کد خبر : 2418
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 دسامبر 2018 - 8:18

شادکامی بهترین سرمایه اجتماعی در مقابل آسیب های اجتماعی

شادکامی بهترین سرمایه اجتماعی در مقابل آسیب های اجتماعی

هماخوزستان: اگر تا کنون این فکر به ذهنتان خطور کرده که فردی شاد هستید یا خیر و چگونه باید احساس شادی طبیعی را در خود بوجود آورید باید بدانید برای شاد بودن کافی است یک خاطره خوب را در ذهن تداعی کنیم تا احساس بهتری داشته باشیم. شادی و شادمانی تحت عوامل متعددی قرار می گیرد

هماخوزستان: اگر تا کنون این فکر به ذهنتان خطور کرده که فردی شاد هستید یا خیر و چگونه باید احساس شادی طبیعی را در خود بوجود آورید باید بدانید برای شاد بودن کافی است یک خاطره خوب را در ذهن تداعی کنیم تا احساس بهتری داشته باشیم. شادی و شادمانی تحت عوامل متعددی قرار می گیرد و عوامل زیست شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی همه با هم منجر می شوند که فرد احساس شادی داشته باشد . جامعه‌شناسان معتقدند ساختار رسمی جامعه باید «شادی» را به عنوان یک حق برای مردم بشناسد، آن را درک کند و در جهت شاد بودن مردم برنامه ریزی داشته باشد .

دراین میان پرداختن به مساله شادی و نشاط در جامعه به عنوان یکی از ارکان مهم سبک زندگی محسوب می شود که نهادهای فرهنگی مانند فرهنگ وارشاد اسلامی ، ورزش وجوانان به عنوان  متولیان این امر و دیگر ارگان ها نیز به عنوان اهرم های کمکی باید در ایجاد روحیه شاد درجوانان و داشتن جامعه ای سالم  و با نشاط تلاش کنند .

با توجه به اینکه  یکی از وظایف قانونی مهم وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ،اعمال سیاست های کلان برای اجرای برنامه های فرهنگی ، هنری و اجراهای صحنه ای است ؛ در خوزستان نیز محمد جورند مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان که خود فردی هنری وهنر دوست است تلاش کرده با اجرای برنامه های راهبردی فرهنگی هنری در زمینه های تئاتر ، هنرهای تجسمی ، موسیقی و..گام خوبی را بردارد اینکه نظر مردم در باره اینگونه برنامه های اجرایی صحنه ای بویژه موسیقی چیست موضوعی است که در گزارش زیر با مطرح کردن نقطه نظرات مردمی به آن می پردازیم .

یکی از جوانان خوزستانی می گوید : اهمیت دادن به سلایق مختلف بویژه نسل جوان یکی از نکاتی است که باید همواره مورد توجه هنرمندان باشد تا بتوانند نسل جدید را به برنامه های فرهنگی  جذب کنند .

 هما خوزستان: میثم جولایی  که برای شنیدن موسیقی آرش ومسیج آمده می افزاید : موافق برگزاری این برنامه های فرهنگی شاد ومتنوع هستم چرا که باعث تغییر روحیه جوانان می شود  .

دیگر جوانی که در این برنامه موسیقی حضور دارد کارمند یکی ازارگان های دولتی است . از دیدگاه او ، کیفیت اجراهای صحنه ای موسیقی در سالهای قبل بسیار پایین بود اما سالهای اخیر مشکل رفع شده است که این خود در جلب نظر مخاطبان این گونه برنامه های فرهنگی موثر است  .

قاسمی با تاکید بر ضرورت احداث سالن بزرگ آمفی تئاتر برای اجرای برنامه های تئاتر وموسیقی در اهواز می افزاید : با توجه به اینکه یکی از راهکارهای غنی سازی اوقات فراغت جوانان برنامه های متنوع وجنگ های شادی هنری است لذا  اگر ترتیبی اتخاد شود سالن های مخصوص این برنامه ها احداث شود در پیشرفت کاری هنرمندان هم تاثیر گذار است .

