نماینده مردم شهرستان های دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی، در آیین افتتاح پروژه های آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان در هویزه گفت: مسئله آب بی کیفیت مشکل ۲۰ ساله مردم دشت آزادگان بوده که امروز به لطف پروردگار و با تلاش و پیگیری سازمان آب و برق خوزستان حل شد.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، “قاسم ساعدی” افزود: طرح آبرسانی به شهرهای دشت آزادگان از سال ۸۷ طراحی شده، اما در یک سال و نیم اخیر خوشبختانه با پیگیری های مجدانه و همکاری سازمان آب و برق خوزستان، کار به صورت امانی به پیمانکار سپرده شد و ما نیز در کنار مجری طرح برای حل مسأله معارضین همراه بودیم و از همین رو امروز شاهد پیشرفت ۸۰ درصدی و لوله گذاری یکصد کیلومتر از پروژه هستیم.

ساعدی ادامه داد: پیش از این، آب شرب با ای سی 3000 میکروموس بر سانتی متر در لوله ها جاری بود که با اجرا شدن بخشی از کار و انتقال آب از کرخه در حد ۱۱۰۰ میکروموس بر سانتی متر رسیده و آب به حداقل میزان استاندارد مناسب شرب شده است. هرچند زمانی آب شرب به حد ایده آل می رسد که از دریاچه سد دز به سیستم آب شرب منتقل شود.

وی با اشاره به کلنگ زنی پروژه های جدید سازمان آب و برق خوزستان برای آبرسانی به منطقه افزود: با کلنگ زنی و اجرای طرح آبرسانی غدیر و انتقال از شهر بستان به مرز چذابه، آب شرب محل تجمع زوار عتبات تامین خواهد شد و این خط می تواند آب شرب ۷۰ هزار نفر را تامین کند. همچنین کلنگ زنی و بهره برداری از خط انتقال آب هویزه به رفیع، مشکل آب شرب مردم این منطقه محروم حل خواهد شد که ما بابت این پیگیری ها از آقای شمسایی و استاندار تشکر می کنیم که معضل ۲۰ ساله مردم را حل کرده و در جهت محرومیت زدایی منطقه گام موثری برداشته اند.

ساعدی در پایان در رابطه با کیفیت اجرای این پروژه ها گفت: کیفیت کار از اهداف سازمان آب و برق است. صحبت ها و تاکیدهایی با مجری طرح داشته ایم که به حق در راستای افزایش کیفیت گام برداشته و نقش تسهیل گر را داشته اند. ما به عنوان نماینده مردم برای هماهنگی و پیگیری هر 10 روز جلسات مستمر را با مسئولان اجرایی طرح داشته ایم و از انجام پروژه رضایت کافی داریم.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان: قطعات پازل طرح غدیر در حال تکمیل شدن است

“صابر علیدادی” معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: امروز قطعات پازل طرح غدیر در حال تکمیل و بهره برداری و از سوی دیگر پروژه های جدید در حال کلنگ زنی هستند.

وی افزود: در طرح آبرسانی به شهرهای دشت آزادگان، از محل طرح غدیر از ام الدبس خط انتقال ۲۶ کیلومتری به سوسنگرد متصل شده و امروز شاهد بهره برداری از خط انتقال آب به طول ۳۳ کیلومتر از سوسنگرد به بستان هستیم. در همین راستا عملیات اجرایی آبرسانی از هویزه به رفیع به طول ۲۵ کیلومتر آغاز شده است.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: به همت استانداری و آب و برق خوزستان، نماینده مردم شهرستان و تلاش پیمانکار پروژه خط انتقال آب از سوسنگرد به بستان در مدت زمان کوتاهتر از پیش بینی ها اجرا و به بهره برداری رسید. در پروژه های آبرسانی به دشت آزادگان تا کنون در مجموع ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی تصریح کرد: پیش از این آب شرب تحویلی به مردم حدود 2500 تا 3000 میکروموس بر سانتی متر ای سی داشته است که با انتقال آب غدیر از کرخه به ۱۱۰۰ میکروموس بر سانتی متر رسیده است و پس از انتقال آب از دریاچه سد دز به خطوط انتقال آب غدیر در آینده به زیر ۵۰۰ میکروموس بر سانتی متر خواهد رسید.

