تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 نوامبر 2018 - 15:11

ایران توان ایستادگی در برابر تحریم ها را دارد

ایران توان ایستادگی در برابر تحریم ها را دارد

هماخوزستان:  عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران گفت: ایران اسلامی پتانسیل های بالایی دارد که اگر به درستی مورد بهره برداری قرار گیرد، با اقتدار می توان در مقابل همه فشارهای آمریکا ایستادگی کرد. «مهدی کریمی تفرشی» افزود: ایران با برخورداری از یک درصد مساحت و جمعیت جهان، بیش از 12 درصد ذخایر نفتی و

هماخوزستان:  عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران گفت: ایران اسلامی پتانسیل های بالایی دارد که اگر به درستی مورد بهره برداری قرار گیرد، با اقتدار می توان در مقابل همه فشارهای آمریکا ایستادگی کرد.

«مهدی کریمی تفرشی» افزود: ایران با برخورداری از یک درصد مساحت و جمعیت جهان، بیش از 12 درصد ذخایر نفتی و 25 درصد ذخایر گازی جهان را به خود اختصاص داده است.
«جمهوری اسلامی ایران با ذخایر معدنی گسترده که فقط هفت درصد آنها اکتشاف شده، همچنین با بیش از 2 هزار و 700 کیلومتر مرز آبی و دسترسی به اقتصاد دریا با ظرفیت‌های عظیمی در بخش‌های گردشگری، ترانزیت و کشاورزی و کشوری چهارفصل، موقعیت منحصر بفردی از لحاظ اقتصادی، اقلیمی و جغرافیایی دارد.»
کریمی تفرشی بیان داشت: تولید ناخالص داخلی اقتصاد ایران نزدیک به 400 میلیارد دلار است، اما 25 درصد از آن وابسته به فروش نفت و بخش عمده ای از صادرات در ایران بر پایه صادرات نفت و گاز است؛ ایران چهارمین تولیدکننده نفت در جهان به شمار می رود و رتبه نخست برخورداری از ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد.
وی با اشاره به آغاز دور جدید تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران یادآور شد: کشورهایی نظیر هند و چین در دوره پیشین تحریم ها تمایلی به تبعیت از تحریم های آمریکا درخصوص کاهش خرید نفت از ایران نداشتند که در این دوره نیز مشمول معافیت های آمریکا شده اند.
عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران ادامه داد: ایران با اتخاذ سیاست های هوشمندانه نفتی و با ارائه معافیت ها و تخفیفات نفتی می تواند بسیاری از کشورها را به خرید نفت از خود ترغیب کند.
وی تاکید کرد: تقویت صنایع کوچک و متوسط در کشور، توسعه جدی صنایع داخلی و حمایت همه جانبه در تقویت تولید داخلی، از دیگر راهکارهای مقابله با تحریم هاست.
کریمی تفرشی خاطرنشان ساخت: از دیگر راهکارهای مورد نیاز کشور، جایگزین ارز مبادلاتی به جای دلار است تا مشکل مبادلات ارزی با بسیاری از بانک های جهانی در معاملات بین المللی در این خصوص حل شود؛ کاری که اکنون در مبادلات با برخی از کشورهای همسایه نظیر ترکیه و عراق در حال انجام است.
به عقیده این فعال صنعتی، این راهکار بویژه می تواند مشکل بسیاری از شرکت های نفتی را در انجام مبادلات با ایران مرتفع سازد و سیاست های آمریکا را در این خصوص ناکام بگذارد.
رییس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران گفت: هر چند تعامل با جهان و بویژه کشورهای اروپایی در مقطع کنونی برای ایران بسیار مهم و تعیین کننده است، اما مساله خروج آمریکا از برجام فقط بخشی از تاثیرگذاری در مسائل و چالش های اقتصادی کشور را عهده دار است و سهم عمده ای از مشکلات اقتصادی کشور را باید در سیستم مدیریتی و بی نظمی در نظام درونی اقتصادی کشور و اخلال های داخلی جست و جو کرد.
وی افزود: آمریکا به جنگ اقتصادی با کشورمان آمده و ایران باید در این خصوص توان مقابله اقتصادی خود را تقویت کند که این کار جز با رفع ریشه های درونی مشکلات اقتصادی میسر نیست.
کریمی تفرشی تصریح کرد: شفافیت اقتصادی، مبارزه با اخلالگران و سوء استفاده متخلفان و مقابله جدی با رانت خواری و قاچاق، از ابزارهای مهمی است که کشور در شرایط کنونی بیش از هر چیز به آن نیاز دارد.
وی تاکید کرد: اقتصاد واردات محور و وابسته به نرخ ارز، یکی از مشکلات ساختاری کشور است و تا زمانی که به طور جدی بازنگری و اصلاح نشود، بسیاری از مشکلات اساسی در پیکره اقتصاد کشور پابرجا خواهد بود.
عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران یادآوری کرد: واردات بی رویه و اتخاذ سیاست هایی که کشور را به سمت آن سوق می دهد؛ یکی از اشکالات اساسی در اقتصاد کشور است که می تواند ضربه های سنگینی به تولید داخلی، اشتغال، بنگاه های اقتصای و به تبع آن رونق صنعت و اقتصاد کشور و وضعیت معیشتی مردم وارد کند.
وی بیان داشت: در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی با همه توان به تولید محصولات با کیفیت و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی همت می ورزند و نیروهای متخصص، جوان، کارآزموده، خلاق و تحصیلکرده کشورمان در طرح ایده ها و نوآوری و همگامی با آخرین فناوری ها و دستاوردهای روز جهان از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند، ورود بی رویه و کنترل نشده و اغلب قاچاق محصولات مشابه خارجی به کشورمان و پر کردن خطوط فروشگاه ها با این محصولات، بی انصافی در حق تولیدکننده زحمتکش، نیروهای تحصیلکرده و فرهیخته و کارگران ایرانی است.
کریمی تاکید کرد: اصلاح نظام بانکی از عوامل کلیدی در مدیریت اقتصادی یک کشور است که می تواند با مهار تورم و رونق بنگاه های اقتصادی ثبات و آرامش را در اقتصاد جامعه ایجاد کند.
وی یادآور شد: مشکلات ساختاری نظام بانکی و نوسان در تصمیم گیری ها از مشکلاتی هستند که کشور سالهاست با آن دست به گریبان بوده است.
این فعال اقتصادی به طرح این پرسش پرداخت که در کشوری که مهد اقتصاددانان و نخبگان و دانشمندان فرهیخته است چرا نباید از این سرمایه های ارزشمند در تدوین سیاست ها و ارائه راهکارها و تصمیم گیری های کلان اقتصادی به صورت شایسته بهره برداری کرد.
وی تصریح کرد: کشور ما قابلیت های بسیار بالایی دارد که اگر به درستی مورد بهره برداری قرار گیرد و از همه توان و دانش فنی و گنجینه های عظیم ملی در مسیر خودکفایی استفاده شود، با اقتدار می توان در مقابل تمامی فشارهای آمریکا ایستادگی کرد و در راستای تحول اقتصادی گام های بزرگی برداشت و این مهم به یک عزم ملی و جهادی در همه ارکان پیکره جامعه نیازمند است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.