تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 19 دسامبر 2019 - 22:24

باران اهواز را زمین گیر کرد ؛ مردم این شهر، غم سیلاب دارند

باران اهواز را زمین گیر کرد ؛ مردم این شهر، غم سیلاب دارند

هما خوزستان: مقدمه : هنوز ساعات کوتاهی از بارش باران نگذشته  که عکس ها و ویدئوهای مردم از آب گرفتگی معابر و منازل، فضای مجازی را تسخیر کرده است. شاید در نگاه اول هیچ کس عمق ماجرا را باور ندارد .مگر می شود یک کلانشهر بزرگ با دوساعت بارش باران چنین کمر خم نماید؟ اما

هما خوزستان: مقدمه : هنوز ساعات کوتاهی از بارش باران نگذشته  که عکس ها و ویدئوهای مردم از آب گرفتگی معابر و منازل، فضای مجازی را تسخیر کرده است.

شاید در نگاه اول هیچ کس عمق ماجرا را باور ندارد .مگر می شود یک کلانشهر بزرگ با دوساعت بارش باران چنین کمر خم نماید؟

اما سیل تصاویر و فیلم های مردمی در فضای مجازی نشان از عمق فاجعه دارد .

این بار برخلاف گذشته نه تنها معابر سطح شهر اهواز بلکه منازل مردم در بسیاری از نقاط در اسارت آب قرار گرفته است و هیچ منطقه ای از کوچه ها ومعابر کلانشهرا هواز از آبگرفتگی در امان نمانده است . از گوشه وکنار هرچه به گوش می رسد نشان از ورود فاضلاب به منازل است .

یکی از این مناطق که عمق آب قریب یک متر در منازل بالا آمده وزندگی مردم را مختل کرده منطقه شهرک دانشگاه  است که به سختی وارد منطقه می شویم . با اجازه صاحبخانه وارد یکی از خانه ها می شویم .  تفاوتی بین اتاق ها احساس نمی شود . تا چشم کار می کند آب می بینی .قالی ها زیر آب گم و پشتی ها روی آب شناورهستند .

زن خانه در حالیکه کودکی در بغل دارد به شدت گریه می کند و بی هدف لباس‌های درون کمد را در ساکی می‌گذارد  و بی آنکه به ما نگاه کند می گوید : باز هم مصیبت ! باز هم بدبختی .

مرد خانه نیز مستأصل، به همراه نوجوانی در حال جابجایی یخچال هستند و سرگردان که اثاث منزل را به کجا ببرند ؟ چه کسی به داد آنها می رسد .

اهوازی ها پس از بارندگی مصیبت دارند ! / چشم مسئولین روشن!

یک شهروند اهوازی ساکن منطقه سپیدار می گوید :  بارندگی روز گذشته عملا زندگی ما را فلج کرد. چندین سال است که اهواز پس از بارندگی با مصیبت روبرو می شود و جالب است که مسئولین هم پس از بارندگی مرتب در رسانه ها حضور پیدا می کنند و یا توپ را به زمین دیگری می اندازند و یا اینکه می گویند پول نداریم.

منصور حکمت پور می افزاید : انصافا کلانشهر اهواز با این همه منابع نفتی و ثروتی که دارد باید مردمانش پس از یک بارندگی چند ساعتی به این شکل دچار مشکل شوند ؟ واقعا چشم مسئولین روشن.

وی می افزاید :  مسئولین تنها کاری که یاد گرفته اند این است که بلافاصله می گویند پس از مدارس و ادارات را تعطیل می کنیم ولی آیا با این کار دردی از مردم دوا می شود؟! ما که دیگر امیدی به شعارهای مسئولین نداریم

نمره نمایندگان برای حل مشکل آبگرفتگی اهواز صفر است !

یک شهروند اهوازی  ساکن زیتون کارگری اهواز می گوید : مسئولین استان هیچ اراده ای برای حل مشکل فاضلاب اهواز پس از بارندگی ها ندارند.

عبدالحسین کریمی نیا اظهار می دارد : متاسفانه اهواز را باید آب ببرد تا چند تا مسئول به فکر باشند و تازه دنبال راهکار باشند. البته مسئولین بجز اینکه بگویند پول نداریم که حرف تازه ای ندارند!