علیدادی خاطرنشان کرد: سازمان آب و برق همچنین قصد دارد در راستای تکمیل طرح غدیر با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان یک تصفیه خانه جامع از طریق مناقصه بین المللی در این منطقه احداث کند.

وی با اشاره به اینکه در افق طرح غدیر تامین ۱۸۵ هزار متر مکعب دیده شده است، تاکید کرد: آب دشت آزادگان از ایستگاه ام الدبس تغذیه می شود که ما این ایستگاه را با پنج مخزن بزرگ تقویت می کنیم تا پایداری آب حفظ شود.

استاندار خوزستان: خدا‌وند را شاکریم که پازل آب رسانی به مردم در حال تکمیل است

استاندار خوزستان نیز با اشاره به اهمیت طرح غدیر و تامین آب سال برای شهروندان خورستان گفت: خدا‌وند را شاکریم که پازل کاری آب رسانی به مردم در حال تکمیل است و حتی خط دوم انتقال آب طرح غدیر نیز در حال اجراست، چرا که به دلایل پدافندی و اجرای صحیح کار لازم بود ما خط دوم را اجرا کنیم.

وی افزود: رییس جمهور در سفر اسفند ماه گذشته در همین باره به مردم قول داد و در پی آن دستور لازم صادر شد تا در سریع ترین زمان لازم کار شروع شود. با توجه به جدیت و همگرایی کنونی در میان دست اندرکاران، انتظار می رود این طرح ظرف مدت سه سال تکمیل شود. به همین واسطه من شخصا از مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان و دیگر مدیران آن و همچنین از مسئولان قرارگاه خاتم الانبیا در خوزستان که پیمانکاری این پروژه را دارند، تشکر می کنم.

وی تاکید کرد: موقعی ما می توانیم مراتب سپاس را داشته باشیم که آب مناسب در اختیار مردم قرا گیرد؛ چرا که حق مردم دسترسی به آب مطلوب و با ای سی ۴۰۰ است. هرچند با بهره برداری از طرح غدیر کیفیت آب بهتر شده، اما حق مردم استفاده از آب سالم و مطلوب است و وظیفه ما تامین این آب است.

شریعتی ادامه داد: این مردم از نقاط دیگر کشور چیزی کم ندارند. در حالی که دیگر مناطق کشور آب مطلوبی دارند، مردم این منطقه از نبود آب با کیفیت رنج می برند. برای خوزستان که ۳۰ درصد آب های جاری کشور در آن است و در راه انقلاب هزینه داده باید بیشتر کار شود .

وی با اشاره به تاثیر بهره برداری از آب رودخانه دز در کیفیت آب طرح غدیر گفت: باید بحث اجرای آبگیر دز فعال شود. هرچند اجرای تونل دز و خریداری لوله ها تمام شده و فقط لوله گذاری و آبگیر دز مانده است، اما کار بسیار پیچیده است و تکنولوژی بالایی را می‌طلبد. نیاز است از تکنولوژی شرکت های بین المللی استفاده کنیم و شاهد باشیم که به زودی آبگیر دز هم اجرا شود.

وی با اشاره به سرعت و روند اجرای کار در شهرستان دشت آزادگان گفت: بنا بر پیش بینی های معمول اجرای این کار دوازده ماه زمان می خواهد، اما مجریان پروژه به ما قول داده اند که پیش از اربعین کار به اتمام برسد. ما انتظار داریم که در آینده نزدیک قطعه نهایی پازل که استانداردهای آب و کیفیت و طعم آب را تغییر می دهد انجام شود و آب از دریاچه پشت سد دز تامین شود.

