تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 14 نوامبر 2019 - 13:39

بهره‌مندی از تجربه‌های سیلاب ۹۵، عامل موفقیت در مدیریت سیلاب اخیر بود

بهره‌مندی از تجربه‌های سیلاب ۹۵، عامل موفقیت در مدیریت سیلاب اخیر بود

هما خوزستان: مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: یکی از موفقیت‌های مجموعه وزارت نیرو در حوزه مدیریت سیلاب‌های اخیر، بهره‌مندی از تجربه‌های مدیریتی سیلاب ۹۵ خوزستان است. به گزارش شبکه خبری آب و برق خوزستان؛ “محمد حاج رسولی‌ها” در آیین اختتامیه “همایش ملی سیلاب ۹۸-۹۷ اگر تکرار شود”؛ اظهار داشت:

هما خوزستان: مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: یکی از موفقیت‌های مجموعه وزارت نیرو در حوزه مدیریت سیلاب‌های اخیر، بهره‌مندی از تجربه‌های مدیریتی سیلاب ۹۵ خوزستان است.

به گزارش شبکه خبری آب و برق خوزستان؛ “محمد حاج رسولی‌ها” در آیین اختتامیه “همایش ملی سیلاب ۹۸-۹۷ اگر تکرار شود”؛ اظهار داشت: اگر بارندگی ها را در مباحث مرتبط با روان‌آب‌های ایجاد شده مورد تحلیل قراردهیم میزان آب ورودی به سدهای کشور ۸۹/۶ میلیارد مکعب بود که این رقم ۳/۴ برابر بیشتر از سال گذشته بوده است و تنها در فروردین ماه ورودی آب به سدهای کشور ۲۸ میلیارد متر مکعب بوده که این رقم معادل کل ورودی آب تمام طول سال ۹۷ است.

مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بیان کرد: توجه به این اعداد و ارقام برای تشریح بزرگی سیلاب ۹۸-۹۷ مهم است اما یکی از درس آموخته های این سیلاب، لزوم توجه به بحث ساختاری مدیریت بحران است که این مسئله در کشور به اصلاحات زیادی نیاز دارد و باید روی آن با دقت کار شود.

وی ادامه داد: در بحران‌هایی نظیر سیلاب نباید فقط وزارت کشور، سازمان مدیریت بحران، هلال احمر یا وزارت نیرو را مسئول مدیریت دانست، با اینکه ۶ ماه پیش در مجلس شورای اسلامی لایحه‌ای در این خصوص تصویب شد اما این مسئله باید در آیین نامه نیز مورد توجه قرار گیرد تا بسیاری از ابهامات موجود در قانون مدیریت بحران نیز بر طرف شود.

محمد حاج رسولی‌ها با اشاره به اینکه یکی از موفقیت های مجموعه وزارت نیرو در حوزه مدیریت سیلاب‌های اخیر، بهره‌مندی از تجربه‌های مدیریتی سیلاب ۹۵ خوزستان است، اذعان داشت: سال آبی ۹۶-۹۵ را با ۲۵ درصد از حجم سدهای خوزستان آغاز کردیم که این رقم در سال ۹۶ به ۱۷ درصد و در سال ۹۷ به ۹ درصد رسید که نشان از مدیریت بهره‌وری موفق در این ۳ سال را دارد، این رقم در سال ۹۸ مجددا به ۲۷ درصد رسید و این یعنی چندین سال در شرایط سخت توانستیم از مدیریت مخازن حداکثر بهره‌برداری را کنیم.

وی تصریح کرد: سال‌های گذشته به مباحث مرتبط با مهندسی رودخانه، طرح های کنترل سیلاب، بازگشایی مسیر رودخانه‌ها، ایمن سازی مراکز جمعیتی، بهبود استانداردسازی سازه‌های تقاطعی با مسیر رودخانه‌ها، ارتقای توسعه سامانه‌های پیشگیری هواشناسی، کمتر توجه شد که امید است با بهره‌وری از درس آموخته‌های سیلاب ۹۸-۹۷ مباحث ذکر شده را بیش از مباحث سازه ای که در روال اجرایی کنونی کشور است، مورد توجه قرار دهیم.

مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: در بخش آموزش به رفع ابهامات پیش آمده نزد افکار عمومی توجه شود و برای این بخش، می توان از انمیشن و فیلم‌سازی کوتاه جهت انتقال مفاهیم لازم کمک گرفت تا اعداد و ارقام فنی براحتی مورد درک عموم جامعه قرار گیرد.

وی با بیان این که در کنار مباحث مدیریت مخزن، پیرامون مباحث مدیریت تعیین حداکثری آب‌گذری رودخانه‌ها می بایستی اقداماتی در سطح کلان صورت گیرد به گذشت زمان از بروز سیلاب اشاره کرد و گفت:، باید صحبت‌های خود را عملی سازیم و در حد شعار باقی نمانیم.

حاج رسولی ها، یکی از این موارد را اصلاح قوانین و جرم انگاری در تصرفات و ساخت و ساز در بستر رودخانه عنوان کرد و گفت: شاید این پدیده در خوزستان کمتر مشاهده شود.

 مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: از نقاط قوت خوزستان وجود دانشگاه شهید چمران اهواز و هماهنگی با مجموعه صنعت آب و برق خوزستان است که در بخش آب و کشاورزی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

وی اعضای کارگروه‌های ویژه گزارش ملی سیلاب ریاست جمهوری را مورد تقدیر قرار داد و ابراز امیدواری کرد تا این همکاری تداوم ‌داشته و در سال های آتی نیز شاهد تکرار نزولات آسمانی باشیم و بتوانیم از آن حداکثر بهره را ببریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.