تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 اکتبر 2018 - 17:35

دکتر فرهاد ایزدجو کیست؟!/ مسعود حکمی

دکتر فرهاد ایزدجو کیست؟!/ مسعود حکمی

هماخوزستان: از عده ای که بدون حساب به بهشت می روند می پرسند چگونه به بهشت راه یافتید آنها پاسخ می دهند  نحب فی الله و نبغض فی الله و دست داشتن و بغضمان برای خدا بود. در حدیثی دیگر است که الحِقْدُ اَلْأمُ العُیوبِ کینه توزی، پست ترین عیب هاست. ان شاالله خداوند همه

هماخوزستان: از عده ای که بدون حساب به بهشت می روند می پرسند چگونه به بهشت راه یافتید آنها پاسخ می دهند  نحب فی الله و نبغض فی الله و دست داشتن و بغضمان برای خدا بود. در حدیثی دیگر است که الحِقْدُ اَلْأمُ العُیوبِ کینه توزی، پست ترین عیب هاست.

ان شاالله خداوند همه ما را از محبت کنندگان به هم برای خدا قرار دهد و کینه ها را از دلهامان پاک گرداند که بالاترین نیکویی هاست و جامعه ما در شرایط سخت کنونی به شدت نیازمند این نزدیکی ها و همگرایی ها است.

بزرگواران، برادران وخواهران هم استانی؛ پس از چند روزی که فرهاد ایزدجو به عنوان مدیرعامل سازمان آب وبرق خوزستان در یک فرآیند کاملا قانونی معرفی شد، هجمه های سنگین و ناجوانمردانه بسیاری به ایشان وارد آمد. لذا در پاسخ به این تهمت ها و اتهامات بی اساس شرح مختصری از توانایی های این نخبه خوزستانی که باید حضورش در استان را مغتنم دانست، ارائه و تلاش کنیم با پاسخ به این انتقادات و حمایت از فرزندان فرهیخته خوزستان این رسم نخبه کشی را براندازیم.

فرهاد ایزدجو متولد ۱۳۴۷ آبادان از مادری عرب و پدری شیرازی که تا شروع جنگ در مدارس آبادان تحصیل کرد، دارای مدارک مهندسی ابیاری و زهکشی، مهندسی عمران، کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی آب از دانشگاه شهید چمران اهواز است.

وی مجری طرح ملی و افتخارآفرین نیروگاه دوم سد شهید عباسپور و مبدع ایجاد معاونت توسعه سد و نیروگاه بود که یکی از برگ های زرین مدیریت سازمان آب وبرق خوزستان برای ایجاد ساختاری نوین در انجام مطالعات سدها و نیروگاه های برقابی و انرژی های تجدید پذیر استان بود که خروجی آن نه تنها باعث تولید دانش و فن آوری های نوین برای کشور و خوزستان گردید، بلکه با مطالعات انجام شده امکان ساخت ۲۰ نیروگاه برقابی و ۱۰ سد جدید زیست محیطی را برای خوزستان به ارمغان آورد.

در این اثنی ساخت اولین نیروگاه برقابی ۱۰۰۰ مگاواتی بعد از انقلاب با هدایت و مدیریت مهندسین ایرانی ( نیروگاه دوم سد شهید عباسپور) برگ زرین دیگری در کارنامه مدیریت وی ثبت نمود.

  این نیروگاه سندی شد بر تخصص و توان راهبری کارشناسان و مدیران  سازمان آب و برق خوزستان که با الطاف الهی این عملکرد چنان مطلوب نظر مدیران ارشد کشور قرار گرفت که وی مفتخر به دریافت نشان سازندگی از دستان رییس جمهور وقت شد.

در سال ۸۷ و پس از تحولات سیاسی کشور وانجام تغییرات در سطح اول سازمان آب وبرق خوزستان به علت عدم وجود فضای مناسب تصمیم گیری و تصمیم سازی و کم لطفی برخی مدیران وقت به ناچار مجبور به ترک سازمان و ارائه خدمت در عرصه ای دیگر از میهن عزیزمان در شرکت نفت و گاز پارس به عنوان مجری فاز های ۲۲،۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی مشغول شد.

خواهران و برادران رنج کشیده، نجیب ومهربان استان محروم و عزیز خوزستان

در انتقادات آمده بود که فرهاد ایزدجو تفکر زیست محیطی ندارد!!  جالب است بدانید نیروگاه های  برقابی که او بنا نهاد، هنوز هم پاکترین انرژی تجدید پذیر دنیا  را تولید می کنند و مانع از پراکندن میلیون ها تن کربن در هوا و موجب کندی تغییر اقلیم شده اند.

