کد خبر : 5391
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 جولای 2019 - 15:29

بیش از ۳۴ هزار نفر، تحت پوشش مراکز ترک اعتیاد خوزستان

بیش از ۳۴ هزار نفر، تحت پوشش مراکز ترک اعتیاد خوزستان

یونس احمدی کارشناس دفتر اعتیاد اداره بهزیستی استان خوزستان با بیان اینکه پذیرش در مراکز اقامتی ترک اعتیاد کاملا داوطلبانه و به صورت خود معرف یا از سوی خانواده فرد بیمار انجام می‌شود، گفت: درحال حاضر تعداد بیماران تحت پوشش مراکز ترک اعتیاد، ۳۴ هزار و ۸۰۹ نفر اعلام شده است. وی با بیان اینکه ۲۱۰ گروه اجتماع محور

یونس احمدی کارشناس دفتر اعتیاد اداره بهزیستی استان خوزستان با بیان اینکه پذیرش در مراکز اقامتی ترک اعتیاد کاملا داوطلبانه و به صورت خود معرف یا از سوی خانواده فرد بیمار انجام می‌شود، گفت: درحال حاضر تعداد بیماران تحت پوشش مراکز ترک اعتیاد، ۳۴ هزار و ۸۰۹ نفر اعلام شده است.

وی با بیان اینکه ۲۱۰ گروه اجتماع محور در خصوص پیشگیری از اعتیاد در محلات شهری و روستایی استان خوزستان فعالیت می‌کنند، افزود: تعداد مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی یا همان کمپ در استان خوزستان ۷۵ واحد و تعداد مراکز TC یا اجتماع درمان مدار تحت عنوان مراکز درمان سرپایی یا MMT که تحت نظارت سازمان بهزیستی استان خوزستان فعالیت دارند نیز۶۵ واحد است.

احمدی تصریح کرد: ۵ مرکز سرپناه شبانه یا شلتر، یک پایگاه سیار یا کانکس، یک مرکز موبایل ون یا موبایل سنتر و یک تیم سیار مستقل کاهش آسیب اعتیاد که به معتادانی که دسترسی به مرکز ندارند و یا تمایلی به مراجعه به مرکز ندارند با حضور در پاتوق‌ها خدمات کاهش آسیب را به آن‌ها ارائه می‌نمایند.

کارشناس دفتر اعتیاد اداره بهزیستی استان خوزستان اذعان داشت: در سطح استان ۴ مرکز ترک اعتیاد، یک واحد کمپ، یک مرکز TC و ۲ مرکز سرپناه شبانه و همچنین یک باشگاه مثبت مربوط به بیماران HIV که خدمات حمایتی و توانمند سازی به بیماران ارائه می‌کند احداث شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه پذیرش بیمار در مرکز با حضور پزشک الزامی است و می‌بایست حداقل روزانه ۲ ساعت در مرکز حضور داشته باشند، بیان کرد: در بعضی مناطق ممکن است با کمبود حضور پزشک در مرکز مواجه شویم که برای پیشگیری از بروز حوادث در چنین مراکزی الزامی است، علاوه بر اینکه مسئول فنی مرکز می‌بایست با یک پزشک رابط نیز قراداد امضا کنند، بدین صورت که مواقعی که مسئول فنی حضور ندارد بیمار باید توسط پزشک رابط که در مرکز مستقر است ویزیت شود و در صورت تایید پزشک رابط بیمار جهت پذیرش به مرکز ارجاع داده می‌شود.

یونس احمدی در خصوص حضور پزشکان در کمپ‌ها اذعان داشت: پزشکان تمایلی به همکاری با مراکز بنا به دلایل متعدد ندارند و در این خصوص مراکز با دشواری‌هایی روبه رو هستند و به سختی پزشک واجد شرایط که بتواند حضور فعال در مرکز داشته باشد را جهت عقد قرارداد پیدا می‌کنند با این وجود مراکز ترک اعتیاد بدون حضور مسول فنی یا پزشک حق پذیرش بیمار را ندارند.

احمدی با اشاره به اینکه استان خورستان فاقد مرکز ماده ۱۶ که مربوط به معتادان متجاهر است، اظهار داشت: لذا با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی از ابتدای سال ۹۵ با مدیریت سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌های مرتبط طرح ساماندهی معتادان متجاهر و خیابانی تا کنون در حال اجرا است که به واسطه این طرح پس از جمع آوری متجاهرین توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر و غربالگری در اردوگاه شهرداری بیماران متجاهر واقعی با حکم قضایی ۳ الی ۶ ماه در مراکز کمپ نگهداری و به آن‌ها خدمات تخصصی ترک اعتیاد ارائه می‌گردد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.