وی می افزاید : نمایندگان اهواز هم مقصر هستند، آنها در طول این ۴ سال که نماینده مردم بوده اند آیا نمی توانستند فکری به حال تامین بودجه طرح جامع فاضلاب اهواز کنند و برای آن اعتبار بگیرند.

دیگر شهروند اهوازی عادل مسلمانی زاده است که می گوید : به نمایندگان اهواز تنها نمره ای که می توان داد صفر است  چون وقتی نماینده ای می بیند شهر به حال خود رها شده و مردم غرق در آب شده اند باید احساس مسئولیت کند و از پایتخت پیگیر این مشکل باشد.

مسلمانی زاده بیان می کند : برای دوره جدید مجلس افراد زیادی کاندید شده اند و ادعا می کنند تمام مشکلات اهواز را حل می کنند که امیدواریم نمایندگان جدید مثل نمایندگان قدیم نباشند.

این شهروند می گوید : طبق پیش بینی هواشناسی باز هم امکان وقوع سیلاب وجود دارد از مسئولان می خواهیم که فکری کنند و نگذارند خانه و زندگی مردم اینگونه زیر آب برود.

وی می افزاید: طراحی شهری که از گذشته طراحی شده باید زیر سوال برود و کسانی که باعث و بانی این گرفتاری های اهواز شده اند بازخواست شوند و راهکاری جدی برای حل مشکل سیلاب درنظر گرفته شود .

برای حل مشکل آبگرفتگی اهواز از خارجی ها استفاده کنیم!

دیگر مصاحبه شونده ما ساکن منطقه حصیر آباد است که می گوید : آبگرفتگی فقط برای حصیرآباد نیست، بلکه اکثر نقاط شهر اهواز دچارآ بگرفتگی و سیلاب شده اند .

امیرحسین شدیدزاده  عنوان می کند :  در تعجب هستم چگونه مسئولین شبها با خیال راحت می خوابند وقتی می بینند مردم اینگونه پس از بارندگی با بدبختی روبرو می شوند.

وی پیشنهاد می دهد : اکنون که اراده ای از سوی مسئولین برای حل مشکل آبگرفتگی اهواز وجود ندارد بیاییم افرادی را از سایر کشورها به اهواز بیاوریم تا ما را نجات دهند. همانطور که برای یک تیم فوتبال حاضریم یک مربی از کشوری دیگر برای تیم های خوزستانی بیاوریم پس برای حل مشکل آبگرفتگی اهواز هم دست به دامان خارجی ها شویم چون امیدی به مسئولین نیست و مسئولین فقط شعار می دهند.

زیر ساخت های اصلی شهری وضعیت مطلوب ندارد

دیگر شهروند اهوازی با انتقاد از وضع آبگرفتگی  منازل پس از باران می گوید : متاسفانه آب‌ باران به همراه فاضلاب وارد خانه ‌ما شده است.  یخچال وتلویزیون ما از کار افتاده  . فرش ها و رختخواب هایمان همه با آب فاضلاب نجس شده است . باتوجه به اینکه کوچه  پر از آب است لذا تخلیه آب منزل بی فایده است  .

مهدی پور اظهار می دارد : پسرم کلاس چهارم دبستان است و دخترم ۳ سال دارد  این دو روز را با بوی تعفن فاضلاب سیر کرده ایم . حتی راهی نیست که بچه ها را به منزل آشناها یمان بفرستیم و مریض شده اند . کسی نیست به داد ما برسد .

وی می افزاید : زیر ساخت های اصلی شهر وضعیت مطلوب ندارد و با یک بارندگی جوی های آب و اغلب معابر وخیابان ها  پر از آب می شوند . خودروهای ما به علت آبگرفتگی خیابان‌ها ومنزل  خاموش شده و در محاصره آب قرار دارد و معلوم نیست چقدر خسارت به ما وارد شده است واین وضعیت تا کی ادامه دارد ؟ آیا مردم باید تقاص کم کاری مسئولان را بدهند ؟

انتقادات مردم درخصوص آبگرفتگی پس از باران به حق است

یک خطیب و حقوقدان خوزستانی با اشاره با بارندگی امروز در اهواز و مشکلاتی که این بارندگی برای مردم بوجود آورده است می گوید :  انتقادات مردم اهواز در خصوص آبگرفتگی‌ پس ‌از باران به‌حق است و مردم واقعا مشکل دارند.

