تاریخ انتشار : یکشنبه 25 آگوست 2019 - 13:35

نگاهی به موفقیت­ها و دستاوردهای یكساله شركت ملی مناطق نفت­خیز جنوب

نگاهی به موفقیت­ها و دستاوردهای یكساله شركت ملی مناطق نفت­خیز جنوب

هما خوزستان: شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب به عنوان بزرگ ترين شركت توليدكننده نفت خام كشور، جايگاه ويژه اي در تامين انرژي و گردش اقتصاد كشور دارد. وجود صدها پروژه فعال در اين شركت علاوه بر ايجاد فرصت هاي كسب و كار و رونق اقتصادي استان هاي حوزه نفت خيز واقع در حوزه فعاليت،

هما خوزستان: شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب به عنوان بزرگ ترين شركت توليدكننده نفت خام كشور، جايگاه ويژه اي در تامين انرژي و گردش اقتصاد كشور دارد. وجود صدها پروژه فعال در اين شركت علاوه بر ايجاد فرصت هاي كسب و كار و رونق اقتصادي استان هاي حوزه نفت خيز واقع در حوزه فعاليت، نقش مهمي در تحقق اهداف عالي نظام در زمينه پيشرفت و تعالي كشور و دستيابي به اهداف برنامه هاي توسعه دارد. مروري بر موفقيت ها و دستاوردهاي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب در يكسال گذشته از هفته دولت 1397 تا هفته دولت 1398 نشان دهنده عزم و اراده و همت و پشتكار مجموعه مديريت و كاركنان اين شركت براي افزايش و استمرار توليد و دستيابي به اهداف و برنامه هاي از پيش تعيين شده منطبق با برنامه ابلاغي از سوي شركت ملي نفت ايران و مبتني بر رونق توليد، حمايت از ساخت داخل و بومي سازي نيازمندي ها است. برخي از مهمترين دستاوردها و موفقيت هاي اين شركت در يكسال سال گذشته به اين شرح است:راه اندازي  مشعل بدون دود واحد بهره‌برداری اهواز 3 
 مشعل بدون دود واحد بهره برداری شماره 3 اهواز با هدف حفظ محيط زيست احداث و راه اندازی گرديد. اجراي پروژه بهسوزی مشعل بنگستان واحد بهره برداری اهواز 3 از سال 1395 به مرحله اجرا درآمد که در اين پروژه تجهیزاتی نظیر مخزن مایع گاز فلر (K.O.D) جهت حذف قطرات هیدروکربنی همراه گاز ارسالی به مشعل، تیپ مشعل (Flare Tip) با نازل های خاص جهت حذف کربن نسوخته (دوده) گاز مشعل و عامل کمکی گاز سوخت با فشار بالا (HP Assist Gas) جهت ایجاد شرایط احتراق کامل و دستیابی به درجه شفافیت یک (تیرگی 20 درصد) گاز ارسالی براساس مقررات زیست محیطی طراحي، ساخت، نصب و راه اندازي شد. چنين پروژه اي براي نخستين بار در سطح مناطق نفت خيز جنوب اجرا گرديد و طي آن سامانه خودکار روشن کردن مشعل نيز طراحي و ساخته شد که از ويژگي هاي مهم آن، برگشت هزينه هاي انجام شده در کمتر از يک ماه است.

تعميرات اساسي 4 كارخانه در مناطق نفت ¬خيز جنوب به صورت هم زمان 
تعميرات اساسي چهار كارخانه تقويت فشار گاز آسماري اهواز 5، تقويت فشار گاز مايع مارون 5، ايستگاه تقويت فشار گاز كوپال بنگستان و واحد مشترك گاز مايع 700  به صورت همزمان در شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب انجام شد. تعميرات اساسي اين 4 كارخانه با فعاليت طاقت فرساي 200 نفر از گروهها و واحدهاي عملياتي كاركنان خدوم در مديريت تعميرات تجهيزات صنعتي و ماشين آلات فرآيندي اجرا شدت كه علاوه بر صرفه جويي 30 روزه در تعميرات اساسي در كارخانه هاي مذكور، از هدر رفتن روزانه 56 ميليون فوت مكعب گاز نيز جلوگيري به عمل آمد. 

رونمایی از پنج قلم کالای راهبردي ساخت داخل 
 به همت مديريت تداركات و امور كالاي شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب پنج قلم کالای ساخت داخل رونمایی شد. این تجهیزات شامل جایگاه شیرفرازآوری، لوله های جریانی بدون درز، روتورکامل کمپرسورگازی سولارC-16،  مته صخره ای 8 و 1/2 اینچ و جریان سنج کامپیوتر S600 که با حمایت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و توسط شرکت های داخلی بخش خصوصی بومی سازی شده است.

ساخت گل حفاري فوق سنگين توسط مناطق نفت خيز جنوب
 كارشناسان معاونت حفاري شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب موفق شدند در اقدامي نوآورانه، گل حفاري فوق سنگين را براي اولين بار در كشور ساخته و مورد استفاده قرار دهند. با استفاده از مدل هاي علمي و تجربه ي زياد كارشناسان شركت، ماده اي به نام “سي واي مكس” به همراه چند افزودني ديگر مورد استفاده قرار گرفت و گل مورد نظر با وزن 174pcf و شرايط رئولوژي مناسب آماده گرديد كه با استفاده از آن بر جريان چاه هاي پرفشار غلبه مي كند. 

امضای 6 قرارداد از طرح نگهداشت و افزايش توان تولید 28 مخزن 
در راستای سیاست های کلان بخش بالادستی صنعت نفت، مدل جدید قردادهای نفتی را برای توسعه 28 مخزن از میادین تحت راهبری خود اجرایی کرد و در مرحله اول، قرارداد توسعه 6 مخزن با برندگان مناقصات امضا شد. ارزش تقریبی اين شش قرارداد 4400 میلیارد تومان است كه با امضاي آنها اجرای طرح توسعه مخزنهای منصوري آسماري و رامشیر به شركت اويك و مخازن گچساران خامی، لالی آسماری، کبود و نرگسی به ترتیب به شرکتهای  ملی حفاری ایران، پتروگوهر فرا ساحل کیش، حفاری و اکتشاف انرژی گستر پارس و حفاری دانا واگذار شدند. پیمانکاران ۳ بسته قراردادی نیز شامل مارون۱۴ ، زیلایی و سیاهمکان امروز در کمیته فنی بازرگانی و کمیته مناقصات مشخص شدند که ارزش قراردادهای آنها سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است که بعد از اخذ مصوبات لازم از هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران کارها به صورت رسمی واگذار خواهد شد.

انجام تعميـرات اساسي واحد يك كارخانه گاز و گاز مايـع 700  
 تعميرات اساسي واحد يك كارخانه گاز و گاز مايع 700 (NGL700) توسط مديريت تعميرات تجهيزات صنعتي و ماشين آلات فرآيندي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب با موفقيت انجام شد. در اجراي اين پروژه، 38دستگاه تجهيز ثابت، 26دستگاه الكتروموتور، 24 دستگاه گيربكس، 2 دستگاه پمپ، ضخامت سنجي خطوط لوله گاز، شير آلات مختلف، شيرهاي ايمني، صفحات سوراخ دار، مورد تعميرات اساسي قرار گرفت. اجراي اين پروژه با توجه به برنامه ريزي زمانبدي مي بايست طي 45 روزكاري انجام مي شد كه به دست تواناي متخصصين داخلي و نيروهاي بومي و با وجود شرايط نامناسب جوي در مدت 19 روز  بدون هيچگونه حادثه و در شرايط كاملاً ايمن صورت پذيرفت. 

نوسازي و راه‌اندازي دكل مكشي 104 در مناطق نفت خيز جنوب

با تلاش و كوشش كم نظير كاركنان باتجربه، متخصص و سخت‌كوش مديريت تعمير، تكميل و خدمات فني چاه‌هاي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب، دكل مكشي 104 در مدت 3ماه نوسازي، تجهيز  و آماده عمليات شد. كاربري انحصاري اين دكل با توان 250 اسب بخار و حداكثر عمق عملياتي 12000 فوت جهت زنده‌سازي و جريان دادن چاه هاي داراي رشته‌هاي مغزي “7/8-2و”1/2-3 جهت برداشت و مكش فشار هيدروستاتيك ستون چاه و عمليات زنده‌سازي (Liquid Lifting) مي‌باشد كه با استفاده از Swabbing cap مربوطه براي چاه‌هاي داراي رشته مغزي “1/2-4 نيز قابليت استفاده را دارد.


ساخت اَبَرسازه هاي فرآورشي با همكاري سازندگان داخلي

 برج گوگرد زدا كه يك محصول با طراحي، مهندسي و ساخت كاملا ايراني است، براي نصب در مجتمع صنعتي شماره 3 شركت بهره برداري نفت و گاز مارون ساخته شد. ساخت سه برج گوگردزداي نفت با هدف احداث تسهيلات لازم  براي فرآورش و شيرين سازي روزانه 80 هزار بشكه نفت ترش مخزن آسماري مارون در واحدهاي بهره برداري مارون 3 و 5 برنامه ريزي شد كه اولين برج گوگردزدا پس از ساخت و انجام آزمايش در واحد بهره برداري مارون 5 مستقر و دومين برج به مجتمع صنعتي شماره 3 مارون منتقل شد تا بر روي فنداسيوني متناسب با شرايط برج نصب گردد، مراحل ساخت و آزمايش برج سوم نيز درحال انجام است.


