کد خبر : 1507
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 اکتبر 2018 - 23:23

دوازدهمین مهریاد بهمن علاالدین در اهواز برگزار شد

دوازدهمین مهریاد بهمن علاالدین در اهواز برگزار شد

مهریاد دوازدهم بهمن علاالدین به پاس گرامیداشت زادروز تولد این چهره سترگ فرهنگ و هنر قوم بختیاری در اهواز برگزار شد. به گزارش آراس، ویژه برنامه های آیین میلاد استاد بهمن علاالدین مشهور به مسعود بختیاری مانند سال های گذشته به میزبانی عطا بهادری مدیر ستادهای برگزاری این مهریادها و با حضور نخبگان  علمی، ورزشی،

مهریاد دوازدهم بهمن علاالدین به پاس گرامیداشت زادروز تولد این چهره سترگ فرهنگ و هنر قوم بختیاری در اهواز برگزار شد.
به گزارش آراس، ویژه برنامه های آیین میلاد استاد بهمن علاالدین مشهور به مسعود بختیاری مانند سال های گذشته به میزبانی عطا بهادری مدیر ستادهای برگزاری این مهریادها و با حضور نخبگان  علمی، ورزشی، هنری و اجتماعی بختیاری صورت گرفت.
عطا بهادری: پشتکار، انضباط و تعهد رمز موفقیت بزرگان جامعه است
.
مدیر ستاد مهریادهای استاد علاالدین در بخش نخست این آیین با ابراز خرسندی از حضور تنی چند از نخبگان علمی، ورزشی و فعالان هنری و همچنین حضور دوباره بانوان فرهنگمدار بختیاری  پس از چهار دوره همایش های مهریاد در دوازدهمین آیین زادروز اسطوره هنری زاگرس، یادآور شد: فرهنگ دیرینه قوم بختیاری شاخه ای از فرهنگ کهنسال و بزرگ ایران زمین است که دریایی از اندیشه ها و مفاهیم غنی را در میراث ادبی و موسیقیایی خویش اندوخته دارد و عصاره و مصداق تاریخ فرهنگی ما چهره ای  هنری است که هر سال مهرماه مانند امشب بهانه یادمان و مهریاد ایشان، ما را گردهم می آورد و او کسی نیست، جز آبهمن علاالدین که آثار و خدمات اش در شعر، ترانه سرایی و موسیقی بختیاری و پهنه ایران می درخشد بنابراین به بهانه ی یاد و نام پرآوازه ی  ایشان می بایست به دیگر هنرمندان ایلمان نیز بپردازیم،  پس بکوشیم کسانی را که با علم، اندیشه و هنر خود شان به ما احساس خوشایند و نشاط می بخشند قدر بدانیم و تا در بین ما هستند برایشان بزرگداشت برپا نماییم.
عطا بهادری ادامه داد: بنگریم دیگر ملت ها چگونه برای مفاخر فرهنگی وهنری خویش ارزش و احترام می گذارند، شوربختانه ما نسبت به بزرگان جامعه چه  کم اهمیت داده ایم، باید هنگامی که زنده اند تلاش های آن ها را ارج گذاریم.
عضو هیئت مدیره تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان با بیان اینکه در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی باید با الگو گرفتن از نخبگانی همچون پرفسور کرمزاده ها، پشتکار، انضباط و تعهد داشته باشیم، تصریح کرد: سال پیش در مهریاد یازدهم پیشنهاد تشکیل بنیاد حمایت از تولید آثار فاخر هنرمندان بختیاری مطرح شد ولی تا مهریاد امشب هیچ اراده ای جمعی پیگیر اجرایی نمودن این کار نشده است، برخی کسان هستند در بختیاری که ادعای بزرگ بودن دارند ولی آن ها بزرگ بودن را صرفا برای منافع شخصی خود می خواهند ولی در سوی دیگر بزرگانی همچون پرفسور امید کرمزاده هست که فروتنی دارند و از اعتبار و آبروی خود برای اعتلای ایل مایه می گذارند.
بهادری در ادامه گفت: ای کاش بستر لازم برای راه اندازی  ایده بشتا (برد شیر طلایی ایران) فراهم می شد تا با برپایی این رویداد می توانستیم از بزرگان علمی، فرهنگی و ورزشی ملی جامعه بختیاری قدرشناسی نماییم آن گاه فرهنگ پاسداشت مقام بزرگان را می توانیم به نسل کودک و نوجوان فردایمان هم انتقال دهیم.
وی اظهار داشت: حضور بانوان فرهنگ دوست بختیاری در مهریاد دوازدهم استاد بهمن علاالدین این نکته را به ما گوشزد می کند که پشت سر موفقیت های  بزرگان هنری، علمی و ورزشی ما بانوان نجیب بختیاری موثر بوده اند، امشب در جمع ما بزرگانی همچون اردشیر شمس حضور دارند که از مفاخر و پیشکسوتان ورزشی ایل ما در سطح ملی و بین المللی به شمار می رود، ایشان پس از کسب مقام افتخار آفرین جهانی هنگامی که از فرودگاه می آمدند، عنوان نمودند: می خواهم مدال قهرمانی خودم را به همسرم تقدیم نمایم.