یکی از بانوان اهوازی هم می گوید : هنرمندان موسیقی زیادی درکشور داریم که سبک جدید ومتنوع اجرای آنها باعث شده ؛هم جوانان از کارهای هنری آنها استقبال کنند هم اینکه دیگر اقشار جامعه  کمتر به سمت گوش دادن موسیقی های ایرانی غیر مجاز  بروند .

وی می افزاید : استان خوزستان از جمله استان هایی است که از نزدیک شاهد دردها ورنج های برجای مانده از سالهای جنگ بود وهنوز آثار آن دوران برروح وروان برخی شهروندان دیده می شود بنابراین برگزاری این گونه برنامه های هنری شاد در نشاط روح وروان مردم موثر است .

هستی اسدپور، نوجوان ۱۶ ساله اهوازی هم که به اتفاق دیگر دوستانش  درحال گرفتن عکس های سلفی است می گوید : اجراهای صحنه ای موسیقی را خیلی دنبال می کنیم واز اجرای اینگونه برنامه ها در شهر اهواز لذت می بریم و راضی هستیم .

وی می افزاید : بیشتر موسیقی های شاد را دوست داریم چرا که باعث می شود انرژی مثبت بگیریم و از آن انرژِی برای درس خواندن خود بهره بگیریم .

شاد بودن به آسانی بدست نمی آید

دیگر صاحب نظر گزارش ما که دانشجوی رشته تربیت بدنی است اظهار می دارد : انسان های شاد همیشه زندگی بهتر و شیرین تری را تجربه می کنند و در مواجهه با مشکلات از روش های موثرتری کمک می گیرند اما شاد بودن به آسانی که گفته می شود به دست نمی آید .

نرگس عموری  که از طرفداران سبک موسیقی علیرضا طلیسچی است  می افزاید :  برگزاری اجرهای صحنه ای از تئاتر گرفته تا موسیقی وجنگ های شاد از جمله ابزار ایجاد شادی در جامعه هستند ولی نکته مهم این است که به لحاظ قیمت هم به گونه ای باشند تا  اکثریت اتفاق مردم بتوانند در این برنامه ها شرکت کنند .

هماخوزستان: از دیدگاه یکی دیگر از جوانان ، دولت باید نگاه ویژه ای به خوزستان بوِیژه شهر اهواز داشته باشد و در اختصاص بودجه بخش فرهنگی به استان خوزستان اهتمام  بورزد چراکه مردم خوزستان به لحاظ عقب ماندگی های ناشی از جنگ  سختی های زیادی را کشیده اند وهنوز از بسیاری امکانات فرهنگی و تفریحی محروم هستند

توکلی ، پیوند بیشتر خانواده ها با فرزندان را از دیگر مزایای اینگونه برنامه های فرهنگی هنری شاد خوانده ومی افزاید : بهتر است  هنرمندان درهمه عرصه ها بویژه موسیقی بر ساخت کارهای پرمحتوا  بپردازند تا اثری ماندگار از خود به جای بگذارند که مورد استقبال عموم قرار گیرد.

شکاف بین نسل ها با اجرای سیاست های راهبردی   متولیان فرهنگی  از بین می رود

دیگر صاحب نظر گزارش ما یک معلم است که به اتفاق دوستش دراین برنامه موسیقی شرکت کرده است . او می گوید : سیاست های کلان متولیان فرهنگ خوزستان در برگزاری هرچه بیشتر برنامه های فرهنگی هنری شاد خیلی مهم است  واین مسئولیت آنها را دوچندان می کند .

آزادگان  به سوال ما که ” آیا برگزاری برنامه های شاد فرهنگی در رفع شکاف بین نسل ها تاثیر گذاراست ؟” اینگونه پاسخ می دهد: برخی خانواده ها به علت مشغله های زیاد یا عدم علاقه یا ناتوانی مالی  چندان  تمایلی برای حضور در برنامه های موسیقی نداشته اند اما به خاطر همراهی با فرزندانشان به این برنامه ها آمده اند .