تعمير 1000 عدد انواع شيرآلات و تسهيلات سرچاهي در مناطق نفت‌خيز جنوب

با تلاش و كوشش كاركنان با تجربه، متخصص و سخت‌كوش مديريت تعمير، تكميل و خدمات فني چاه‌هاي شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب تعداد 1000 عدد انواع شيرآلات وتسهيلات سرچاهي تعمير و بازسازي گرديد.  اين تجهيزات شامل انواع شيرآلات و تسهيلات سرچاهي معيوب برگشتي از دكل‌هاي حفاري/ تعميراتي و چاه‌هاي توليدي شركت‌هاي بهره‌بردار در اندازه‌ها و فشارهاي مختلف 3000 و 5000 پام عملياتي بوده كه در كارگاه تعميرات سرچاهي واحد خدمات فني چاه‌ها تعمير گرديد و پس از انجام موفقيت‌آميز تست‌هاي كارگاهي، مجدداً در چاه‌هاي مختلف مورد استفاده قرار گرفت.

  امضاي قرارداد مطالعات جامع مخازن شش گانه مناطق نفتخیزجنوب

قرارداد مطالعات جامع مخازن شش گانه (پارسی، هفتکل، لب سفید، بینک، منصورآباد و نرگسی) شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب امضا شد. میزان نفت در جای این میادین شش گانه معادل 28.5 میلیارد بشکه متعارفی و ضریب بازیافت متوسط نهایی آنها 26 درصد است و با نتیجه مطالعات جامع مخازن شش گانه، روزانه 163 هزار بشکه نفت به ظرفیت تولید شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب افزوده می شود. ارزش ریالی قرارداد مطالعات جامع شش گانه 127 میلیارد و 453 میلیون ریال است و بخش ارزی آن نیز  2 میلیون و 880 هزار یورو می¬باشد و مدت اجرای قرارداد برای مطالعات جامع میادین پارسی، هفتکل و لب سفید24 ماه و برای میادین منصوری، بینک و نرگسی 15 ماه است.

بهره برداری از طرح مديريت پسماند حفاري به روش بيولوژيك(کمپوستینگ) 
 برای نخستین بار در کشور طرح مديريت پسماند حفاري به روش بيولوژيك(کمپوستینگ) در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با موفقیت اجرا شد و به بهره برداری رسید. این طرح که در راستاي حفظ و صيانت از منابع طبيعي و محيط زيست به طور آزمایشی در حفاری یکی از چاه های میدان نفت‌سفید و در منطقه حفاظت شده زیستی به اجرا در آمد، نتایج موفقیت آمیزی داشته است. اجرای این طرح در كاهش آلودگي هاي ناشي از پسماند حفاري و صرفه حاصل از بازيافت خاك، آب و مواد مورد استفاده در حفاري به طور چشمگير موثر بوده و می توان این روش را در حفاری های آینده بویژه در سایر مناطق حفاظت شده مورد استفاده قرار داد.

مشاركت همه جانبه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شركت هاي تابع در مديريت بحران سيل استان خوزستان
شركت ملي مناطق نفت خیز جنوب و شركت هاي تابع، از ابتدای سال جاری و همزمان با بالا آمدن سطح رودخانه های دز، کرخه و کارون و بروز سیلاب در خوزستان در دوجبهه امدادرسانی به مردم و مراقبت از تاسیسات و راهبری تولید نقش آفرینی کردند. با وجود این که بسیاری از تاسیسات و خطوط لوله شرکت های بهره برداری نفت و گاز کارون، مارون و مسجدسلیمان دچار آبگرفتگی شده و یا در محاصره سیلاب قرار گرفتند اما با تلاش و کوشش شبانه روزی همکاران، تولید، توزیع و صادرات نفت خام از ابتدای سال جاری تا کنون مطابق برنامه ابلاغی شرکت ملی نفت ایران به طور 100 درصدی محقق شد. صنعت نفت با هم افزایی دستگاه های اجرایی استان خوزستان آنچه را که در توان داشت به میدان آورد و در هر دو جبهه با موفقیت اقدامات لازم را انجام داد. از جمله اقدمات انجام شده مي توان به اعزام صدها دستگاه ماشين آلات سنگين و راهسازي، احداث سیل بند در حاشیه رودخانه کارون در منطقه فاز3 کوی ملت(کوروش)،‌ استحکام سیل بند های الهایی، استقرار  8 دستگاه پمپ تراک جهت رفع آبگرفتگی مناطق مختلف اهواز، کارون و باوی، توزیع بسته های فرهنگی و مشارکت در ارایه خدمات بهداشت رواني  به خانواده های سيل زده، توزیع کمک های کارکنان صنعت نفت جنوب به مناطق سیل‌زده الهایی، حمیدیه و شهرستان کارون در چند مرحله، بازگشایی جاده قدیم اهواز- خرمشهر، تخليه 7000 هكتار از اراضي كشاورزي دشت آزادگان و برگزاري پايگاه سلامت بهداشت و روان در کمپ هاي محل استقرار سيل زدگان اشاره کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.