استاندار خوزستان تاکید کرد: دولت باید آب آشامیدنی را با مطلوبیت بالا به مردم تحویل دهد، چرا که بنا بر وظایف ذاتی، ما وظیفه داریم با تامین آب مطلوب سلامت مردم را تامین کنیم.

مجری طرح: در افق طرح، انتقال آب از سد دز به شهرهای دشت آزادگان اجرایی خواهد شد

در همین رابطه “رضا پرویزی” مجری این پروژه ملی تاکید کرد: هدف این طرح در کوتاه مدت انتقال آب باکیفیت از بالادست رودخانه کرخه است و در افق طرح، انتقال آب از سد دز به شهرهای دشت آزادگان خواهد بود.

پرویزی با اشاره به اهمیت بالای اجرای این پروژه گفت: در این طرح، خط انتقال آب با لوله های فلزی به طول ۲۵ کیلومتر از ایستگاه پمپاژ ام الدبس تا تصفیه خانه سوسنگرد به قطر۱۸۰۰میلی متر، خط انتقال آب فایبرگلاس به قطر ۶۰۰ میلی متر و طول ۱۸ کیلومتر از تصفیه خانه سوسنگرد تا شهر هویزه، خط انتقال آب فایبرگلاس به قطر ۷۰۰میلی متر و به طول ۲۷ کیلومتر از تصفیه خانه سوسنگرد تا شهر حمیدیه، خط انتقال آب فایبرگلاس به قطر ۴۰۰ میلی متر و به طول ۳۳ کیلومتر از سوسنگرد به بستان انجام شده است. همچنین خط انتقال آب فایبرگلاس به قطر ۴۰۰ میلی متر و به طول ۲۵ کیلومتر از شهر هویزه به رفیع از اجزای دیگر و اصلی این پروژه ملی محسوب می شوند که با صرف هزینه ای بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمرانی بخش آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان وارد فاز اجرا و بهره برداری شده اند.

وی ادامه داد: همچنین 2100 لیتر در ثانیه ظرفیت و سهمیه پیش بینی شده آب دشت آزدگان از محل طرح آبرسانی غدیر است، که با اجرای این طرح در حال حاضر کل شهرهای دشت آزادگان از طریق خطوط احداثی جدید و شهر رفیع فعلاً از طریق خط قدیم و در آینده از طریق خط جدید از نعمت آب آشامیدنی باکیفیت با ECحدود 1100میکروموس بر سانتی متر و کدورت زیر ۵ بهره مند می شوند.

وی افزود: همچنین با توجه به اهمیت انتقال آب شرب با کیفیت و پایدار به پایانه مرزی چذابه جهت زوار حسینی در ایام محرم و صفر و در سایر روزهای سال و باتوجه به ظرفیت موجود، با بررسی و مطالعات صورت گرفته انتقال آب شرب تصفیه شده از شهر بستان به پایانه مرزی چذابه و از محل طرح آبرسانی غدیر در دستور کار بخش آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفته است.

مجری این پروژه در پایان گفت: در این طرح، احداث خط انتقال آب با لوله فایبرگلاس به قطر ۳۰۰ میلی متر و طول ۲۷ کیلومتر و با ظرفیت انتقال ۴۰ لیتر در ثانیه و ذخیره ۴۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز با اعتباری بالغ بر۲۰ میلیارد تومان در دستور کار سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفته است.

در آیین افتتاح پروژه های آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان با حضور استاندار خوزستان و مسئولان محلی، پروژه آبرسانی به شهر بستان از طرح غدیر افتتاح و عملیات اجرایی احداث خط انتقال آب از بستان تا پایانه مرزی چذابه و عملیات اجرایی احداث خط انتقال آب از هویزه به رفیع آغاز شد.

منبع:روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان