تاریخ انتشار : دوشنبه 30 سپتامبر 2019 - 14:04

توصیه های رئیس مركز بهداشت غرب و رئیس كارگروه بهداشت ستاد اربعین حسینی برای مواكب داران در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی

توصیه های رئیس مركز بهداشت غرب و رئیس كارگروه بهداشت ستاد اربعین حسینی برای مواكب داران در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی

هما خوزستان: دکترمهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز و رئیس کارگروه بهداشت ستاد اربعین گفت:با عنایت به اینکه در اربعین حسینی همزمان راهپیمایی عظیم زائران اباعبدالله الحسین (ع) برگزاری مراسمات مذهبی و عزاداری در مساجد و تکایا توزیع نذورات و غذا توسط هموطنان عزیز بویژه هیئت های مستقر در مواکب صورت می گیرد و از

هما خوزستان: دکترمهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز و رئیس کارگروه بهداشت ستاد اربعین گفت:با عنایت به اینکه در اربعین حسینی همزمان راهپیمایی عظیم زائران اباعبدالله الحسین (ع) برگزاری مراسمات مذهبی و عزاداری در مساجد و تکایا توزیع نذورات و غذا توسط هموطنان عزیز بویژه هیئت های مستقر در مواکب صورت می گیرد و از طرفی رعایت بهداشت مواد غذایی به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان در مکانهایی که بصورت دسته جمعی غذا تهیه و توزیع می گردد بسیار بسیار حائز اهمیت است لذا بجهت اهمیت موضوع سلامت عموم جامعه انتظار می رود مدیران هیئت های عزاداری و مسئولین طبخ و تهیه غذا درمواکب با توجه به نکات ساده ولی پر اهمیت بهداشتی که  برخی از آنها بشرح ذیل بیان می گردد در تامین سلامت  عمومی کوشا و ساعی باشند   :

. هرگونه پخت و پز  باید در مکانی دارای حداقل شرایط بهداشتی صورت گیرد. ورود و خروج به محل طبخ غذا و دخالت افراد متفرقه در امر تهیه و توزیع غذا و چای و غیره ممنوع می باشد.  کلیه افراد مرتبط نیز بایستی نسبت به دریافت کارت گواهی تندرستی اقدام نمایند ضمنا رعایت بهداشت فردی آنان ضروری می باشد .

. مسئولین تهیه مواد اولیه باید از سالم و بهداشتی بودن مواد  اولیه مصرفی اطمینان داشته باشند و آنها را از محلهای معتبر خریداری و یا از افراد معتبر و شناخته شده به عنوان نذورات قبول نمایند. در صورت برخورد با موارد مشکوک بودن به سلامت مواد غذایی مرکز بهداشت آماده هر گونه همکاری است .

. مدیرات هیئت ها و هیئت امنا مساجد و تکایا توجه داشته باشند در قبول نذورات بصورت غذای آماده دقت مضاعف نموده و ضمن خودداری از قبول غذای آماده از افراد ناشناس از سلامت غذای ارائه شده قبل از توزیع اطمینان حاصل نمایند .

. آب آشامیدنی بایستی بهداشتی و ترجیحا آبهای بسته بندی توزیع و یا از شبکه توزیع عمومی باشد .

. در تهیه فرآورده های دامی بویژه گوشت و علی الخصوص گوشت طیور از کشتار دام تحت نظارت ناظرین دامپزشکی در محلهای مجاز اطمینان حاصل نمایند .

. از ذخیره سازی مواد پروتینی خام و پخته در مجاورت هم موکدا خودداری و در ذخیره سازی گوشت نیز رعایت نکات ایمنی  بویژه تمیز و قطعه نمودن گوشت و فریز نمودن فوری گوشت های مازاد در قطعه های کوچک را رعایت نمایند .

. سبزیجات تازه مسلما آلوده به عوامل بیماریزا هستند و لذا تمیز نمودن شستشو و ضد عفونی آنها ضرورت دارد. و حتی الامکان  از عرضه سالاد و سبزیجات  خوددار ی گردد .