عطا بهادری در پایان سخنان اش با قدرشناسی از نقش تاثیرگذار استاد علی حافظی در اعتلای هنر بختیاری، ابراز داشت: استاد علی حافظی از بزرگان هنر بختیاری هستند و ما هنوز حق مطلب را در مورد ایشان ادا ننموده ایم، باید بیش از این به مقام هنری حافظی عنایت شود و از زحماتش قدرشناسی شود.
دکتر سیروس داودی: پیشنهادم، تشکیل انجمن هنرمندان و ورزشکاران بختیاری است.
نماینده سازمان های مردم نهاد استان خوزستان نیز در آیین دوازدهمین مهریاد حضور یافت و در سخنانی نسبت به مقام هنری زنده یاد بهمن علاالدین ادای  احترام نمود.
دکتر سیروس داودی با اشاره به گلایه هایی که در مورد موانع راه اندازی یک تشکل فراگیر فرهنگی مطرح شد، تاکید کرد: برای پیشبرد اهداف و اندیشه ها با دوری جستن از شعار، باید متعهد و عملگرا باشیم، خوشبختانه اینجانب از روحیه ای عملیاتی در فعالیت و حوزه مسئولیت ام برخوردار و فرمان ماشین در دستانم است ولی برخی تنها فرمان واتساپ را به دست گرفته اند.
وی در ادامه سخنانش با ارایه پیشنهاد تشکیل انجمن هنرمندان و ورزشکاران بختیاری عنوان کرد:  تعدادی از نخبگان حاضر در جمع برای هیئت موسس و پیشبرد روند کار انتخاب نمایید، من هم به واسطه مسئولیتی که برعهده دارم به شما فعالان فرهنگی در جهت سرعت بخشیدن به این کار کمک خواهم نمود.
پرفسور کرمزاده شهنی : تداوم مهریادها بستری برای شناسایی جوانان مستعد و ارائه آثارشان است.
در ادامه برنامه پرفسور امید کرمزاده شهنی بااشاره به ویژگی تداوم برگزاری مهریادهای استاد علاالدین اظهار داشت: پیامد خوب این برنامه ها شناسایی و نشان دادن استعدادها و دیدن و شنیدن آثار آن ها است و دیگر نکته خوب در مهریاد امسال دعوت  و حضور بانوان  است چرا که بانوان هر جا که باشند مظهر اخلاق مداری و نظم هستند. و همچنین از حضور دکتر سیروس داودی که در ویژه برنامه امسال حضور یافتند و پیشنهاد موثری را هم مطرح نمودند  قدرشناسی می نماییم. بنابراین از جناب عطا بهادری میزبان این برنامه ها سپاسگذاری می کنم از این بابت که ایده هایش در برگزاری اینگونه نشست ها و هم نشینی ها  جالب و خوب بوده است.
وی افزود: واقعیت آن است که هنرمند هنگامی که پی هنر می رود دیگر پول به دست آوردن را فراموش می کند بنابراین جامعه باید مراقب زندگی و امرار هنرمندانش باشد، تشکل ها باید مشکلات هنرمندان را پیگیری نمایند تا آنان به جای دغدغه ی اقتصادی و کار جسمی  تنها ذهن و اندیشه ها را بر تولید محتوا و خلق آثار ماندگار متمرکز کنند .
وی گفت: در دوره ای این مسئله در مناطق بختیاری وجود داشت که نسبت به هنرمند کم اهمیت و کم لطف بودند و گاهی شرایط و سنت های اجتماعی به فردی علاقمند به هنر اجازه بروز استعدادهایش را نمی داد.
کرمزاده افزود: برخی می گویند تا زمانی که استاد علاالدین زنده بود می بایست برایش برنامه تولد برپا می کردیم، این نکته درست است ولی در حال حاضر آیا باید از تجربه و میراث او استفاده کنیم؟ این ضرورت و نیاز وجود دارد تا مناسبت و بستری و فضایی برای جوانان فراهم شود تا تولیدات تازه هنری خودشان را ارایه نمایند؟
اردشیر شمس: ما ایلی هستیم که باید برای کشورمان جانفشانی کنیم.
اردشیر شمس قهرمان طلایی ده دوره رقابت های  پیشکسوتان جهان در رشته وزنه برداری مهمان ویژه دوازدهمین مهریاد استاد مسعود بختیاری بود که با بیان و ابراز خرسندی از حضورش در جمع دوستان با اصالت و فرهنگمدار بختیاری گفت: خوشحالم امشب به عنوان یک ورزشکار ایل شما ایراد سخن می نمایم هر چند سخن گفتن ما ورزشکاران در جمع بزرگان علمی همچون پرفسور کرمزاده ها، مثل زیره به کرمان بردن است، جناب کرمزاده شهنی، شما معلمی هستید که جهان به شما افتخار خواهد نمود و من و خانواده ام به شما افتخار می کنیم، جنابعالی افتخار ایران هستید .
