کد خبر : 5489
تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 جولای 2019 - 19:25

شرکت هایی که دلار دولتی گرفته اما کالا وارد نکرده اند احضار می شوند

شرکت هایی که دلار دولتی گرفته اما کالا وارد نکرده اند احضار می شوند

امیر خجسته روز چهارشنبه در جریان بازدید و بررسی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از روند واردات کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران اظهارداشت: سال گذشته ۱۸ میلیارد دلار و همچنین امسال نیز ۱۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته است. وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار

امیر خجسته روز چهارشنبه در جریان بازدید و بررسی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از روند واردات کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران اظهارداشت: سال گذشته ۱۸ میلیارد دلار و همچنین امسال نیز ۱۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار شرکت در کشور کار واردات کالاهای اساسی مورد نیاز کشور را انجام می دهند، گفت: در طول بررسی هایی که صورت گرفته، حسابرسی یکهزار و ۷۰۰ شرکت با گزارش های مالی به دست آمده همخوانی ندارد ضمن اینکه موضوع بعدی که وجود دارد مربوط به تشکیل ۳۶۵ شرکتی است که در طول ۷۰ روز تشکیل شده اند.  با توجه به حساسیت هایی که در کشور وجود دارد باید دید که چرا این تعداد شرکت در چنین مقطع زمانی تشکیل شده اند که این موضوع نیز باید مورد نظارت و بررسی قرار بگیرد.

خجسته با تاکید بر اینکه از دولت خواسته شده که نظارت های دقیقی بر امر واردات داشته باشد، گفت: نیاز است به موقع و در کمترین زمان ممکن کالاهای مورد نیاز به دست مردم برسد.

وی یادآور شد: نتیجه برخی از گزارش ها نشان می دهد که با وجود اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به شرکت های وارد کننده کالا، بعضی از این منابع در محل دیگری هزینه شده است.

فشار شرکت های وارد کننده به بنادر و گمرک

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از زمانی که روند بررسی و نظارت بر شرکت های دریافت کننده ارز دولتی شدت پیدا کرده، برخی از شرکت ها به خاطر اینکه در معرض پاسخگویی قرار نگیرند، شروع به انجام ثبت سفارش و یا واردات کالاهای اساسی کرده اند.

خجسته یادآور شد: این موضوع نشان می دهد که پیش از این برخی از شرکت ها ارز اختصاص یافته را در محل هایی غیر از واردات کالاهای اساسی هزینه کرده و یا قصد چنین کاری را داشته اند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کمیسیون اصل ۹۰، فراکسیون مبارزه با فساد، دستگاه های نظارتی و دولت، همکاری های جدی را آغاز کرده اند، گفت: اجازه نمی دهیم عده ای با باند بازی، رانت و یا نفوذ در گمرک به اهداف سودجویانه خود دست پیدا کنند.

حق الکشف فساد در آستانه تصویب است

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ، فساد را موضوعی جهانی دانست و گفت: در همه جای دنیا چنین مشکلی وجود دارد اما باید در جمهوری اسلامی این موضوع ریشه کن شود.

وی با اشاره به اینکه قانون حق الکشف فساد در مجلس در آستانه نهایی شدن است، گفت: با تصویب این قانون هر فردی که فسادی را افشا کند، حق الکشف دریافت خواهد کرد.

خجسته تصریح کرد: باید این جرات از افرادی که به دنبال رانت، باند و فساد هستند گرفته شود و بر همین اساس اجازه نمی دهیم مالی از بیت المال هدر برود و به جیب سودجویان برود.

او تاکید کرد: به هیچ عنوان نباید این فرصت داده شود که عده ای از طریق رانت و باند بخواهند در گمرک فساد ایجاد کنند و یا حتی اینکه شاهد زد و بند مافیای قاچاق باشیم.

وی با تاکید بر اینکه بحث ارز دولتی یکی از محورهایی است که باید در زمینه مبارزه با فساد به آن توجه شود، گفت: هرجایی که اطلاع پیدا کنیم فسادی صورت گرفته تیم های کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی حضور پیدا خواهند کرد و موضوع را تعیین تکلیف می کنند.

خجسته بیان داشت: دست مافیای قاچاق که نمونه های آن سلطان شکر، خودرو و از این دست موارد هستند  یک به یک در حال قطع شدن است و این افراد در مقابل برخوردها و نظارت هایی که صورت می گیرد شروع به عقب نشینی کرده اند.

۳۴ هزار خودرو غیر قانونی ثبت سفارش شده اند

نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ همچنین با اشاره به اینکه ۳۴ هزار خودرو به صورت غیر قانونی و غیر واقعی ثبت سفارش شده اند گفت: در صورتی که واردات  ۶ هزار و ۴۸۱ فقره خودرو به کشور اظهار شده است.

به گفته خجسته، از تعداد ۳۴ هزار خودور،  ۲ هزار خودروی آن در گمرک خرمشهر موجود است.

وی ادامه داد: این حجم از خودروهای دپو شده در خرمشهر باعث نگرانی است و این سوال وجود دارد که کمرگ با این تعداد کالای رسوب شده به چه شکل در حال مدیریت امور است.

مردم نگران تامین کالاهای اساسی نباشند

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دلیل حضور اعضای کمیسیون اصل ۹۰ در استان خوزستان به منظور بررسی برخی گزارش ها صورت گرفته، گفت: خوشبختانه روند واردات کالاهای اساسی به بنادر از جمله بندر امام خمینی(ره) با سرعت در حال انجام است.

خجسته با تاکید بر اینکه  با توجه به نظارت ها و اقداماتی که صورت گرفته مردم نباید نگران تامین کالاهای اساسی باشند، افزود: دستور رئیس جمهوری به چهار وزارتخانه دولت برای نظارت بر روند تامین و واردات کالاهای اساسی به کشور بسیار موثر بوده اما این اقدام باید خیلی زودتر انجام می شد.

وی همچنین خواستار عملکرد بهتر وزارتخانه هایی در جابجایی کالاهای وارداتی مورد نیاز که از طریق این بندر تامین می شود، شد و گفت: به عنوان مثال یک محموله ۱۴۰ هزار تنی ذرت آلوده از سال ۹۵ در انبارها وجود دارد که باید هرچه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارتخانه مربوطه باید درباره محموله یادشده پاسخگو باشد، گفت: کالاها نباید بیش از حد مجاز در انبار بنادر رسوب کنند.

وی با اشاره به رسوب هشت هزار تن میلگرد که با ارز دولتی وارد بندر امام خمینی(ره) شده، گفت: این محموله نیز در مرحله رسوب است که باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

خجسته تصریح کرد: طی سفری که به خوزستان صورت گرفته قرار است همه بنادر استان مورد بررسی قرار بگیرند که متعاقبا در این خصوص به مردم گزارش داده خواهد شد.

بر اساس این گزارش، اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس طی سفر سه روزه ای که به استان خوزستان دارند روند ورود کالاهای اساسی به کشور را مورد بررسی قرار می دهند و برای برخورد با متخلفانی که ارز دولتی دریافت کرده اند اما در قبال آن برای ورود کالاهای اساسی استفاده نشده برنامه ریزی می کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.