وی می افزاید : قطع به یقین شاد بودن را هم باید به فرزندان آموخت چرا که برخی به علت شرایط زندگی شان روحیه افسرده ای پیدا کرده اند از این رو همراهی  خانواده ها با فرزندان  باعث ایجاد ارتباط نزدیک آنها و افزایش فضای گرم خانوادگی می شود که در مجموع سلامت روح وروان افراد را درپی خواهد داشت .

دیگر شهروند اهوازی که مهندس برق در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است می گوید : برخی شغل ها جزو مشاغل سخت وزیان آور هستند وباعث خستگی روحی شدید  فرد می شوند  .از سوی دیگر  زندگی ماشینی امروزی و مشکلات روزمره می طلبد که مردم را به شادی دعوت کنیم چون وقتی روحیه فرد سالم وشاد باشد مشکلات جامعه هم کمتر می شود .

وی نقش رسانه ها را در ایجاد احساس شادی در جامعه مهم خوانده می افزاید : علاوه بر صدا وسیما نهادهای فرهنگی و زیر مجموعه آن باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند وخوشبختانه در شهر اهواز این روند درحال انجام است وامیدواریم با احداث یک سالن آمفی تئاتر زمینه را برای اجرای هر چه بهتر وبا کیفیت تر برنامه های  فرهنگی شاد فراهم شود  .

اجراهای صحنه ای فرهنگی وهنری از اتفاقات خوب و نشاط آور هر شهر است

معاون اقتصادی امور سینمایی بهمن سبز خوزستان  هم می گوید : یکی ازاتفاقات خوب ونشاط اور در هر شهر برگزاری اجراهای صحنه ای فرهنگی وهنری و موسیقی است که تلاش اداره کل اراشد خوزستان هم براین بوده با اجرای جشنواره های مختلف تا چنین فضایی را درسطح استان ایجاد کند .

امیر نصیرزاده  بیان می کند :  با توجه به اینکه در شرف چهلمین سالگردپبروزی انقلاب اسلامی هستیم ،فرمایش مقام معظم رهبری وریاست جمهور هم این است که همه دستگاه ها وارگان ها با برپایی برنامه های فرهنگی ومتنوع شاد این روز مهم تاریخی را جشن بگیرند وبرگزاری جنگ های شادی یکی ا ز این کارها است .

این فعال فرهنگی هنری  تصریح می کند :  در اهواز به لحاظ شرایط آب وهوایی گرم مردم مجبورند بیشتر وقت خود را در فست فود یا رستوران ها بگذرانند . از سوی دیگر کمبود امکانات تفریحی باعث شده مردم به سینماها وسالن های تئاترو برنامه های فرهنگی شاد روی بیاورند که  این خودیک پتانسیل مثبت برای داشتن جامعه ای سالم وبا نشاط است که البته این مهم جز با تدابیر وتلاش های  مدیر کل ارشاد استان ومجموعه همراه آن محقق نشده است که امیدواریم استمرار داشته باشد .

وی می افزاید :  استاندارخوزستان  هم با جامعه فرهنگی همگام شده وتدابیری اندیشیده شده تا بخش فرهنگ در خوزستان پیشرفت کند و اتفاقات خوبی در راه است ولی گذشت زمان نیاز داریم تا به اهداف کوتاه مدت ،میان مدت وبلند مدت درعرصه فرهنگ برسیم  .

آنچه مشخص است درجامعه ای که انرژی افراد صرف رفع عصبانیت و برطرف کردن اندوه وناراحتی شده دیگر فرصتی برای تولید وتوسعه باقی نمی ماند اما اگر زمینه های لازم برای ایجاد محیط شاداب فراهم شود ضمن ایجاد آرامش روحی ، آسیب های اجتماعی هم کاهش می یابد . درمحیط شاد است که ذهن انسان پویا ،زبانش گویا واستعدادش شکوفا می شود از این رو برای اینکه میزان شادی را درجامعه افزایش دهیم باید از افراد وخانواده ها شروع کنیم چرا که اگر خانواده ها شاد باشند جامعه ای سالم وشاداب خواهیم داشت .

شهرزاد امیری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.