. ابزارکار مناسب و تمیز و بهداشتی در سالم بودن غذای تهیه شده در آشپزخانه بسیار باهمیت است و لذا ظروف و ابزار کار را قبل از استفاده شستشو و در صورت نیاز ضد عفونی نمایند .

. از نگهداری غذای پخته و آماده در دمای محیط و یا روی شعله ملایم بیش از دو ساعت جدا و موکدا خودداری نمایید . در صورت لزوم بایستی غذای آماده را دردمای زیر4 درجه یا بالای 60 درجه نگهداری کنید .

. در جریان توزیع غذا از دخالت افراد متفرقه بویژه در محلی که غذا سرو  می گردد جلوگیری گردد .

. در توزیع غذا از ظرف به ظرف کردن بی مورد آن خودداری و حتی الامکان در کوتاهترین فاصله غذای تهیه شده بصورت گرم توزیع گردد .

. در تهیه غذاهای نذری به سلامت مواد غذایی توجه کافی به عمل آید و تمامی موارد مصرفی از جمله رب، ادویه ها، حبوبات و … باید دارای پروانه بهداشتی ساخت ازسازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت باشند .

.  در استفاده از ظروف یکبار مصرف نیز مواردی توصیه می شود از جمله،  استفاده از ظروف کاغذی جهت مصرف محصولات داغ پیشنهاد می گردد مانند لیوان کاغذی به جای لیوان های پلاستیکی جهت صرف چای، شیر داغ و غیره، همچنین ظروف گیاهی بهترین ظرف جهت مصرف غذاهای چرب و داغ بوده و بهتر است از ظروف فوم و آلومینیومی استفاده نگردد .

. استفاده از ظروف یکبارمصرف بهداشتی در توزیع غذا توصیه می شود. در مورد ظروف چند بار مصرف پیش بینی مکانی برای شستشو و ضدعفونی آنا برای هر نوبت استفاده ضروری است .

. حتما از سفره های یک بار مصرف برای صرف غذا استفاده و از راه رفتن روی سفره در حین پذیرایی خودداری گردد .

. پس از پذیرایی نسبت به جمع آوری و دفع مناسب زباله های تولید شده اقدام و از مردم خواسته شود از پراکندن ظروف یکبار صرف در معابر خودداری نمایند .

.  ایمنی مکانهای تهیه و توزیع غذا و نیز محلهای تجمع عزاداران را بررسی نماید . پله ها و نرده ها و سیستم های برق کشی روشنایی و گاز بخصوص محلهی اتصالات آنها مهمترین نقاط حادثه خیز می باشند.از بررسی و اطمینان از ایمن بودن آنها غافل نشوید .

. تهیه و نصب تجهیزت اطفا حریق بمنظور کنترل و جلوگیری از آتش سوزی احتمالی الزامی است .

. در مکانهای تجمع عزاداران بویژه اماکن سربسته ضمن نصب تابلوی منع مصرف دخانیات از استعمال سیگار جلوگیری نمایید .

. ضمن رعایت نظافت و شستشوی مستمر سرویسهای بهداشتی نصب سیستم لوله کشی صابون مایع در آنها صورت گیرد .

.   ذبح و قربانی احشام در جلوی هیت های عزاداری و یا تکایا و مساجد در محل های تعیین شده صورت گیرد بگونه ای که از پراکنده شده خونابه و فضولات حیوانات در این مکانها جلوگیری بعمل آید .

.مجدا تاکید می نماید رعایت نکات ساده بهداشتی گفته شده در تامین سلامت مواد غذایی و بالطبع تامین سلامت عمومی بسیار موثر بوده و کوچکترین سهل انگاری و یا بی توجهی میتواند منجر به بروز مسمومیت گروهی از مردم و مسئولیت وجدانی و قانونی برای مدیران و دست اندر کاران مراسم گردد .

.باشد که با توجه خاص به ارزشهای والای پیام عاشورا رهرو صادق طریق شهید کربلا باشیم .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.