به هدف تعیین شده که بکارگیری تکنولوژی داخلی در صنعت است دست پیدا کنیم. 

اهتمام مناطق نفت خیز جنوب به مسئولیت اجتماعی شرکت

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ادامه  به تشریح فعالیت‌های شرکت در حوزه عمل به مسئولیت های اجتماعی  پرداخت و گفت: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان بزرگترین شرکت اقتصادی کشور در حوزه نفت و گاز یک سری مسئولیت های اجتماعی دارد که همواره با دستور و تأکید مهندس زنگنه وزیر محترم نفت در جهت کاهش و رفع محرومیت در مناطق روستایی و شهرهای کوچک اقدامات عام المنفعه ای قابل توجهی انجام داده و یا در دست انجام دارد.

وی با بیان اینکه همکاران ما به نیابت از 80 میلیون ایرانی به امر نفت تولید می پردازند گفت: این شرکت در بحث  صادرات ، خوراک پالایشگاهها و مجتمع های پتروشیمی نقشی انکار ناپذیری دارد.

مهندس محمدی اذعان کرد: در این رهگذر برای ایجاد نشاط و امید، اقدامات موثری چه در بحث اشتغال‌زایی و چه در ایجاد فضای کسب و کار انجام می دهیم تا رضایت نسبی مردم پیرامون تأسیسات را به دست آوریم. البته برای رفع محرومیت و کاهش آن، همه عوامل دست اندرکار و نهادهای اجرایی می بایست تعامل و همکاری متقابل داشته باشند. بویژه دستگاههای اجرایی که وظیفه ذاتی آنها پرداختن به امر عمران و آبادانی مناطق کمتربرخوردار است.

وی بیان داشت: ما به‌طور کلی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در چند محور فعالیت می کنیم. یکی توانمندسازی جوامع محلی است  که در زمینه مهارت آموزی به دانش آموزان، جویندگان کار و جوانان است که برای این منظور اقدام به تشکیل کلاس‌های آموزشی و کنکور کردیم همچنین با سازمان فنی و حرفه ای نیز یک تفاهم نامه امضا خواهیم کرد تا این  رویکرد منسجم‌تر دنبال شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب افزود: در زمینه تعمیر، بازسازی و نوسازی مدارس، در بحث مسائل فرهنگی ، در بخش بهداشت و درمان و همچنین آبرسانی روستایی و ورزش همگانی کارهای زیادی از سوی وزارت نفت و این شرکت انجام شده است.

وی با اشاره به بودجه‌ای که وزارت نفت به کارهای عام‌المنفعه تخصیص داده است، گفت: ما فعالیت‌های گسترده ای در زمینه کمک به مردم مناطق محروم و ساکنان اطراف تاسیسات انجام داده‌ ایم اما ممکن است حجم محرومیت‌ها در بخشی از مناطق به حدی زیاد باشد که این اقدامات به چشم نیایند لذا لازم است دستگاههای ذیربط اقدام عملی بیشترس انجام دهند که مردم اثر آنها را لمس و مشاهده کنند.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون اقدامات عام المنفعه در غیزانیه اظهار داشت: مردم شریف غیزانیه در اطراف تاسیسات و خطوط لوله نفت زندگی می‌کنند بنابراین هرکمکی که در چارچوب مقررات امکان پذیر باشد انجام خواهیم داد. هم اکنون نیز حمایت مالی در بحث آبرسانی و احداث خط لوله آب این مناطق  با آبفار خوزستان داریم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در ارتباط با ساماندهی فاضلاب اهواز و حومه اهواز گفت: وزیر محترم نفت در این خصوص و از طریق عمران مناطق نفتخیز، حدود ۵۷ میلیارد تومان اعتبار را در نظر گرفته است که بخشی از آن جذب شده و امیدواریم با شروع عملیات ترمیم شبکه فاضلاب توسط دستگاههای ذیربط، بخش بعدی اعتبارات هم جذب شود .