در واحدی که برای مطالعات نیروگاه های با انرژی تجدیدپذیر توسط وی راه اندازی شد، برای اولین بار و دور از ذهن تمام کارشناسان ملی و بین المللی ایجاد  ظرفیت نیروگاه های بادی، خورشیدی، جذر ومدی، پیل سوختی، زمین گرمایی، زباله سوز و… مطالعه گردید و قراردادهایی که اکنون برای ایجاد نیروگاه های بادی با آلمانی ها بسته می شود، حاصل آن مطالعات است.

انرژی این نیروگاه ها پاک ترین انرژی های دست یافتنی است که منطبق بر آخرین دستاوردهای زیست محیطی و فنی جهان است. در دهه ۸۰ معاونت توسعه سد و نیروگاه سازمان آب وبرق خوزستان به مدیریت ایشان ،همگام با کشورهای توسعه یافته جهان به انجام این مطالعات دست زد.

هنگام مطالعات مکان یابی سدها بیش از ۴۰ سد شناسایی شد ولی تعداد زیادی از آنها به دلایل زیست محیطی از رده مطالعات خارج گردیده و فقط به سدهایی پرداخته شد که ضمن عدم ایجاد مشکل برای محیط زیست، ساخت آنها واجب باشد. مثلا سد خیرآباد بین زیدون و بهبهان بر روری رودخانه خیر آباد تنها منبع آب شیرین منطقه برای شرب و تنظیم شوری رودخانه زهره برای کشاورزی است که مطالعات آن تکمیل و ساخت آن شروع شد. یا سد تراز لالی تنها منبع آب شیرین است که آب جاری آن در فاصله ای کمتر از ۲۰۰ متر با رودخانه شور ادغام شده و باعث کاهش کیفیت مخزن سد شهید عباسپور می شود.

ساخت این سد از اوجب واجبات برای حفاظت از منابع آب شیرین قابل استحصال برای تامین آب شرب منطقه است. یا مطالعات  سد شور که رواناب های شور را کنترل و از آنها انرژی برقابی تولید می شود را تکمیل تا کنترل کیفی بر شور کردن مخزن سد شهید عباسپور داشته باشد. اما مطالعات سد کندک  هفتگل به خاطر اینکه مخزن شور و آلوده آن مشکلات  زیست محیطی فراوانی ایجاد می کرد، کنار گذاشته شد. یا مطالعات سد زال که زیستگاه های زاگرس در مرز میانی خوزستان و لرستان را به زیر آب می برد، متوقف گردید. که مثال هایی از این دست زیادند.

 پاسخگویی فنی همه ایراداتی که به دکتر فرهاد ایزدجو گرفته شد در این مجال امکانپذیر نیست اما پاسخ کوتاهی داده می شود :

 ساخت سد گدار لندر(مسجد سلیمان ) توسط شرکت توسعه منابع آب ونیروی ایران صورت گرفت که ایشان در آن زمان در سازمان آب وبرق خوزستان شاغل نبود. ساخت سد مارون نیز دارای مجری مستقل بود .

ساخت سد تنظیمی آریوبرزن بهبهان با توجه به نصب نیروگاه بر روی سد مارون اجتناب ناپذیر بود تا بهترین بهره وری از منابع آب موجود انجام شود که با توجه به تجربیات قبلی شرایط سازند کارستی قابل پیش بینی و تمهیدات لازم برای آب بند کردن آن فراهم بود که متاسفانه در زمان اجرا ایشان مسئولیتی در سازمان آب وبرق خوزستان نداشته و در شرکتی دیگر مشغول انجام وظیفه بود.

در اجرای سدهای سلولی اختراعاتی توسط کارشناسان خلاق به ثبت رسید و چنانچه امکان ادامه مدیریت ایشان فراهم بود چه بسا سدهای سلولی منطقه آبادان و خرمشهر تاکنون ساخته شده بود.

عزیزان؛ تا دست به دست هم ندهیم و در یک کار گروهی فرا بخشی برای حل مسائل و رفع معضلات تلاش نکنیم، گره ای از کار ما باز نمی شود. هیچکس به تنهایی و بدون حمایت عزیزان هم استانی، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولین ارشد استان کاری پیش نمی برد. موضوع آب موضوعی فرا بخشی و فرا سازمانی است که به تمامی آحاد جامعه مربوط و مداخله همگان را می طلبد.

در پایان امیدواریم با همکاری نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی وکمک شما مردم شریف خوزستان، با استفاده از ظرفیت نخبگان مغفول مانده و رانده شده این دیار بتوانیم فصل نوینی در احیای منابع آب استان و افزایش اشتغال و تولید و ورود فن آوری های نوین آغاز کنیم.

مسعود حکمی نماینده ایران در icold کمیسیون بین المللی سدهای بزرگ، کارشناس ارشد و دانشجوی دکتری سازهای آبی و سدساز برتر سال۹۱ جشنواره شهید رجایی.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.