وی در ادامه اظهار داشت: به طور یقین حضور شما شهروندان بختیاری در محفل یادمان بهمن علاالدین نشان از عشق به اصالت است و من  نیز به عنوان یک ورزشکار ایل بختیاری  مفتخرم برای ایلم و کشورم قهرمانی و افتخار کسب نمایم، یکی از آرزوهایم این بود که فرهنگ ایلم را درعرصه جهانی به نمایش بگذارم، تا آن هنگام هفت بار در جهان مقام نخست را کسب نمودم و رئیس فدراسیون جهانی وزنه برداری می دید که با فاصله ی زیاد از رقیب نفر دوم موفق به کسب عناوین قهرمانی شده ام، سال هشتم مسابقات تصمیم گرفتم اگر مقام نخست را کسب نمودم، هنگام حضور بر روی سکوی قهرمانی لباس بختیاری را درخواست کنم، این اتفاق صورت گرفت و کسب مدال طلای هشتم مصادف شد با پوشیدن لباس بختیاری،  برای این هدف همراه مترجم به حضور رئیس فدراسیون جهانی وزنه برداری رفتیم او با نهایت احترام استقبال نمود خطاب به ایشان عنوان کردم: جناب پرزیدنت “آیان” من می خواهم با این لباس که لباس ملی ایران است بر  روی سکو بروم، این لباس به سلحشورترین و وفادارترین قوم ایران تعلق دارد، این لباس پرزدنت کورش بزرگ است، رئیس فدراسیون جهانی  در پاسخ گفت: قوانین اجازه نمی دهد ولی چون نام کوروش را بر زبان آوردید به احترام نام کورش که نماد  انسان گرایی است اجازه می دهیم بر روی سکوی قهرمانی جلباس سنتی خودتان را بر تن کنید و اینگونه شد در حضور43 کشور که سر تعظیم به احترام ایران فرو آوردند با لباس بختیاری بر روی سکو قرار گرفتم.
 اردشیر شمس با تاکید بر اینکه ما باید به ایل بختیاری افتخار کنیم. تصریح نمود: اگر برخی مسئولان به این قوم ایران پرست عنایت نمی کنند از بی بصیرتی و کوته اندیشی آن ها است، ما می توانیم، ایران عزیز را اداره کنیم، ما کسانی هستیم که باید برای کشورمان و ایلمان جانفشانی کنیم.
شایان ذکر است: این ویژه برنامه از بخش هنری اجرای شعرخوانی و موسیقی برخوردار بود، حسن شیخ رباط خواننده دو آلبوم موسیقی [نو بهیگ] و [کهخدا] به همراه گروه نوازندگان متشکل از میلاد برج سفیدی نوازنده تنبک، کاوه محمودی نوازنده  عود، حسام الدین مرادی نوازنده سنتور و ناهید صالحی نوازنده دهل، چند قطعه از ترانه های ماندگار بهمن علاالدین و تازه ترین تصنیف های تولید شده اش را اجرا نمود.
همچنین استاد علی حافظی پیشکسوت، آهنگساز و نوازنده صاحب سبک موسیقی بختیاری به همراه نیما حافظی چند قطعه بدون کلام و یک تصنیف از آلبوم [چوپی] را ارایه دادند، رضا کریمی از هنرمندان موسیقی بختیاری نیز یک قطعه از تصنیف هایش را اجرا نمود.
شیروان بختیار: شاید بتوان  رویداد مهریاذ را  بنای بزرگ اشت هنرمندان گذاشت
ویژه برنامه خاطره انگیز مهریاد دوازدهم با صدای شیروان بختیار خواننده آلبوم [نیم دری] به کوچه باغ خاطره ها پیوست.
این هنرمند  که هم اکنون مسئولیت انجمن موسیقی مسجدسلیمان را نیز بر عهده دارد پیش از اجرای چند قطعه در سخنانی اظهار داشت: امیدوارم در سالهای آینده بتوانیم بزرگداشت هایی برای هنرمندان بختیاری داشته باشیم . همچنین تولد استاد حافظی را جشن بگیریم  ،حالا پس از گذشت ۱۲ سال از درگذشت  استاد بهمن علادین تنها برنامه ایی که مانده همین مهریاد است . شایدبتوان مهریاد را بنای  بزرگداشت ها گذاشت و تندیس مهریاد را به کسانی داد که در زمینه های فرهنگی هنری عمری را به نیکی سپری کردند  مهریاد استاد بهمن علادین هر سال میزبان مردان و زنانی است که عاشقانه به فرهنگ و هنر نگاه دارند .
انتهای پیام/
دوازدهمین مهریاد بهمن علاالدین در اهواز برگزار شد
دوازدهمین مهریاد بهمن علاالدین در اهواز برگزار شد
دوازدهمین مهریاد بهمن علاالدین در اهواز برگزار شد
دوازدهمین مهریاد بهمن علاالدین در اهواز برگزار شد
دوازدهمین مهریاد بهمن علاالدین در اهواز برگزار شد
دوازدهمین مهریاد بهمن علاالدین در اهواز برگزار شد
دوازدهمین مهریاد بهمن علاالدین در اهواز برگزار شد
دوازدهمین مهریاد بهمن علاالدین در اهواز برگزار شد

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.