بسیاری از ما تجربه رفتن به مشاوره را داشته  و در کنار مشاوره لحظاتی را گذرانده ایم  و احساس ناخوشایندی که در خود حس کرده با مشاوره در میان گذاشته ایم ما در خانواده و اجتماع نیاز به مشاوره مشورت داریم تا یک سری از هیجانات و احساسات و افکار خود را بدون هیچ تردیدی و ترس صحبت کنیم گاهی  در زندگی خود علت احساس انزوا یا دلیل خوشحال نبودن خود برایمان روشن نیست.شاید هم با پدر و مادر یا اطرافیان خود صحبت داشته ایم اما آنها نتوانسته اند به درستی ما را درک کنند یا باعث شده که آنها به نصحیت و پیشنهاد در شرایطی که ما نمی خواهیم در مورد خوب یا بد بودن رفتارمان قضاوت شویم عمل می کنند.ما می خواهیم فقط کسی به حرف هایمان گوش دهد و در ارام سازی روح و روان ما کمک کند و از تردید و ترس یا روش درست فکر کردن  و کسب مهارت و شیوه درست رفتاری در کنار ما  حضور فعال داشته باشد ،یعنی با تمام وجود شنیده و درک شویم.

باید بدانیم مشاوره کسی است که ما می توانیم به او اعتماد کنیم و از احساسات و مشکلات و روند زندگی خود بدون ترس و تردید حرف بزنیم.مشاوره با دقت به حرفهای ما گوش می دهد و عمل ما را قضاوت نمی کند که چرا عمل یا رفتاری را انجام داده ایم ، او خوب گوش می دهد و در تصمیم درست گرفتن و واقعیت تصمیم افرادسهیم است فرد  وقتى درباره كار يا مسئله اى اطلاع درست و نظر روشنی ندارد، به مشاوره مراجعه میکند و از پیشنهاد یا راهنمایی درست و صحیح را از مشاوره کمک می گیرد.

 با تأمّل و دقت به اطراف خود و زندگی اطرافیانمان توجه كنيم، متوجه خواهیم شد كه بيشتر هم انديشى، تعامل و بهره گيرى از تجربه ها، ايده ها ديگران بوده است که توانستیم قدم های درست برداریم.اگر قرار باشدفرد تنها به شیوه و فکر خودعمل کند و ازتجارب و انديشه ديگران بهره نگيرید، طبيعى است كه به پيشرفت و شكوفايى و یا تصمیم درست در زندگی نمی رسد.

هدف ازمشاوره در زندگی ما كمك گرفتن در جهت درك روشن از محيط زندگى خود و رسيدن به اهداف مشخص در زندگی و اجتماع است .فرد از طریق مشورت با مشاوره که از طريق آن انتخاب راه هاى سنجيده به حل مشكلات فردی و ميان فردى خود در خانواده و اجتماع به درستی دست پیدا میکند، یعنی در تعیین هدف و رشد خود موفق تر عمل میکند و رضایتمندی و تاب آوری بیشتر در زندگی خود را دارد.

 مشاوره يك رابطه فعال دو نفرى است كه تكيه بر نياز فرد به رشد و سازگارى و تصميم گيرى و حل مشكل دارد. در اهمیت و جایگاه مشاوره که به توسعه و فرهنگ جامعه و نقش تأثیرگذار آن را در سلامت روح و روان جامعه در زمینه های مختلف و کم کردن آسیب های اجتماعی کمک بسیاری داشته است. واکثر  باید در زندگی خود وجود یک مشاوره را در اجتماع و خانواده لازم و ضروری بدانیم و در تمام شرایط نیاز خود را به مشورت از ضروری ترین موضوعات زندگی فردی و اجتماعی حس کنیم .

*سکینه فرهادیان بابادی
*مشاوره خانواده
*کارشناس ارشد روانشناسی عمومی