کد خبر : 3777
تاریخ انتشار : جمعه 19 آوریل 2019 - 15:19

وسواس؛ بیماری که باید درمان شود

وسواس؛ بیماری که باید درمان شود

  💠چهار بُعد وسواس‌های فکری مرتبط با وسواس‌های عملی، وارسی کردن، نیاز به داشتن تناسب و منظم چیدن چیزها، وسواس فکری درباره پاکیزگی مرتبط با وسواس‌های عمل شستن (نجس و پاکی) و رفتارهای مرتبط با احتکار (ذخیره کردن) را در بر می‌گیرند. 💠در مورد علت شناسی اختلال وسواس فکری-عملی ( OCD) باید گفت مطالعات تصویرنگاری

 

💠چهار بُعد وسواس‌های فکری مرتبط با وسواس‌های عملی، وارسی کردن، نیاز به داشتن تناسب و منظم چیدن چیزها، وسواس فکری درباره پاکیزگی مرتبط با وسواس‌های عمل شستن (نجس و پاکی) و رفتارهای مرتبط با احتکار (ذخیره کردن) را در بر می‌گیرند.

💠در مورد علت شناسی اختلال وسواس فکری-عملی ( OCD) باید گفت مطالعات تصویرنگاری مغز نشان می‌دهد که در ناحیه‌ای از مغز که ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند، وقتی به اشخاص دچار OCD که فعالیت غیرعادی قشر حدقه‌ای_پیشانی دارند، اشیایی را نشان می‌دهند که معمولاً علائم وسواس را ایجاد می‌کنند (مانند دستکش نجس برای شخصی که از وسواس نجس و پاکی رنج می‌برد) فعالیت در این سه ناحیه افزایش می‌یابد، مطالعات مختلف نشان می‌دهد که وقتی علائم OCD به کمک درمان دارویی یا روان شناختی کاهش می‌یابد، نقایص عصب و زیست شناختی به حالت عادی بر می‌گردد.

💠 مدل‌های رفتاری، وسواس‌های عملی را پاسخ‌های شرطی شده به شیوه عامل قلمداد می‌کنند، یعنی وسواس‌های عملی به خاطر کم کردن اضطراب تقویت می‌شوند، برای مثال، وسواس عملی نجس و پاکی و شستن (آبکشی) باعث رهایی فوری از اضطراب مرتبط با وسواس‌های فکری درباره نجسی و آلودگی میکروب‌ها می شود، به همین ترتیب، وارسی کردن گاز یا بخاری (چک کردن) ممکن است باعث رهایی فوری از اضطراب مرتبط با این فکر شود که خانه آتش خواهد گرفت.

💠تبیین شناختی وسواس عملی رفتارِ وارسی، بیان می‌کند که این رفتار، از نبود اطمینان به حافظه، ناشی می‌شود، برای مثال فکر “شاید هنوز لباسم نجس است و فقط فکرمی کنم پاک شده است”، می‌تواند باعث شود که شخص مکرراً آبکش کند.

💠 این نگرانی و عدم اعتماد به حافظه باعث می‌شود که فرد مکرر به وارسی و تکرار بپردازد، یک مدل دیگر بیان می‌کند که اشخاص دچار وسواس فکری- عملی، ممکن است سخت‌تر از دیگران برای بازداری افکارشان تلاش کنند و این کار ممکن است وضعیت را در عمل بدتر کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.