سید علی مرعشی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه بارش باران بار دیگر مسئولان شهری اهواز را غافلگیر کرده است اظهار می دارد :  پس از یک دوره‌ طولانی خشکسالی، شاهد بارش‌های قابل ملاحظه باران از سال گذشته بوده ایم اما متاسفانه بدلیل برخی ضعف‌ها در مدیریت و زیرساخت‌های شهری، این نعمت الهی مشکلاتی را برای شهروندان اهوازی ایجاد کرده است.

وی می گوید : آب‌گرفتگی معابر در برخی نقاط اهواز تا حدی جدی بوده که در برخی خیابان‌ها آب فاضلاب به داخل منازل ورود کرده است و خانوارها سرگردان و گرفتار شده اند.

این حقوقدان خوزستانی معتقد است : جاری شدن سیلاب در خیابانها و معابر شهر اهواز باعث شده تا عملا زندگی روزمره اهوازی ها مختل شوند.

سید علی مرعشی  می گوید : نبود کانال های دفع آب های سطحی و بالا زدگی فاضلاب سبب شده  خیابان های اهواز سیلابی وبا فاضلاب همراه شود و  این امر باعث بروز گره های ترافیکی در سطح شهر شده است.

وی با بیان اینکه سالهاست شرکت آبفا و شهرداری اهواز با انداختن توپ بی مسئولیتی در زمین یکدیگر به دنبال پوشاندن ضعف عملکرد خود هستند  می افزاید : در این بین اما مردم هستند که با هر بارش باران دچار مشکلات فراوانی می شوند.

این حقوقدان خوزستانی  تصریح می کند : در حالی که ظرفیت کم شبکه فاضلاب را عامل آبگرفتگی های سطح شهر عنوان می کنند لذا انتظار می رود شرکت آبفا نسبت به لایروبی آنها اقدام کند تا این حجم مشکلات به حداقل برسد.

وی می افزاید : با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر وجود سال نرمال بارشی برای خوزستان و اهواز باید دید آیا مسئولان بدنبال راهکاری هستند و یا این شرایط تا پایان بارش ها ادامه دارد.

آنچه مشخص است سالهاست مردم کلانشهر اهواز با معضل  آبگرفتگی معابر و کوچه های شهرمواجه هستند و هرسال به امید اینکه این مشکل حل شود روزگار خود را سپری می کنند و هیچ عایدشان  نمی شود. امسال اما متفاوت از سالهای گذشته  در اکثر مناطق شهر اهواز و حتی برخی بیمارستان های شهر آب به همراه  فاضلاب به داخل منازل شهروندان نفوذ  و زندگی را برای شهروندان سیاه کرد وخسارات زیادی به اسباب و وسایل زندگی آنها وارد نمود .

واما نقش مسئولان دراین آبگرفتگی های هرساله خوزستان  بوِیژه  اهواز به عنوان مرکز استان چه بوده است ؟ آیا توانسته اند دردی از درد مردم را دوا کنند ؟ جز اینکه مشکل نبود اعتبارات و پاس دادن توپ به زمین دیگری و وعده حل مشکل دربلند مدت را  بیان کنند آیا کاری کرده اند ؟ اگر کاری کرده اند چرا شهروندان اهوازی همچنان درگیر معضل آبگرفتگی هستند؟

آیا مسئولان لحظه ای شده به حل مشکلات مردم بطور جدی بیندیشند ؟  آیا حق مردم خوزستان این است که با شنیدن اخبار هواشناسی نسبت به بارندگی ، تنشان بلرزد و شب و روز نگران باشند که آب به منازل شان  وارد نشود  ؟ با این وضع تورم بازار  کسانی که گرفتار آبگرفتگی و تخریب اموال می شوند از کجا پول بیاورند تا اسباب و اثاثیه جدید بخرند ؟ راستی آیا دولت خسارت سیلاب قبلی را برای تمام سیل زدگان واریز کرد ؟

به راستی چه کسی مردم  اهواز را درک می کند و می تواند آنها را  از این آبگرفتگی معابر و منازل نجات دهد ؟ آیا تنها راه ، تخلیه آبهای معابر و منازل ، اعزام تجهیزات و اداوات از سایر استان ها  به خوزستان و تعطیلی مدارس و ادارات است ؟

شهرزاد امیری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.