پیوند 111 ساله مسجدسلیمان و نفت

وی در ادامه گفت وگو به مسجدسلیمان به عنوان زادگاه نفت ایران پرداخت و گفت: مسجدسلیمان نه تنها زادگاه و نقطه ی تولد صنعت نفت ایران بلکه آغازی بر صنعت نفت خاورمیانه و شاید بخش قابل توجهی از جهان است. بنابراین نفت و مسجدسلیمان جداناپذیرند.

مهندس محمدی در بحث جابه جایی منازل آلوده به نفت در مسجد سلیمان گفت: به دستور مهندس زنگنه وزیر وقت نفت در سال ۱۳۷۹ حدود 120 میلیارد تومان به این امر اختصاص داده شد. اما در عمل بدلیل عدم انجام بموقع پروژه توسط دستگاههای ذیربط، تنها 504 واحد مسکونی آماده و خانواده ها ساکن شدند. هم اکنون نیز با موافقت وزیر محترم نفت و با حضور استاندار  خوزستان و سایر مسئولین مرتبط استانی، طرحی برای اتمام این پروژه تدارک دیده شده که اگر سریعتر اجرایی شود، این مهم به سرانجام خواهد رسید.

وی به نتایج خیره‌کننده نفت مسجدسلیمان در لیگ برتر اشاره کرد و افزود: تلاش اعضای هیئت مدیره، سرپرستان و مسئولین، سرمربی و بازیکنان این تیم در کسب نتایج درخشان قابل قدردانی و تشکر دارد.

مهندس محمدی ادامه داد: در بحث کمک به تیم های نفتی از جمله پارس جنوبی- صنعت نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان که تیم های وابسته به صنعت نفت تلقی می شوند باتوجه به قانونی که  مجلس وضع کرده است امکان کمک مستقیم به این تیم ها وجود ندارند و  دولت را از کمک نقدی به تیم های حرفه ای منع کرده است.

وی افزود: البته در بضاعت، امکاناتی که مورد نیاز تیم است و در  شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان موجود هست در اختیار آنها قرار می دهیم و امیدواریم با کمک و درایت مسئولین استانی و تلاش  کادر فنی و بازیکنان ارزشمند، روند خوبی که این تیم دارد، حفظ شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به اقدامات این شرکت در مدیریت سیل خوزستان اشاره کرد و گفت:  در بحث نوسازی منازل در اتفاقاتی که در سیل افتاد و پس از سیل به دستور وزیر محترم نفت 130 میلیارد تومان در 3بخش نوسازی و بازسازی مدارس، نوسازی و بازسازی منازل و خدمات بهداشتی و درمانی از طریق عمران مناطق نفتخیز تخصیص داده شده است و امیدواریم با اتمام اقدامات ترمیمی مورد نظر، چهره آن مناطق به حالت قبل  و بلکه بهتر از قبل برگردد.

وی در خصوص درخواست های استخدام در این شرکت بیان داشت: باتوجه به رویکرد کشور  و الزام به کوچک‌سازی دولت و با توجه به بخش‌نامه های موجود، استخدام مستقیم و خارج از آزمون نداریم؛ اما با توجه به طرحهای مهمی که بویژه در مناطق نفت خیز جنوب در حال اجرا هستند مانند طرح جمع آوری گازهای همراه و  طرح ملی افزایش و نگهداشت تولید  و باتوجه به دستور اکید وزیر نفت، مبنی بر جذب حداکثری نیروی بومی توسط پیمانکارانی که برنده مناقصات این طرح ها می شوند، در این طرحها و استفاده حداکثری از کالای ساخت داخل، حجم قابل توجهی اشتغال و بویژه اشنغال مولد (سازندگان و تامین کنندگان و نیروی کار بومی و سایر سرویس دهندگان) در استان های نفت خیز بویژه خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر ایجاد خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.